FAQ |
Kalender |
2011-06-15, 17:42 | #1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Robert Eisele har tröttnat på den långsamma utvecklingen av PHP och skapat en ny fork med en del kuliga funktioner i.
t. ex: string strcut(string $str, int $num[, string $x='...']) ; klipper av en sträng och lägger till en annan sträng. string strmap(string $str, array $replace) ; rudimentärt templatehantering för strängar. $arr = [1, 2, [5 => "foo", 3.14159], 9]; skriv aldrig mer array(): och så vidare. Ingen revolution, men lite nytt. Och en del gammalt skräp borttaget. Finns på Github för den som vill prova. Enligt licencen så får man göra forks, men de får inte heta PHP. Undrar om de här uppfinningarna kommer att hamna i trunken så småningom? |
||
Svara med citat |
2011-06-15, 19:26 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En del fina grejer verkar det finnas där. Lustigt att true, false och null abstraherats till att vara som vilka andra konstanter som helst i vanilj-PHP. Det hade jag inte en aning om (men så har jag inte heller läst mer än någon enstaka fil av PHPs källkod). Här verkar vara sammanfattningen av Eiseles ändringar: http://www.xarg.org/2011/06/php-hacking/
|
|||
Svara med citat |
2011-06-15, 21:24 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Källkod avhåller jag mig från att läsa. Men det är bra att han röjer undan bland obsoleta funktioner. Gillar också hans förslag till php.ini-fil.
|
||
Svara med citat |
2011-06-16, 00:30 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ob_fwrite() <3
|
||
Svara med citat |
2011-06-16, 01:44 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Intressant!
Det var en del riktigt trevliga grejer där. Hoppas att det kan bli något riktigt bra utav detta. Det hade varit väldigt trevligt med lite snabbare utveckling PHP och jag hoppas att det här kan hjälpa till med det. Att det blir en massa forks som det är med t.ex. MySQL ser jag inte som direkt önskvärt dock. |
|||
Svara med citat |
2011-06-16, 09:25 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Visserligen en vinst för VPS och serverleverantörerna, för de som börjar köra med en fork får nog svårt att hitta ett webbhotell. |
|||
Svara med citat |
2011-06-16, 11:50 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En kul grej att leka med men inte mycket mer. Ser det varken som särskilt användbart rent generellt och att det skulle gynna utvecklingen på något vis ser jag som högst osannolikt. Ska alla personer hålla på att leka med forks så blir det till slut en hel del redundanta funktioner och mer av framework än en ny version av PHP. Tycker tvärtom att det är bra att utvecklingen inte går alltför snabbt. Besluten som tas ska vara väl prövade och genomtänkta.
Svara |
|
|