Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Silverlight vs HTML+JavaScript

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-23, 21:23 #1
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Standard Silverlight vs HTML+JavaScript

Hej!

Jag är intresserad av för och nackdelar för båda teknikerna, allt vad det gäller drift, säkerhet, skalbarhet, användarvänlighet, snabbhet och utveckla, community support osv.

Vi ska göra en uppgradering av en programvara på jobbet och vi har förespråkare av båda teknikerna och kan inte riktigt bestämma oss.

Det vi vill ha är användarvänligt, flexibelt och integrera med tredje part, moderna UI:n, lite "fancy" helt enkelt, med sjysta animationer.

Rädslan som finns för jQuery och andra roliga frameworks är att dom inte är renderar lika i olika webbläsare och att dom helt enkelt inte fungerar. Sen är det lite nytt för oss kring utvecklandet i script språk och det finns rädsla för debuggning och att utvecklingsverktygen inte är så vassa.

Rädslan för Silverlight är, kommer det överleva? Plattformsobroende? Presstanda? Flexibilitet i det, hur går det och interagera? Finns det några professionella appar som INTE Microsoft har gjort som förlitar sig på Silverlight?

Alla kommentarer, diskussioner och fakta är välkommen! Se det som generella frågor, våran App går och lösa med båda teknikerna och frågan är mer varför vi ska använda det ena framför det andra. Aspekter som SEO är inte relevant.
ledstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-23, 21:51 #2
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Jag skulle inte välja Silverlight iaf, finns det ens någon webbläsare som stödjer det utan tilläggsprogram?
En webbsida gör man med html/css/js i mitt tycke så det fungerar i alla webbläsare.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-24, 08:37 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Du kan vara säker på att silverlight överlever. I staterna kan du se NFL-matcher live via en silverlightlösning, så det är inte bara MS. Tror silverlight kommer slå stort inom video, tillsammans med Microsofts server för streaming.

jQuery renderas så gott som lika i alla webbläsare. Jag har upptäckt lite konstigheter där texter blir feta under animering, men det är inget jättestörande.

Vad gäller prestanda tror jag helt klart att silverlight vinner.

Jag skulle ändå säga javascript för att lösa lite extragrejer. Unobtrusive såklart, så sidan fungerar utan javscript.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-24, 09:39 #4
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Är det en publik applikation eller en intern?
Om den är publik skulle jag tveka att använda Silverlight då det fortfarande är många som kommer behöva installera pluggen. Runt 50% av användare har Silverlight 4 installerat, och att ha en applikation som är otillgänglig för hälften av besökare är knappast tillfredsställande: http://www.riastats.com/
MS har sponsrat vissa stora sidor för att få dem att använda Silverlight, men annars är det rätt tunt med seriös användning på nätet just p.g.a. den usla tillgängligheten.

Hur komplex är applikationen?
Är det en förhållandevis enkel applikation går väl JS an, men jag skulle inte vilja koda tunga applikationer i JS då det saknar såpass mycket av den funktionalitet man kan förvänta sig av ett modernt språk. Ingen vettig människa föredrar väl att koda i JS istället för C# om man kan välja?

Hur prestandakrävande är applikationen?
Silverlight har bättre prestanda än JS.

För komplexa publika applikationer som kräver god prestanda skulle jag dock varken välja JS eller Silverlight. Flash har ett gediget skriptspråk, bra utvecklingsverktyg, utmärkt prestanda samt ger överlägsen tillgänglighet.
Eftersom du utelämnade det som alternativ i din frågeställning låter det dock som ni inte har utvecklare som är bekanta med Flash, vilket självfallet gör att det blir mindre intressant som alternativ.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-24, 10:28 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Det går ju att få både Flash och Silverlight att be användaren installera pluginet. Vad jag vet ska Silverlight kunna göra det utan att lämna sidan också (kanske Flash också kan nu?).

