FAQ |
Kalender |
2015-11-29, 22:01 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag var ganska sen på bollen när de gäller Facebook. Började (trots min master i CS och 25 år) bara för nån månad sedan. Något jag märkt när ja följer företag och organisationer är hur mycket otillåtna tävlingar folk kör.
Te.x; gilla oss så kan du vinna X, dela länken för att vinna Y Hur kan de komma att större företag (mindre är förståeligt) inte vet om att detta inte är lagligt, å brukar ni göra något å de? Böterna är väldigt höga om lotteriinspektionen får syn på vad dom gör så förstår helt ärligt inte varför man tar risken. Här är två exempel på tävlingar. |
||
Svara med citat |
2015-11-29, 23:44 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det där var väl inga "större företag"? Skulle nog vilja säga att kunskapen om vad som gäller är väldigt dålig oavsett om det är ett stort eller litet företag, det är åtminstone min egen personliga erfarenhet.
Höga böter är väl också att ta i? Har några mindre aktörer som ordnat den här typen av harmlösa tävlingar ens fått böter? De är nog lätträknade i så fall.
2015-11-30, 09:03 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Även större aktörer som t.ex. Onlinepizza http://imgur.com/JFpethF bryter ju mot lagarna. De skulle behöva bötfälla/varna lite så att företagen börjar inse att de inte kan hålla på hur som helst. Själv har jag börjat tröttna en hel del på "Gilla & dela så har du chans till xxx yyy saker!" så hade inte haft något emot om de tyst försvann.
|
||
Svara med citat |
2015-11-30, 10:31 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men då antar jag att de på Onlinepizza ska hålla med om det och sedan slumpas det mellan de som svarade den restaurangen. Så i det fallet klassas det nog snarare som tävling: http://www.lotteriinspektionen.se/sv...g-pa-Facebook/ Dessutom kan man läsa mellan raderna här: http://www.lotteriinspektionen.se/sv...Svar/Facebook/ att de ger blanka fasen i sådana typer av tävlingar. Det ska polisanmälas och sen upp i domstol för att en böter ska kunna utfärdas. Tror polisen har andra saker för sig! |
||
Svara med citat |
2015-11-30, 11:00 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Som du skrev längst ner också, ja, de ger nog blanka fan i det så länge det inte finns resurser att avsätta på att jaga sådant |
||
Svara med citat |
2015-11-30, 14:06 | #6 | |||
|
||||
Administratör
|
Vinsten är i Onlinepizza's fall kopplar till en prestation. Då blir det ju en tävling med chans på vinst.
2015-11-30, 15:16 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Lotteri: Kräver ingen motprestation från användaren
Tävling: Kräver motprestation. Tex motivering, nominering osv. |
||
Svara med citat |
2015-11-30, 16:25 | #8 | ||
|
|||