FAQ |
Kalender |
2005-06-07, 22:07 | #1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mina små äventyr med Google Linkunits
Jag var grymt skeptisk till Google Linkunits från början, om inte annat så är den ful, ser knäpp ut och verkar helt värdelös i och med att man måste klicka i "två" steg. Alla som jobbar med webbsidor vet ju att mycket trafik försvinner för varje steg. Dock tänkte jag visa lite siffror från min webbplats badresor.se här som säkert kan intressera er. Siffrorna visar antalet totala annonsklick sen den 22 februari till och med 6 juni. Noteringar till grafen Blått är antalet klick. Rött är min median av klick för att enklare kunna visa hur grafen ser ut. Jag har inte haft nån större ökning i trafik än vad den blåa kurvan visar (om man helt enkelt fortsätter följa den). Den 20onde maj lade jag till linkuniten. I rättvishetens namn skall det nämnas att jag inte haft samma extrema framgång med linkunits på andra webbplatser, men just i detta fallet så har det funkat extremt bra. Länkenheten finns placerad på undersidorna på badresor.se tex http://www.badresor.se/antalya.html Vad är det som gör att det funkar så bra? Enkelt svarat så kan man nog säga att det beror på att folk kommer till den här sidan och har sökt efter en resa till antalya, de är ivriga i sitt letande och klickar på alla länkar de ser. Jag kan verkligen rekommendera er att prova linkunitsen om ni inte redan har gjort det, det är både en bra tjänst som användare kan uppskatta (länkarna är oftast rätt relevanta, iaf om sidan i fråga försöker sälja något). Fler tips Är det någon annan som har bra tips att dela med sig av? Jag är grymt nyfiken på vad ni har gjort för att optimera era annonsintäkter via adsense! |
||
Svara med citat |
2005-06-08, 00:12 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har samma erfarenheter angående Link units på riktigt nischade sidor, där ger det aningen fler klick. Men på mer allmänna sidor så ger det betydligt sämre än vanliga block.
Däremot så får jag aningen sämre kr/klick men eftersom man får fler klick så fungerar det ändå. //Björn |
|||
Svara med citat |
2005-06-08, 09:27 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ser intressant ut... Bjöd på ännu ett klick
|
||
Svara med citat |
2005-06-11, 13:46 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Får man välja orden själv eller väljs dom ut beroende på det content som finns på sidan?
|
|||
Svara med citat |
2005-06-11, 13:56 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vill du påverka vilka ord som kommer Google väljer så får du (väl) köra med lite "keyword stuffing" för att så ord som du tycker passar din sida. Google tycker uppenbarligen det är OK att "tweaka" Adsense genom att addera lite lämpligt (dolt) material för att försöka skapa högre intäkter. (Jag har mailat och frågat ;-) ) Igår släppte de några nya format på dessa "link units": https://www.google.com/adsense/adformats (längst ner) |
||
Svara med citat |
2005-06-11, 14:32 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Adsense baserar deras annonser på keyword innehåll, hur ofta ett keyword visas på sidan, font storlek och link strukturen. Google lägger också stor vikt på fil namnet så se till att du har rätt keywords i filnamnet.. Kolla också din anchor text, om du inte har rätt annonser.. Om du vill veta vilka annonser som kommer att visas på din sida så kolla med ett Preview Tool, eller liknande program.. Citat:
vilket har gjort att adsense intäkterna per klicka har gått upp med över 500% och mer. Det finns sidor som idag genererar $3-$5 per klick vilket är en avsevärd skillnad mot förr. Om du har en sida vars keywords inte betalar så bra så måste du antingen ha andra keywords eller bygga fler sidor.. Hope it helps.. / Tomas |
||
Svara med citat |
2005-06-11, 15:34 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Aha, tack för tipsen, jag ser att de sponsrade länkar som kommer upp från en linkunit öppnas i samma fönster dom också, förstör inte det själva idén?
|
|||
Svara med citat |
2005-06-11, 16:47 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Se det från Googles sida, anledningen till att de öppnas i samma fönster är att de vill att annonsören ska få utdelning vilket leder till att Adsense drar in pengar.
/ Tomas |
||
Svara med citat |
2005-06-11, 20:36 | #9 | ||
|
|||
|
programmer tog upp en intressant grej om hur man kan förändra vilken sida adsense använer för att generera keywords, vet dock ej hur ok det det är med google.
Kod:
google_page_url = "http://ensidaatthämtasökordenifrån"; |
||
Svara med citat |
2005-06-11, 20:37 | #10 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||