Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur går jag över från frames till boxar?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-01, 22:18 #1
eriksson.linus eriksson.linus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 8
eriksson.linus eriksson.linus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 8
Standard Hur går jag över från frames till boxar?

Är nybörjare på hemsidor. Har några frågor jag skulle behöva hjälp med. Har läst en del html böcker och hittar inte informationen där, använder inte något program. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Min hemsida är www.fotbollsträning.se

Den ser hemsk ut just nu för att jag ändrat en hel del i layouten och försöker ändra om, lägger ut ändringarna på nätet nu för att ja ska kunna få lite hjälp av er.


Hur gör jag en toppmeny och bottenmeny som är fasta utan att använda frames. Måste dem laddas om varje gång om jag lägger dem som boxar. Och isf är jag tvungen att ha box i box i box, funkar det? Hur bör jag göra?

Har ändrat om på min sida precis. Hur fixar man så att det blir text runt om boxarna. När jag satte in box i box så såg det jättekonstigt ut. Nu har jag lagt in box över box och en transparent bild som gör att det finns yta. Problemet att länkarna i boxen över inte är klickbara längre. Hur löser jag detta på bästa sätt?

Har problem med meny också. När man klickar teknik-löpteknik/koordination/fotarbete kommer man till en meny där meny 2a,b,c 3a,b,c ska va dolda och dyka upp när man klickar på meny 2 och 3. Vad är felet?

Jag har konverterat filmklipp från avi till SWF. Ljudet hackar som fan. Går det att lösa på något sätt. Har använt AVS converter. Går det att ta bort ljudet helt på något sätt?

Tack på förhand!
eriksson.linus är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-01, 23:35 #2
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Det är CSS du vill använda.

Vad gäller dina filmfiler så kanske du ska överväga att ladda upp dem på Youtube eller Vimeo? Så slipper du konvertera...
abergman är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-01, 23:44 #3
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Doktorn ordinerar grundkurs i CSS, blir för mycket att ta här i tråden. Du måste lära dig hur man bygger sidor med modern css-struktur, det är faktiskt ganska enkelt, och det är liksom obligatoriskt om man ska bygga hemsidor. Du borde haja tillräckligt på ett par timmar för att göra det du vill.

Kika på w3schools.com, dom har bra steg-för-steg guider för det mesta.

Beträffande dina menyer så kan det nog vara intressant att lära sig lite PHP. Om du kan lite busenkel PHP och din server har PHP installerat så är det en barnlek att skapa separat sidhuvud och sidfot som alla andra sidor inkluderar.
gfors är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-01, 23:58 #4
eriksson.linus eriksson.linus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 8
eriksson.linus eriksson.linus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 8
Jag kommer naturligtvis inte lägga upp mina filmer på youtube....så det måste ju finnas något annat sätt att få de att fungera.....och sidan är ju uppbyggd i css ju....men jag blir i stort sätt tvungen att ha olika mallar eller iaf speciella boxar för varje sida....behöver iaf konkret hjälp på mina frågor
eriksson.linus är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-02, 00:10 #5
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Ta tiden och lär dig grunderna istället. Och utan någon annan teknik (typ PHP) så är du nog bunden till att ha samma kod på varje sida för t.ex. menyer.

Ditt prat om "box i box, box över box" och nåt om en transparent bild för att fylla ut något tyder på att du inte har koll på css, och du kommer vara betjänt av att lära dig det. Som sagt, ett par ynka timmar så kommer du veta det du behöver. Det blir svårt att ge dig konkreta råd om du inte behärskar grunderna.
gfors är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-02, 00:13 #6
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av eriksson.linus Visa inlägg
Är nybörjare på hemsidor. Har några frågor jag skulle behöva hjälp med. Har läst en del html böcker och hittar inte informationen där, använder inte något program. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Min hemsida är www.fotbollsträning.se

Den ser hemsk ut just nu för att jag ändrat en hel del i layouten och försöker ändra om, lägger ut ändringarna på nätet nu för att ja ska kunna få lite hjälp av er.


Hur gör jag en toppmeny och bottenmeny som är fasta utan att använda frames. Måste dem laddas om varje gång om jag lägger dem som boxar. Och isf är jag tvungen att ha box i box i box, funkar det? Hur bör jag göra?

Har ändrat om på min sida precis. Hur fixar man så att det blir text runt om boxarna. När jag satte in box i box så såg det jättekonstigt ut. Nu har jag lagt in box över box och en transparent bild som gör att det finns yta. Problemet att länkarna i boxen över inte är klickbara längre. Hur löser jag detta på bästa sätt?

Har problem med meny också. När man klickar teknik-löpteknik/koordination/fotarbete kommer man till en meny där meny 2a,b,c 3a,b,c ska va dolda och dyka upp när man klickar på meny 2 och 3. Vad är felet?

Jag har konverterat filmklipp från avi till SWF. Ljudet hackar som fan. Går det att lösa på något sätt. Har använt AVS converter. Går det att ta bort ljudet helt på något sätt?

Tack på förhand!
Ja topp- och bottenmenyerna måste laddas om, ifall du inte använder AJAX t.ex.

Toppmeny:
Kod:
<div id="toppmeny">
<!-- DINA LÄNKAR HÄR -->
</div>
Bottenmeny:
Kod:
<div id="bottenmeny">
<!-- DINA LÄNKAR HÄR -->
</div>
Vilka boxar vill du ha text runt? Förstår inte dina frågor.

