Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp kring databaslayout för e-handel/community

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-29, 19:55 #1
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 134
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 134
Hej,
Ny här på forumet (min första post) och har lite funderingar.

Jag håller för tillfället på att utveckla en webbplats (PHP, MySQL, Flash) som kommer att erbjuda diverse tjänster. En del tjänster kommer att vara gratis men en del betaltjänster.
Jag utvärderar just nu Payex, Wip m.m. för att se hur betalningar med kort, mobil och "virtuella plånböcker" kan passa in.

Jag skulle dock behöva lite tips, idéer kring databaslayout för lösningar som denna. En del tjänster kommer att vara engångstjänster (dvs betala-och-ta-del-av) och andra giltiga över en viss period.
Till att börja med är det SEK som valuta men man borde ju redan nu dimensionera för expansion.

Någon som har bra information eller länkar som kan hjälpa mig att hitta rätt lösning?
Finns det bra open-source lösning som ni kan rekommendera att jag studerar för att få hjälp?

Tack på förhand!
Mvh
Anders
Dood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-29, 21:33 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Dood@Jul 29 2004, 19:55
Hej,
Ny här på forumet (min första post) och har lite funderingar.

Jag håller för tillfället på att utveckla en webbplats (PHP, MySQL, Flash) som kommer att erbjuda diverse tjänster. En del tjänster kommer att vara gratis men en del betaltjänster.
Jag utvärderar just nu Payex, Wip m.m. för att se hur betalningar med kort, mobil och "virtuella plånböcker" kan passa in.

Jag skulle dock behöva lite tips, idéer kring databaslayout för lösningar som denna. En del tjänster kommer att vara engångstjänster (dvs betala-och-ta-del-av) och andra giltiga över en viss period.
Till att börja med är det SEK som valuta men man borde ju redan nu dimensionera för expansion.

Någon som har bra information eller länkar som kan hjälpa mig att hitta rätt lösning?
Finns det bra open-source lösning som ni kan rekommendera att jag studerar för att få hjälp?

Tack på förhand!
Mvh
Anders
Hmm... du måste precisera din fråga litegrann. Vad menar du med databaslayout? Behöver du hjälp att forma dina tabeller i din relationsdatabas?

Är det det du undrar över så tycker jag att du ska vänta tills du har en mer konkret fråga och sen ställa den i "Serversidans teknologier" istället. Vad jag förstår ska man diskutera E-kommers på högre nivå här än just databasdesign.

Under tiden kan du läsa på om ER och hur man bygger bra databaser på:

www.ida.liu.se/~tompa/databaser/

som är en underbar kurs i databasdesign.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-29, 22:18 #3
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 134
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 134
Tack för ditt svar och länk. Ber om ursäkt för felpostning.
Hoppas det finns förståelse för nykomlingar här...

Dock tänkte jag mer info och tänket kring byggandet av liknande lösningar.
Har aldrig byggt en hel lösning med mobilbetalning eller kortbetalning.

Men det kanske hör hemma i serversidans teknologier.
Dood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-30, 21:25 #4
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Dood@Jul 29 2004, 22:18
Tack för ditt svar och länk. Ber om ursäkt för felpostning.
Hoppas det finns förståelse för nykomlingar här...

Dock tänkte jag mer info och tänket kring byggandet av liknande lösningar.
Har aldrig byggt en hel lösning med mobilbetalning eller kortbetalning.

Men det kanske hör hemma i serversidans teknologier.
Jadu, hur går "tänket". Det är som sagt ingen lätt fråga direkt. Hur du löser "betalningen", är ju som i verkliga livet, minsta bekymmer så länge du har något som någon vill köpa. Att ansluta ett färdigt betalsystem brukar vara tämligen enkelt.

Så för din del handlar det om att skapa säljvirke. Vad ska du sälja? Dessa tjänster du pratar om, är det några tjänster du tillhandahåller själv eller är det något du kommer köpa och sälja vidare.

