FAQ |
Kalender |
2010-11-13, 18:49 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ganska enkel fråga.
Om jag köper in en t.ex. mobiltelefon från ett företag och sedan säljer vidare denna (oöppnad) som företag till en konsument; - Vad kan konsumenten kräva av mig gällande garanti/försäkring? Scenarion: Sc.1: Kund säger att den levererats sönder. Sc.2: Kund säger att h*n tappat den och den är sönder. Sc.3: Kund är inte nöjd, men har öppnat förpackning. Tack så mycket för svar |
|||
Svara med citat |
2010-11-13, 18:56 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sc.2 - du har inget ansvar Sc.3 - beror på hur du säljer produkten, om det är via nätet så gäller ångerrätten även om förpackningen är öppnad. |
|||
Svara med citat |
2010-11-13, 18:59 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
Svara med citat |
2010-11-13, 21:24 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kollar man på olika fall i ARN så kan man tolka det som att man har rätt att provstarta en mobiltelefon för att prova den och sedan skicka tillbaka den för att få pengarna tillbaka. Om jag inte misstar mig så behöver inte heller kunden ersätta dig som företagare om förpackningen är bruten och de fall där man måste förstöra förpackningen för att prova produkten. |
||
Svara med citat |
2010-11-14, 10:14 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Däremot får man börja använda varor under ångerfristen, så länge de lämnas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Notera att det alltså får finnas förändringar - man har rätt att göra de förändringar som krävs för att man ska kunna testa produkten. Öppna lådan tillhör definitivt de saker man får göra, så om du vill slippa trassel gör du det lätt att öppna lådan utan att ha sönder förpackningen. Andra saker kan vara att lägga in låtar på en MP3-spelare eller skruva ihop en möbel. Om produkten måste ändras för att kunna prövas får man även göra det, till exempel om det krävs att man använder lim för att montera ihop en produkt. Dock hittar jag detta ärende som känns lite mystiskt: http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=R...3=&s4=&s5=&s6= Där påstår nämnden att det skulle krävas ett betydligt arbete för att ominstallera ett operativsystem och därför kan avtalet inte frånträdas :| Senast redigerad av emilv den 2010-11-14 klockan 10:20 |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|