Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söter lite tekniska tips krin server och backup

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-19, 19:53 #1
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Standard Söter lite tekniska tips krin server och backup

Jag flyttar företaget till nya lokaler och vill börja jobba lite mer säkert. Idag har jag en bärbar dator som jag tar med mig hem efter jobbet varje dag. Det tråkiga är att det har hänt flertal ggr att datorn lade av och då blir det lite jobbigt

Nu vill jag skaffa en lagom stabil stationär dator, det viktiga är att den klarar grafiken bra då jag designar hela dagarna. Det blir ofta stora filer man jobbar med. Jag tror att det räcker bra med en vanlig stationär för mig med bra grafikkort och minne. Ska vara en PC

Sedan vill jag på något sätt komma åt den datorn från min bärbar hemma eller på resa. Och då tänker jag så att jag har outlooken och alla filer på den stationera, sedan loggar jag in på den från min bärbara och använder den datorns outlook, filer mm. Går det? Vilka program behövs för det? Det är viktigt att det blir säkert så att ingen utifrån kommer åt det och det fungerar snabbt så att jobba med.

Det sista vad jag behöver är någon backup, tänkte om det finns någon extern hårddisk som är gjord för det, att det kopierar hela diskar från den stationära en gång om dagen vid en fast tidpunkt som man kan ställa in. Finns det, vad i så fall rekommenderar ni?

Tack på förhand för alla tips och idéer!
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 20:23 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har en sån här för automatisk och schemalagd backup av både server, webbhotell och arbetsdatorer: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507906
Mjukvara för backup, mm medföljer.

Men den har mer lullull än du egentligen behöver. Det finns stöd för schemalagd backup i Windows (kontrollpanelen/system och säkerhet/gör säkerhetskopia). Så allt du behöver är egentligen bara en vanlig extern hårddisk. Att ha arbetsdatorn på samma plats som backupdisken är dock inget skydd mot brand eller inbrott. Så vill du vara på den säkra sidan så köper du en NAS och låter den stå i ditt hem, i det fall att din arbetsdator står på kontoret. Fördelen med en NAS framför en vanlig extern hårddisk är att den fungerar självständigt och utan att vara ansluten till en dator.


Edit: Det var visst en Synology DS209 som jag har. Vet ej vad skillnaden är mellan DS210 och DS209.

Edit2: Angående säker fjärranslutning till din arbetsdator så kan du googla VPN-tunnel. Jag har inte en aning om hur det fungerar, men det bör vara lösningen på ditt problem. Någon annan här på WN är säkert expert och kan fylla på med lite info kring det.

Senast redigerad av Gustav den 2011-03-19 klockan 20:30
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 13:40 #3
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Ta en titt på Logmein www.logmein.com Använder mig av Logmein Pro .. Funkar kanon.

Annars kan du alltid köra med gamla hederliga RDP - Remote Desktop om du kör Windows 7 Ultimate eller liknande på din stationära dator.

Som backup.. Skaffa en bra NAS med Raid 1 system ..
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 14:27 #4
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Kolla även på teamviewer (http://www.teamviewer.com/sv/index.aspx) oerhört bra och lätt program. Installera på din stationära och din bärbara sen är det enda som behövs ett ID'nr (som står i programmet) samt det lösenordet du valt att ställa in för att ansluta till din stationära vart du än befinner dig.

Har en företagsdator jag bara kör använder till Visma, ansluter via Teamviewer till den från min iMac när jag ska göra företagssaker. Funkar perfekt!
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 16:32 #5
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Jämfört med VNC känns remote desktop mycket rappare. Sen att det finns inbyggt i windows från början gör det hela mycket enklare.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 21:31 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Men Teamviewer går riktigt segt att jobba med på det sättet. Finns det någtot som fungerar nästan lika snabbt som om man hade suttit vid den stationära?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 21:35 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Men Teamviewer går riktigt segt att jobba med på det sättet. Finns det någtot som fungerar nästan lika snabbt som om man hade suttit vid den stationära?
Remote Desktop eller RDP.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 10:43 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Om det är filerna och inte programmen(de kan du ju installera dubbelt) du vill åt så funkar ju någon synkroniseringsmjukvara, exempelvis Dropbox. Det går fort och allt körs i bakgrunden utan du märker något. Då har du alltid tillgång till den senaste versionen av alla filer. Sålänge det inte är jättestora filer du jobbar med så går det väldigt fort att synkronisera alla filer.
Om du kommer jobba på distans med din laptop skulle jag inte rekommendera RDP eller någon annan fjärrstyringslösning. Det kräver att du har en väldigt snabb(hyfsad bandbredd och låg latency) och stabil uppkoppling hela tiden för att det ska fungera bra så att man kan arbeta obehindrat. Det har man inte alltid när man exempelvis är ute och reser.
Med Dropbox är du heller inte beroende av att din stationära dator alltid är på och fungerar som det ska(blir ju single point of failiure här ändå). Genom att ha den avstängd när du inte är på kontoret sparar du även in pengar på elen och gör en liten insats för miljön

Vet inte om Dropbox kan lösa alla dina behov men exempelvis mail i outlook är väl inga problem att jobba med nu eftersom du då jobbar emot en mailserver där alla mail finns?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 11:43 #9
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Om det är filerna och inte programmen(de kan du ju installera dubbelt) du vill åt så funkar ju någon synkroniseringsmjukvara, exempelvis Dropbox. Det går fort och allt körs i bakgrunden utan du märker något. Då har du alltid tillgång till den senaste versionen av alla filer. Sålänge det inte är jättestora filer du jobbar med så går det väldigt fort att synkronisera alla filer.
Om du kommer jobba på distans med din laptop skulle jag inte rekommendera RDP eller någon annan fjärrstyringslösning. Det kräver att du har en väldigt snabb(hyfsad bandbredd och låg latency) och stabil uppkoppling hela tiden för att det ska fungera bra så att man kan arbeta obehindrat. Det har man inte alltid när man exempelvis är ute och reser.
Med Dropbox är du heller inte beroende av att din stationära dator alltid är på och fungerar som det ska(blir ju single point of failiure här ändå). Genom att ha den avstängd när du inte är på kontoret sparar du även in pengar på elen och gör en liten insats för miljön

Vet inte om Dropbox kan lösa alla dina behov men exempelvis mail i outlook är väl inga problem att jobba med nu eftersom du då jobbar emot en mailserver där alla mail finns?

Beror ju på om och hur man tar hem mailen, med POP jobbar du ju helt lokalt..
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017