Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ta tillbaka sidan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-28, 13:28 #1
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 195
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 195
Standard ta tillbaka sidan?

Hej
Har en fråga jag skulle vilja ha hjälp med.

Jag har "sålt" en sida för en viss summa och köparen betalar i tre omgångar plus han har vissa andra saker han även måste göra.
Han har gjort första betalningen men sen verkar det lite svårt med vissa andra saker. I kontraktet står det att han inte fullföljer avtalet så går sidan tillbaka till mig.

Domänen står kvar på mig. Kan jag säga "Fixa inom 7 dagar annars tar jag tillbaka sidan?"

Grejen är att han/de har jobbat bra med sidan och höjt värde och besökarantal på sidan.

Så tar jag tillbaka sidan lär jag kunna sälja den till nån annan och då till en högre summa eftersom den är värd mer.

Vad skulle ni gjort? är lite kluven.
Sweden-mn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-28, 13:48 #2
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Har ni inte avtalat hur lång tid han har på sig att betala? Av det du skriver verkar det inte så, och då kan det säkert bli ord mot ord.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-28, 13:58 #3
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 195
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 195
jo, vi har avtalat ett visst datum han måste betala innan. Är två dagar kvar men inget tyder på jag kommer få några cash då han inte uppfyllt andra saker.
Frågan är hur långt efter sista datum som är "lagom" att vänta?
Sweden-mn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-28, 14:25 #4
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Om du enligt avtal ska ta tillbaka sidan om två dagar är det väl läge att påminna honom nu, och säga att om han inte betalar inom två dagar så tar du tillbaka sidan enligt avtalet han skrivit under. Vill du vara snäll kan du vänta, men säg det isåfall. Har själv varit med om att man varit för snäll och inte brutit det man kommit överrens om när man sagt att man ska göra det. Då blir det aldrig av, så var tydlig med ett datum och verkställ det.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-28, 14:55 #5
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Är detta avtalat och du har underlaget att köparen inte fullföljer sina förpliktelser så borde du peka om domänen till en sida med kontaktformulär. Där kan du skriva att sida ligger tillfälligt nere och att den ansvarige kan kontakta dig via formuläret. Då lär du få kontakt snabbt.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-28, 19:21 #6
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Svårt att ge ett exakt svar på hur du ska hantera situationen, du hävdar avtalsbrott och motpart kan bestrida detta och då uppstår en tvist om vem som har rätt.

Det generella råd som jag vill ge dig just nu är att du skriftligt ska påtala för din motpart om de delar som du anser att denne inte fullgjort, du bör få en bekräftelse på att motpart tagit emot denna skrivelse från dig. Du kan enkelt göra detta via ett e-post och be att motpart bekräftar att de mottagit ditt e-post, om du inte får svar så kan du inte utgå från att motpart fått meddelandet. Den vanligaste metoden är annars att skicka skrivelsen via vanligpost med mottagarkvittens, om motpart inte hämtar ut försändelsen så får du försöka göra ett överlämnande fysikt och då be om underskrift av mottagarkvittens.

Varför jag trycker så mycket på detta om att påtala din åsikt om avtalsbrott är för att du inte ska hamna i en situation där motpart anser att de inte känt till din ståndpunkt.

Du bör även begära ett skriftligt svar från motpart på de punkter du anser att denna brustit i, du ska ge motpart rimlig tid att svara. Eftersom du redan nu anser det finns delar som motpart inte uppfyllt så skicka iväg denna skrivelse snabbt som bara den och begär skriftligt svar inom 10 dagar från mottagandet.

Om motpart under denna tid vidtar åtgärder med siten som kan skada dig ekonomiskt framledes t ex förstör siten så att marknadsvärde sjunker mm har du rätt att vidta åtgärder för att skydda din tillgång. Men om motpart faktiskt sköter siten under tvisten låt dem fortsätta med detta.

Om du hanterar återtaget fel kan du riskera att få skadestånd mot dig i en tvist, en viktig del i denna process är som sagt att delge motpart din ståndpunkt.

Rör det sig om en någorlunda ansenlig summa pengar bör du nog anlita någon som kan ge dig råd eller biträda dig i denna fråga.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-29, 10:45 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Skicka ett mail där du klargör vad du tycker att de inte uppfyllt. Fyll på med några frågor, så får du troligen svar på mailet och kan använda det som underlag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017