Men det låter ju som att det är lite extra "lull-lull" ni vill ha, och då rekommenderar jag ändå JS, eftersom användaren bara kommer att missa det lilla extra om h?n inte har javascript aktiverat, medans en användare utan silverlight/flash kommer missa hela funktionaliteten utan pluginet.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-24, 11:05 #6
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Det går ju att få både Flash och Silverlight att be användaren installera pluginet. Vad jag vet ska Silverlight kunna göra det utan att lämna sidan också (kanske Flash också kan nu?).
Självfallet går det, men det kan förstås även skrämma iväg användare. Är det en applikation där det är uppenbart för användare vad de får ut av att installera pluggen innan de ombedes göra det behöver det dock inte vara något större hinder.
Exempelvis skulle jag kunna tänka mig att använda Silverlight för någon slags adminapplikation riktad till ett mindre antal kunder där man vet att användare har ett förhållandevis starkt intresse av att använda applikationen redan innan de försöker öppna den.
Däremot skulle jag inte köra det för en applikation som är riktad till en masspublik.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Men det låter ju som att det är lite extra "lull-lull" ni vill ha, och då rekommenderar jag ändå JS, eftersom användaren bara kommer att missa det lilla extra om h?n inte har javascript aktiverat, medans en användare utan silverlight/flash kommer missa hela funktionaliteten utan pluginet.
Är det en applikation som översätter väl till vanlig HTML kan man ju dock köra progressive enhancement även med Silverlight.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-24, 19:37 #7
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems Visa inlägg
Silverlight har bättre prestanda än JS.
Intressant. Vad för funktioner har man mätt på? Har du nån länk för en som vill läsa mer om detta.

Ursäkta OT.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-24, 21:31 #8
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Intressant. Vad för funktioner har man mätt på? Har du nån länk för en som vill läsa mer om detta.

Ursäkta OT.
Det är väl huvudsakligen tre områden där man kan jämföra prestanda:
Grafikrendering.
Skriptexekvering.
Textrendering.

Jag förutsätter att då man talar om JS menar man i detta sammanhanget hela webbstacken med HTML, CSS, Canvas eller SVG. Annars är det självfallet bara skriptexekvering man kan jämföra.

Riktig grafikrendering förutsätter att man använder Canvas eller SVG.
Jag har inte gjort och känner inte till några benchmarks som jämför just den biten.
Dock så misstänker jag starkt att Silverlight lätt vinner över JS + Canvas eller SVG då de benchmarks jag har sett där man jämför med Flash så är prestandan för Canvas och SVG långt ifrån lysande.
Bubblemark testar att animera bitmaps, och är inte ett rent grafikrenderingstest, men där är SL många gånger snabbare:
Silverlight 3: http://bubblemark.com/sl3/TestPage.html
DHTML: http://bubblemark.com/dhtml.htm

Då det gäller skriptexekvering så har JS dåliga förutsättningar att mäta sig med modernare skriptspråk då det är dynamiskt, vilket gör att en JIT-kompilator har svårt att uppnå samma prestanda.
Här är ett par jämförelser:
http://silverlight.net/samples/sl2/s...n/Default.html
http://www.tobinharris.com/past/2008...s-tracemonkey/

Textrendering är väl det enda området där HTML/JS brukar kunna ge en prestandafördel då det egentligen hanteras av webbläsaren. GUIMark renderar mycket text och där slår HTML Silverlight 2:
http://www.craftymind.com/guimark/

Jag försökte hitta lite färska tester där man jämför Silverlight 4 med nyare JS-motorer, men det är tyvärr dåligt med det. Hittar jag lite tid skall jag försöka snickra ihop lite benchmarks.

Dock får man väl säga att även om en teknologi är många gånger snabbare än en annan gör det knappt någon märkbar skillnad för de flesta applikationer. Det är mest för typ spel och liknande som prestandan är en viktig prioritet.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-25, 06:47 #9
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems Visa inlägg
Grafikrendering.
Skriptexekvering.
http://bubblemark.com/
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-25, 08:34 #10
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av blixtsystems Visa inlägg
...
Tack för svar. Tyvärr är många av länkarna ganska gamla. Det har hänt en del inom JS sedan 2008/2009 och säkert inom Flash och SL också. Det vore intressant att se hur det ser ut om man gjorde en jämförelse nu, idag, år 2010 och blickar framåt. Både Firefox 4 och IE 9 kommer med upphottade komponenter som borde ge Html-apps en rejäl prestandaskjuts. Opera och Chrome har som bekant redan detta.

Det var egentligen exekvering/beräkningar jag var ute efter nu och iom att JS-motorerna kompileras till maskinkod är en jämförelse extra intressant.
Ang. grafik förutsätter jag att Flash/Silverlight presterar bättre eftersom de har ett längre track record av hårdvaruaccelerering än vad webbläsarna har. Det kan förstås vara ett tokigt antagande men det är vad jag tror.

Nu måste jag iväg till jobbet! Får se om jag får tid att komplettera svaret runt lunch.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017