Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


STIM Utomlands?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-20, 17:42 #1
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Standard STIM Utomlands?

Hur fungerar detta med STIM? Jag är svensk, och bor i Sverige. Men min dedikerad server befinner sig i Frankrike.

Är det fortfarande STIM som jag ska betala för att få streama låtar lagligt? Eller är det någon annan organisation jag måste vända mig till?

Hur gör STIM för att faktiskt ge pengar till de artister som låtarna streamas till? Måste jag själv skicka någon lista till de på vilka artister som har blivit spelade?
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 19:03 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
www.stim.se är nog bästa svaret faktiskt. Bara att ringa dem och sedan få allt förtydligat (bekräftat) via mail.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 19:29 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
I vissa fall kan du välja i vilket land du vill betala för ditt bruk av upphovsrättsligt skyddat material. Då kan det vara taktiskt att välja ett annat land/organisation om Sverige/STIM.

Tänk på att det inte räcker med STIM, i många fall behöver du även avtal med ifpi/ncb.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 20:26 #4
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Behöver man inte endast avtal med ifpi/ncb om man tänker ge ut skivor?
Jag får den uppfattningen när jag är inne på deras hemsida.

Jag ska ta närmare kontakt med STIM, men det känns konstigt att betala till STIM eftersom tydligen så måste artisterna själva gå in på STIM's hemsida och anmäla deras låtar för att få betalning?

http://www.stim.se/sv/OM-STIM/Fragor...Utbetalningar/

Jag spelar mest musik från utländska artister som inte är kända, det vill säga underground-artister. De har ju ingen aning om hur de ska göra för att få betalt från oss svenskar som spelar deras musik.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 22:05 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Artisten som framför musiken får INTE sina pengar från STIM, det är en vanlig missuppfattning. Såhär fungerar det:

STIM betalar ersättning till upphovsmannen, alltså den som skrivit musiken
SAMI betalar till artisten
NCB/ifpi betalar till den som äger inspelningen

Alla dessa organisationer verkar internationellt, så när du spelar en låt betalar "rätt" organisation ut pengarna i respektive land.

Du måste rapportera exakt vilka låtar och vilken artist som framför den etc som du spelar. I vissa fall struntar STIM i detta, och då räknas dina pengar in i någon annan avräkning. Om de försöker med detta kan du förutsätta att "dina" artister blir utan sina pengar.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 22:10 #6
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Avtal med NCB är jag rätt säker på att det krävs om man säljer nedladdningar. Möjligen även om man kan bestämma specifikt vilka låtar man skall strömma.

Royaltyorganisationer som STIM samarbetar internationellt så utländska artister får givetvis betalt från STIM också.

För artister som inte är anslutna till sin lokala rotaltyorganisation så skall du egentligen kontakta dem och sluta avtal direkt med dem, om det inte uttryckligen specificerat att det är tillåtet att spela upp deras alster publikt med exempelvis en CreativeCommons-licens.

Verkligheten är väl att de som inte bryr sig om att anmäla till en royaltyorganisation knappast förväntar sig att du kontaktar dem, och de flesta blir nog mest glada att bli spelade. Och risken för problem med dem är nog rätt liten. Vill man stämma folk för att spela musik utan att betala avgift är det korkat att inte bli medlem i en royaltyorganisation eftersom de verkligen underlättar att samla in avgifter och kan hantera stämningar om så krävs. Men vill du vara 100% på att allt är rätt och riktigt får du hålla dig till registrerad musik, musik under öppen licens eller musik där du kontaktat rättighetsinnehavare för tillstånd.

Men du skall helt klart kontakta STIM, de är hjälpsamma och kommer berätta precis vad som gäller i detalj.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-20, 22:29 #7
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Okej. Tack så mycket för all hjälp.

Jag har inte tänkt att sälja några nedladdningar, det är endast streaming som är aktuellt. Jag har skickat iväg mail till både STIM och NCB/ipfi och frågat vad som gäller.

Jag tar och återkommer med deras svar så fort jag har fått dom.
Tack för att hjälp, verkligen uppskattat.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017