Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur får man tillbaka pengarna?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-24, 12:31 #1
anonymous anonymous är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 75
anonymous anonymous är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 75
Standard Hur får man tillbaka pengarna?

Har varit med på detta forum ett tag och handlat lite till och från med olika domännamn men det har varit på en hobbynivå. Jag läser dock mycket på detta forum och min fråga riktar sig till proffsen.

Hur får man tillbaka pengarna om man betalat 350 000kr för ett domännamn och sedan lägger en informationssida där. Betalar adsense och liknande verkligen så mycket att det kan vara värt?

Ser ju en del inlägg och det verkar som att många har förmågan att tjäna en del på sina sidor men vad är det som faktiskt funkar?
anonymous är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-24, 13:05 #2
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Det beror nog på vad det är för namn och varför du köper namnet.

Forumhandlare som lägger belopp i den magnituden på enskilda namn, gör det nog oftast som en ren investering över tid. Om man lägger mycket tid på det så går det att trade:a namn, inte minst .com

Givetvis finns en mängd undantag, inte minst här på wn. Det vackraste som finns är ju när någon köper ett klockrent domännamn och utvecklar en riktigt bra sida
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-24, 14:14 #3
anonymous anonymous är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 75
anonymous anonymous är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 75
Tänker väl mest på de aktuella domänsläppet på tradera. USA.se för 500 000kr! Vilka sätt kan killen/tjejen som köpte den domänen få tillbaka pengarna och MER då jag antar att den blev köpt med tanken att tjäna pengar?

Jag förstår ju att det går att auktionera ut den igen och någon annan köper den för mer men jag tänkte mest på hur man kan dra in så mycket att det lönar sig på själva sidan?
anonymous är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-24, 16:05 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Affilliate för hotellbokning, annonsering, flygresor etc.

Jag gjorde ca 500.000 spänn om året via en sajt för en specifik destination förr. Allt via affiliate. Numer är inkomsten dock blygsammare.

Och... För en destinationsfokuserad resebyrå är ju en motsvarande domän oslagbar. Dyr på kort sikt, men tänk tio-femton år framåt...
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2015-01-24 klockan 16:08 Anledning: Gjorde ett tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-24, 16:30 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av anonymous Visa inlägg
Tänker väl mest på de aktuella domänsläppet på tradera. USA.se för 500 000kr!
usa.se kostade 200 000
thailand.se 280 000
spanien.se 400 000

Beloppen man ser figurera är ju med moms. Därmed måste man dra av momsen för att kunna jämföra med andra köpa av domäner.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-26, 08:03 #6
anonymous anonymous är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 75
anonymous anonymous är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 75
Ja Thomas, blandade nog ihop lite i upphetsningen över priserna haha. Jag har en domän som heter hallonsylt.se. Vad skulle det bästa vara för den tror ni, Adsense eller försöka sälja till Icas syltavdelning? Jag har ett antal sådana här domäner, en del bra och en del halvbra. Har inte provat att ha annonsering på dessa men har precis börjat slänga upp sidor. Är jag på rätt spår tror ni?
anonymous är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-26, 08:55 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av anonymous Visa inlägg
Ja Thomas, blandade nog ihop lite i upphetsningen över priserna haha. Jag har en domän som heter hallonsylt.se. Vad skulle det bästa vara för den tror ni, Adsense eller försöka sälja till Icas syltavdelning? Jag har ett antal sådana här domäner, en del bra och en del halvbra. Har inte provat att ha annonsering på dessa men har precis börjat slänga upp sidor. Är jag på rätt spår tror ni?
Marknaden för hallonsylt på nätet är extremt begränsad om du jämför med exempelvis resor och hotell och dessutom kostar inte en burk hallonsylt särskilt mycket Om du ska analysera intäktsmöjligheterna så måste du tänka efter lite helt enkelt, de varierar väldigt mycket beroende på domän och marknad. Det som fungerar för en bransch fungerar kanske sämre i en annan. Det finns inga generella svar men du kommer garanterat inte tjäna mycket pengar på Adsense om du inte kan dra trafik och gäller det bra domäner får man oftast erbjudanden direkt utan att behöva sälja aktivt även om det som alltid finns undantag.

De som köpt exempelvis usa.se eller spanien.se kommer med stor sannolikhet att utveckla dessa. Lyckas de bra med detta så kommer de troligtvis tjäna in pengarna, att slänga upp enkla skräpsajter funkade för ett antal år sedan men inte idag.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-26, 08:56 #8
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Jag skulle i första hand göra ett eget försök med att dra in pengar på en WP-sida med diverse annonser/affiliate. Sedan få en utvärdering om hur mycket jag drar in på 1 år. Därefter skulle jag samla in företag som kan tänkas köpa adressen. Här gäller det att tänka bredare. Det behöver inte nödvändigtvis vara den som tillverkar sylten som är slutköparen, utan återförsäljarna med.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-26, 09:47 #9
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
För att tjäna in USA.se på 3 år krävs en vinst på ca 5550 kr i månaden. Det ger ca 185 kr om dagen.

Så frågan är ger domännamnet en sådan fördel att du kan tjäna 185 kr extra om dagen.

Ser du det på 5 år så är det ca 110 kr.

Skall du köpa trafik via sökmotorer så gynnas du enormt om du tror på denna killen. http://www.memorabledomains.co.uk/ppcanalysis.pdf

Jag tycker mej se samma i mina analyser. Då kan det bli bli 200k billigare på några månader om man köra stora adwordskampanjer.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-26, 14:55 #10
EmilG EmilG är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 41
EmilG EmilG är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 41
Det är klart att målet en dag är att få tillbaka pengarna på domänen USA.se men det är samtidigt ingen sak som måste hända direkt, det får ta den tid det tar. Det är inget vi förväntar oss ska gå snabbt men samtidigt tycker jag det är viktigt att se köp av bra domäner som en långsiktig investering och inte en kostnad. För skulle vi misslyckas så tror jag fortfarande att värdet i domänen kommer att finnas kvar... eller så kan man slå ut priset på en 10 år...?

Anledningen till varför vi köpte USA.se var för att vi någon månad innan domänsläppet köpte USA.nu här på WN. Vårt mål var egentligen att det var USA.nu vi skulle göra till en bra USA-sidan men så helt plötsligt, nästan innan vi hann börja kom nyheten att landsadresser skulle släppas på aktion. Det var inte riktigt vad vi ville då...

Vad gör man då? Skulle vi fortfarande satsa på USA.nu eller verkligen försöka vinna budgivningen. Efter någon enkät med mera kom vi fram till att förväxlingsrisken mellan ett .NU och .SE domän var stor, där många som återvänder missar att det var .nu, och inte .se. Efter mycket utvärderande satte vi ett maxbud som vi bjöd ett par min innan slutet.
Det kändes som att värdet på alla landsadresser.NU tappade mycket i värde direkt?

Här kan ni läsa lite om vad som är tanken med sidan nu http://www.usa.se/om-sidan/.

Tittar man på länken som Thomas visade så verkar det ju finnas en del fördelar även med att få folk till sidan via adwords eller en googlesökning. En annan fördel vi ansåg med domänen var att trovärdigheten för att boka en resa var mycket stor.
EmilG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017