Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värt att starta företag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-08, 21:23 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Funderar nu på att starta företag om jag får bra respons i denna tråd, kan man säga.


Vet att det finns många erfarna och undrar alltså följande:

!Varning: Måste först varna er att jag är helt ny på detta med företagande.!

Har en hemside-idé där jag kommer tjäna en bra hacka tror jag på reklam och kommer använda mig mest utav affiliator och double. Vet att om man är registrerad som företag får man ut rätt mycket mer i dessa annonsnätverk.
Så jag undrar om det är någon idé att starta företag med detta som "verksamhet"? Är det ens möjligt eller räknas det som hobbyverksamhet? Har ju inga speciella utgifter förutom el och bandbredd (egen server) men jag har ju som avsikt att gå i vinst och att hålla igång detta, även starta fler hemsidor också (som man kanske säljer senare t.o.m.)
Efter skatter och avgifter så det kanske inte ens lönar sig? ^
Kommer dock inte arbeta med detta 100 % utan det kommer vara vid sidan om studier.

Sett folk på forumet som haft detta som verksamhet (har det verkat som iaf) och undrar då vad ni skrev som "verksamhetsidé" när ni registrerade det?

Som slutsats så blir det väl att min verksamhetsidé är att bygga upp hemsidor, tjäna pengar på dom och senare även kanske sälja dom. Har alltså inga tjänster eller produkter jag säljer, inkomst endast från annonser. Kan det gå igenom tro? <_<

Tacksam som vanligt för erfarna svar
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 21:29 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är inte så att Affiliator och Double betalar ut olika mycket pengar till företag respektive privatpersoner (som de facto får lön).

Ersättningen är densamma, men till momsregistrerade företag betalas moms ut (25% extra) och för privatpersoner görs avdrag för arbetsgivaravgift och preliminärskatt precis som om du varit en vanlig anställd i bolaget.

Momsen är en nollsummespel och de pengarna får företagen på ett eller annat sätt betala in till staten.

Fördelen med att driva ett företag är att du får in oskattade pengar som du kan använda för att köpa saker som företaget behöver. Exempelvis en dator (att göra hemsidorna på), en skrivare (ett företag behöver skapa mängder av dokument och skicka många brev), kuvert, porto etc. Allt som du behöver i verksamheten. De pengar som blir över beskattas sedan med cirka 50% totalt.

Det kan alltså finnas en fördel, men jag förmodar att det inte är något problem att börja som privatperson för att sedan registrera sitt företag om det hela bär.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 21:46 #3
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Men just idén är godkänd som verksamhet då?

Citat:
Ersättningen är densamma, men till momsregistrerade företag betalas moms ut (25% extra) och för privatpersoner görs avdrag för arbetsgivaravgift och preliminärskatt precis som om du varit en vanlig anställd i bolaget.
Det är just detta jag inte har särskilt bra koll på. Har jag företag så slipper jag både arbetsgivaravgiften och får momsen?
Sedan får jag alltså inhandla saker till företaget exkl moms men sedan när jag tar ut lön (eget uttag) så ryker moms på den?

Gärna mer förklaringar

Finns det något bra forum för frågor om företagande som ni vet om? Eller borde man gå till skatteverket och fråga sånt här?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 21:50 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Företagande innebär en del pappersarbete och en massa ångestmoment för den som är okunnig. Ett tips är att börja som privatperson och att sedan ansöka om f-skatt i det fall att projektet fall väl ut och du börjar dra på dig kostnader.

Som jonny påpekade så blir din ersättning via affiliator och double inte högre om du är företag. Skillnaden blir istället att du får betala in avgifter och skatter själv.

Ska du sälja annonsutrymme direkt till företag, så bör du dock ha f-skatt. Många annonsörer vill inte annonsera via privatägda webbsidor, eftersom det innebär ökad administration eller svarta pengar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 22:07 #5
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Okej, bra tips, tack.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 22:12 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Annars kan du självanställa dig hos tex Bolagskraft. Dom tar 7.5% utav summan du fakturerar. (7.5% är rätt billigt med tanke på att dom sköter allting åt dig som annars skulle ta oansenlig tid i anspråk.)
Även är självanställning ett bra sätt för att se om verksamheten håller i sig.

Har kollat på olika ställen och Bolagskraft är billigast med sina 7.5% och supporten är enkel att nå, skulle något vara oklart med dom så ringer dom upp en.

www.bolagskraft.se

#EDIT: Rättstavning.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 22:38 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det låter som att du är väldigt dåligt insatt i vad ett företag egentligen är och hur företagsverksamhet fungerar och jag rekommenderar därför att du läser på en del innan du funderar vidare. Det finns åtskilliga sidor där du kan hitta information om att starta eget, WN är inte direkt rätt forum för detta även om du säkerligen kan få hjälp med specifika frågor. Du kan hitta en hel del hos Nutek och Skatteverket, både om hur det i praktiken går till att registrera företag samt vilka regler som gäller för moms, skatter etc.

Det är omöjligt för oss alla att ge några raka svar på din fråga eftersom vi inte vet vad det är för idé du tänker bygga på. Rent krasst så kan man säga att en nystartad sida inte kommer dra in några pengar alls att tala om i fråga om annonsintäkter. Vi vet inget alls om förutsättningarna men jag tror, baserat på det du skriver, att du gör bäst i att köra det som hobbyverksamhet (frågar du Skatteverket vad som räknas som hobbyverksamhet så kommer de sannolikt inte ge något speciellt rakt svar utan det är mer en tolkningsfråga om verksamheten drivs varaktigt och i vinstsyfte eller ej; börjar Skatteverket ställa frågor så bör du motivera dig rätt med hänsyn till detta). Börjar det ge resultat och du ser en möjlighet att uppnå åtminstone halvtidssysselsättning eller något åt det hållet så har du nog nått företagsläge.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 22:52 #8
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Jag är verkligen dålig insatt, det är jag. Men måste ju börja någonstans, så jag inledde med denna frågan innan jag gick vidare.

Citat:
Annars kan du självanställa dig hos tex Bolagskraft. Dom tar 7.5% utav summan du fakturerar. (7.5% är rätt billigt med tanke på att dom sköter allting åt dig som annars skulle ta oansenlig tid i anspråk.)
Intressant tips, tack.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 09:25 #9
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Skulle absolut rekommendera att börja som privatperson och sen när du ser hur mycket det ger så övergår du till enskild firma. Så gjorde jag i alla fall.

Eget företag innebär (som skrivet ovan) också en del ny ångest och pappersarbete om man inte är helt kunnig.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 11:20 #10
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=29798&hl=&s=wn

Det låter som om det kan bli en ganska dyr affär för dig, med tanke på att du även måste köpa både design och kodning och inte kan designa och koda själv.

Du måste ju sedan även få in trafik, och SEO är visserligen gratis om man gör det själv, men jag gissar på att det är ett ganska nytt område för dig också. Att annonsera kostar ju pengar.

När du behöver köpa in mycket tjänster så kommer det ta väldigt lång tid att få tillbaka pengarna är min gissning. Å andra sidan handlar det kanske inte om så stora pengar att du riskerar att gå i personlig konkurs om det inte fungerar.

Om du vill och vågar - kör, men tro inte att du blir rik över en natt. Räkna med att få in typ 10 kr per månad på klickersättning till att börja med innan det växer till sig. Med lite tur får du ett sale och 20kr till.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017