Jag är inte ute för att bedriva industrispionage och stjäla din idé utan bara har svårt att ge dig några konkreta svar på din fråga.

När det gäller självaste databasdesignen, så skulle jag rekomendera att du läser på den där kursen jag skickade länk till. Fundera gärna och teckna dina ER-diagram även om du känner att det känns som en overkill.

Snöa inte in på databaser mer än nödvändigt. Lägg in i SQL det som du har många entiteter av med liknande egenskaper som du måste hitta snabbt. Hmm.. det där lät luddigt, låt mig exemplifiera:

Om du har massa användare så har de liknande egenskaper: Namn, Efternamn, mailadress, lösenord.. osv, samt du behöver kunna hitta snabbt en användare, exempelvis vid inloggningen för lösenordskontroll, eller om du vill lista användare vars medlemskap måste betalas.

Å andra sidan är det inte kanske nödvändigt att lägga in användare i SQL-databas om du vet att du har en enda användare.

Dina order kanske behöver lagras i en SQL-tabell. Dina tjänster/produkter också, så att du ska kunna presentera vad du erbjuder utan att du måste hacka massa html varje gång du kommer på en ny tjänst du ska erbjuda.

Nåja, vet inte om jag hjälpt dig mycket, men du får ställa lite mer konkreta frågor

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-05, 09:13 #5
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 134
Dood Dood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 134
Tack Zoran för ditt inlägg.
Jag inser att min fråga är väldigt flummig och bred men egentligen är jag ute efter något case att studera för att få idéer till förbättring. Då jag i detta projekt är ensam utvecklare vill jag väl kanske få lite bekräftelse på att databasdelen är på rätt nivå.
Jag har tidigare utvecklat affärssystem som skulle klara allt. Och databaslayouten blir då därefter..
Artikel-pris-historik-tabeller och journal-tabeller till förbannelse...

Tjänsterna som vi ska sälja är egentligen informativa eller administrativa. Dvs du köper information eller rätten att under en period utnyttja våra administrativa tjänster.
Egentligen skulle nog alla våra artiklar kunna vara periodbaserade. Du köper rätten att ta del av informationen under en period.

Vår förhoppning är att expandera ut i norden inom ett par år så viss valutahantering är bra att ha med från början. Dock har jag inte riktigt bra koll på hur valutan hanteras smidigast då det är fråga om betalningar via mobil eller Payex/Paynova.

Fortfarande lite brett och flummigt...

/Anders
Dood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-06, 09:52 #6
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Dood@Aug 5 2004, 09:13
Tack Zoran för ditt inlägg.
Jag inser att min fråga är väldigt flummig och bred men egentligen är jag ute efter något case att studera för att få idéer till förbättring. Då jag i detta projekt är ensam utvecklare vill jag väl kanske få lite bekräftelse på att databasdelen är på rätt nivå.
Jag har tidigare utvecklat affärssystem som skulle klara allt. Och databaslayouten blir då därefter..
Artikel-pris-historik-tabeller och journal-tabeller till förbannelse...

Tjänsterna som vi ska sälja är egentligen informativa eller administrativa. Dvs du köper information eller rätten att under en period utnyttja våra administrativa tjänster.
Egentligen skulle nog alla våra artiklar kunna vara periodbaserade. Du köper rätten att ta del av informationen under en period.

Vår förhoppning är att expandera ut i norden inom ett par år så viss valutahantering är bra att ha med från början. Dock har jag inte riktigt bra koll på hur valutan hanteras smidigast då det är fråga om betalningar via mobil eller Payex/Paynova.

Fortfarande lite brett och flummigt...

/Anders
Det jag tänker på då, rent konkret är då tre tabeller. Kunddatabas med namn, kundid, osv. Tjänstdatabas med tjänster, priser, beskrivning. Slutligen orderdatabas, med register vilka kunder har vad över vilken period, är det betalat osv.

Bara ett exempel.

Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017