Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföring av testprodukt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-26, 20:49 #1
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Standard Bokföring av testprodukt

Hej,

Jag går i tankarna på att börja sälja en speciell produkt. Tänkte dock köpa ett exemplar av denna och testa fall den fungerar som förväntat.

Vad bokför jag detta som?

/Fredrik-s
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-26, 21:12 #2
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Medlem

4010 Inköp av varor?!
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-26, 22:29 #3
Fredrik-ss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
4010 Inköp av varor?!
Det är så enkelt. Nu när jag tänker efter så är det klart att bara om jag kan motivera varför jag köpt in det ska det väl inte vara några problem.

Lite tankekullerbytta där
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-27, 08:48 #4
Medlem

Medlem

Alltså varor får man ju köpa in och ha på lager, det är inget olagligt i det.
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-02, 12:29 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Bokföring av inköp och försäljning av varor när man använder fakturametoden i bokföringen.

Steg 1: Inköp från Leverantör
När man köper en produkt (mot faktura) som man har för avsikt att sälja ska man först lägga den i lager och då är det ingen kostnad utan man flyttar pengar från exempelvis 2440 Leverantörsskulder (konto 1930 Bnkkonto med kontantmetoden), till lager (konto 1450 Lager av färdiga varor). Det påverkar inte resultatet över huvud taget. Båda dessa konton ligger i balansräkningen.

Steg 2: Betalning till Leverantör
När man betalar leverantörens faktura bokar man utbetalningen mot 1930 (Bankkonto) och bokar bort Leverantörsskulden (konto 2440 Leverantörsskulder).

Steg 3: Försäljning till kunden
När du sedan säljer produkten ska du bokföra den som försäljning på ett klass-3-konto (exempelvis 3001 Försäljning av varor i Sverige med 25% moms). Säljer du på faktura ska du då boka färsäljningen som en kundfodran (1510 Kundfordringar, 1930 med kontantmetoden).

Samtidigt ska du avboka inköpskostnaden från lagret (konto 1450 Lager av färdiga varor) och nu är det dags att boka upp detta inköp som en kostnad mot klass-4-kontot (4000 Inköp av varor från Sverige).

Steg 4: Betalning från kunden
När sen kunden betalar så bokar du först inbetalningen på konto 1930 Bankkonto och samtidigt bokar du bort kundfodran (1510 Kundfordringar, konto 3001 Försäljning med kontantmetoden). Sen är affären klar.

Bokföring av inköp och försäljning av varor när man använder kontantmetoden i bokföringen.
Man slår ihop Steg 1 och 2 samt steg 3 och steg 4 och man struntar i att först boka upp kundfordringarna när man skriver ut fakturan. Man bokför steg 2 och steg 3 när kunden betalar fakturan. Nackdelen är att man aldrig kan lita på att balans och resultaträkningen stämmer, det är först vid bokslutet som man ska boka upp alla utfärdade kundfakturor och kundfordringar. Samma sak med leverantörsfordringar.

Oftast skiljer sig tidpunkten från när man "köper" en vara till dess betalning sker och det kan vara normalt 30 dagar (ibland mycket längre och ibland kommer aldrig betalningen) mellan dessa tillfällen. Med fakturametoden kan man skilja på dessa transaktioner, men kontantmetoden döljer detta och man kan lätt tappa kontrollen av verksamheten.

Jag förespråkar att man alltid ska använda fakturametoden så man vid varje ögonblick under året kan ha järnkoll på hur företaget mår.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-02 klockan 13:19
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017