Läs på lite om HTML och CSS så löser du det nog rätt lätt:
http://www.w3schools.com/css/default.asp
http://www.w3schools.com/html/default.asp
http://webdesignskolan.com/


Lycka till
Linuus är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-02, 00:16 #7
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Det känns som att din nivå ligger något under vad den borde. Att "gå från frames till boxar" har jag inte hört talas om, jag skulle tippa på att det är DIVar du menar?..

Varför vill du inte ladda om menyn? Jag antar att den enda anledningen är just att du inte vill att menyn skall vara samma html-snutt i tusen olika filer, isåfall löser du ju det med t.ex. PHP där du inkluderar menyn i de filer den skall användas.

Jag tror att det du behöver är en mer omfattande kurs i både php, html och css, och det är nog lite för tungt för att någon skall vilja ta det här i tråden.

Det finns även en hel del andra saker på sajten som är ganska fulkodat. Som ett exempel kan vi ta dina listor som du har gjort på följande sätt:

Kod:
•	Instruktioner för greppteknik i midjehöjd
<br><br>
•	Sträck ut armarna ordentligt
<br><br>
•	Ha en bred ställning med fötterna så att du får bättre balans
<br><br>
•	Träffa bollen med underarmarna så att bollen rullar upp i skopan
<br><br>
•	Ihop med underarmarna
<br><br>
Korrekt hade varit:

Kod:
<ul>
<li>Instruktioner för greppteknik i midjehöjd</li>
<li>Sträck ut armarna ordentligt</li>
<li>Ha en bred ställning med fötterna så att du får bättre balans</li>
<li>Träffa bollen med underarmarna så att bollen rullar upp i skopan</li>
<li>Ihop med underarmarna</li>
</ul>
Kanske vore det bättre att t.ex. bygga sajten i wordpress? Isåfall skulle du inte behöva koda speciellt mycket själv, det mesta följer med från början och det finns plugins som klarar resten av sakerna.

Bland annat borde du se över lite hur säkerheten på sajten är. Kanske vore det praktiskt med ett login och lösenord för dom som skall komma åt "hemliga" delar på sidan. Idag har du vissa sidor som alla kommer åt som Träning som länker till traning.html och Målvaktsspel som länkar till malvaktsspel.html, du har andra sidor som är skyddade genom att Försvarsspel länkar till behorighet.html. Om man provar att skriva in forsvarsspel.html istället så kommer man till informationen som du försöker skydda (antar jag?).

Sedan vad det gäller youtube så kan jag förstå oron i att lägga upp sitt material på youtube, men kanske kan det finnas positiva delar med det? Det kanske är ett sätt att dra fler besökare till dina sidor, om dom som är intresserade av videornas innehåll kan få lätt tillgång till och det är tydligt vem som är avsändaren så skulle det kunna ha en positiv effekt. Annars går det väl att lägga upp videos på youtube som inte blir publika eller sökbara, eller? Hur är det annars med de andra liknande tjänsterna?
fabian är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-02, 21:39 #8
eriksson.linus eriksson.linus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 8
eriksson.linus eriksson.linus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 8
Sidan är ju gjord i css. det är ju de sakerna som jag listade upp som jag behöver hjälp med. är det ingen som kan svara enkelt hur jag ska göra?

för mig spelar det ingen roll om jag ska använda frames eller inte. men jag vill ha en bakgrund över hela sidan som gör över de olika ramarna och får ett hack för att där är en genomskinlig border. på sidorna har jag lagt in bilderna i boxar för att kunna styra dem....går det att styra dem lätt genom att tala om exakt vad dem ska vara och att det ska vara text runt om är det ju att föredra såklart.

det är bilderna på sidorna - passningsspel - väggspel/överlämning/överlappning som jag snackar om. sidorna ser ju konstiga ut för att jag ändrat om i css mallen

när det gäller listorna så har ja gjort egna punkter istället för att använda punktlista. skulle gärna använda mig av listor men då vill jag att punktlistan ligger ute i vänstermarginalen precis under texten. hur styr jag detta?
eriksson.linus är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-02, 22:17 #9
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
nej sidan är inte "gjord" I css. Du ANVÄNDER css, fast inte alls så mycket som du borde och inte till "rätt saker"

ett exempel:
Kod:
<center>
<span class="textformat0">Passningsspel</span>
</center>
för det första: det finns en alldeles lysande uppsättning taggar för det där nämligen h1-5.
för det andra: använd mer logiska klassnamn och ID:n.

Du har en massa abolut positionering lite här o var, vilket i 9 fall av 10 är onödigt och skapar massa problem om man inte vet precis vad man håller på med.

punktlistor går ju alldeles lysande att få att ligga snyggt utmed vänstermarginalen
bara att sätta padding och margin till 0 på dem
rhdf är inte uppkopplad  
Oläst 2010-10-02, 23:06 #10
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Citat:
Ursprungligen postat av eriksson.linus Visa inlägg
det är ju de sakerna som jag listade upp som jag behöver hjälp med.
Dom sakerna du listade upp plus tusen till saker som du inte är medveten om på grund av att du har bristfälliga eller obefintliga kunskaper i grundläggande html/css.
fabian är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017