FAQ |
Kalender |
2009-06-24, 16:31 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Reklam längs vägar måste man ha tillstånd för, men blir man någonsin bestraffad?
Tänker på typ Burger King, Mcdonalds, Isbitsjouren, Stenskottslagning osv. Vecka efter vecka, år efter år sitter det skyltar på broar, rondeller & diken. "Mcdonalds 500m ->", "Angus meal" osv... Verkar inte som någon myndighet bryr sig, fritt fram? Är det någon har som fått böter? edit:typo. |
||
Svara med citat |
2009-06-24, 17:29 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det är väl samma sak som att ha reklamskyltar på gatan utanför sin affär.
Det får man inte heller ha utan tillstånd men vem bryr sig? |
||
Svara med citat |
2009-06-24, 17:45 | #3 | |||
|
||||
Administratör
|
Kolla lite på vart reklamen sitter nästa gång. Oftast är det på ett lastbilssläp eller liknande. Då är det tydligen andra regler.
Man ser ofta cyklar parkerade med reklam på, där den enda avsikten är att göra reklam.
2009-06-24, 18:16 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Böter lär vara betydligt billigare än att man skulle betalat för samma reklam.
Men lär bero var du sätter den. Men folk säger ju att all reklam är bra reklam :P |
||
Svara med citat |
2009-06-24, 22:54 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
För skyltar gäller byggnadstillstånd.
Jag har haft banderoller 2m långa på staketet utanför min firma. Fick för 2 månader sedan ett brev från komunnen att de skulle plockas ned då det saknades byggnadslov för dem, samt att detta troligen inte skulle beviljas på skyltar av tillfällig karaktär. I praktiken får tillfälliga skyltar hänga uppe tills någon klagar. Då brukar kommunen gå runt aktuellt hus med husägaren och kontrollera om det finns tillstånd för alla skyltar på och runt kåken. Därefter är det bara att plocka ned dem eller ansöka om byggnadslov om detta saknas. Vad gäller broar eller dylikt brukar vägverket plocka ner banderoller direkt. Det kan vara lönsamt att hänga upp en stor banderoll på en bro vid starkt trafikerad väg på fredagskväll, troligen blir den nedplockad på måndag. Ofta är vägverket mer petiga än i de fall banverket ansvarar för bron. Gissar att policyn angående böter etc är olika i olika kommuner. |
||
Svara med citat |
2009-06-24, 23:03 | #6 | |||
|
||||
|
Jodå, Vägverket utfärdar vite om man envisas med att sätta upp icke tillåtna skyltar vid vägen. Nu kan jag inte regelverket men det finns väl dokumenterat vad som gäller men det finns en fin liten lucka och det är därför det står en massa vagnar av olika slag med skyltar på för de kan inte Vägverket göra att skit åt.
Observera att Vägverket inte är ansvariga för alla vägar, det finns privata och kommunala också. PS. Reglerna gäller alltså även om du skyltar på privat mark! Därav vagnarna. |
|||
Svara med citat |
2009-06-25, 01:05 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är inte säkert att det blir vite.
Hamburgerkedjan Max hade satt upp reklam utanför Umeå för några år sedan och blev uppmärksammad i media, allt som hände var att de fick ta ner sin skylt. Såvida du inte gå runt med en megafon och skriker ut att du satt upp olaglig reklam så händer nog inte så mycket. |
|||
Svara med citat |
2009-06-25, 03:08 | #8 | |||
|
||||
|
Dom sprayade på marken utanför kontoret en dag, vad säger lagen om sånt tro?
|
|||
Svara med citat |
2009-06-25, 04:06 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skadegörelse?
|
||
Svara med citat |
2009-06-25, 08:52 | #10 | |||
|
||||
|
Nej det är inte säkert att det blir vite första gången om man följer VV:s varning. Upprepar man det trots VV:s varning så blir det vite.
Exempel: En idrottsklubb blev "hotade" med 100000 i vite om de fortsatte med banderollerna de hade på en viadukt. (hotade är fel ord men jag kommer inte på något bättre just nu) EDIT: Banderollerna hade suttit där i flera i år i samband med match men sen var det en tjänsteman som råkade åka förbi som inte gillade klubben... |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|