FAQ |
Kalender |
2009-03-05, 15:38 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Någon som vet hur ett bra script för att crawla vinerna på systembolaget borde se ut?
Jag vill alltså kunna hämta info från systembolaget och presentera det på min egna hemsida. |
|||
Svara med citat |
2009-03-05, 15:41 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du kollat med systembolaget om du inte kan få använda få del av den informationen på ett annat sätt?
Kolla med B0 S4nt3ss0n eller Fr3dr1k Th0r om dom vet vem du ska prata med. (censurerade deras namn något) |
|||
Svara med citat |
2009-03-05, 15:47 | #3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det går att göra tomma sökningar som listar allt i en kategori. Hur lätt som helst att spindla ju. Bara gå igenom produkterna, spara datan, ta nästa produkt, och byt sedan sida när du nått slutet.
Kan du inte koda klarar vilken programmera som helst att göra det där åt dig. |
|||
Svara med citat |
2009-03-05, 15:57 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
Vi har redan fått hela databasen i ett excel från systemet men vi vill ha det autouppdaterat, så vi slipper ringa dem och be dem töma deras databas och skicka till oss. Viktigt att vi kan visa vad som finns att köpa på systemet. Men sedan vill vi också spara det som inte längre finns i systemets sortiment.
|
|||
Svara med citat |
2009-03-05, 16:09 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Anyway någon som har en ide om hur jag skulle kunna samla in info om sveriges restauranger. Först tänkte jag att man kan crawla allabolag.se men där står ju företagsnamnet; alltså tex. Sverige Mcdonalds Aktiebolag osv. passar inte riktigt in på sidan med sådana namn. |
|||
Svara med citat |
2009-03-05, 17:23 | #6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Visste ni att systembolaget använder oracle som databas? :-)
|
||
Svara med citat |
2009-03-05, 17:25 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Får man överhuvudtaget crawla på detta viset?
Är det inte att "stjäla" information? |
||
Svara med citat |
2009-03-05, 19:33 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-03-05, 20:15 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hursomhelst, i så fall borde det väl inte vara något problem att ha ett xml-dokument tillgängligt som antingen dynamiskt skapas eller uppdateras någon gång per dygn… |
|||
Svara med citat |
2009-03-05, 20:39 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja, eftersom systembolaget är statligt så som tidigare sagt äger folket systembolaget. Därmed infaller offentlighetsprincipen som bygger på offentlighetslagen, vilket säger att data som är insamlad och klar av statligverksamhet är offentlighandling och fullt tillåtet för vilken person som helst att låna, ta, eller vad man vill kalla det. Så nej det är inte någon fråga om stöld.
Vad skulle det göra för skillnad att systembolaget använder Oracel, btw? |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|