FAQ |
Kalender |
2009-05-08, 15:11 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan!
Jag har tänkt att registrera en Enskild Firma och! Eftersom jag har några projekt som kommer här snart som jag vill kunna fakturera. Men jag undrar... är det gratis att registrera Enskild Firma och sedan skaffa F-skattesedel? Har hört att det kostar 700 kronor fast det är väl om jag vill registrera ett namn på bolagsverket, stämmer det? Sen så undrar jag vad det krävs för att få F-skattesedel och hur lång tid det brukar ta? Jag är ny här och har försökt söka på forumet fast jag hittar inte precis det jag vill ha svar på. Sen har jag försökt söka på internet fast med samma resultat. Hoppas ni kan svara på detta. Mvh Jolla |
||
Svara med citat |
2009-05-08, 15:20 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
Svara med citat |
2009-05-08, 15:24 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Där kostar det 700 kr ja.
Men om jag inte vill registrera ett namn hos bolagsverket. Utan vill tex ha mitt personnummer osv som organisationsnummer. Det enda jag vill ha är en F-skattesedel |
||
Svara med citat |
2009-05-08, 15:29 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Från Skatteverkets hemsida
Vem kan få F-skattsedel? Den som bedriver eller har för avsikt att bedriva näringsverksamhet kan få F-skattsedel. Näringsverksamhet kan bedrivas av fysisk person (enskild firma) eller av juridisk person, t.ex. aktiebolag eller handelsbolag. Sedan kostar det 900 kr att registrera en enskild firma. |
||
Svara med citat |
2009-05-08, 15:30 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att starta enskild firma kostar alltså inte 900 kr, att registrera företagsnamn hos Bolagsverket gör däremot det.
2009-05-08, 18:16 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du som privatperson registrerar dig för F-skatt hos Skatteverket blir du enskild näringsidkare - det som i dagligt tal kallas för enskild firma. Det utgår ingen registreringsavgift däremot kommer du förmodligen att debiteras preliminärskatt som du ska betala månadsvis på din beräknade vinst och omsättning i verksamheten.
I de allra flesta fall bör du också registrera dig för moms. Det finns undantag där du kanske inte behöver vara momsregistrerad, men de allra flesta verksamheter är momspliktiga. Det kan upplevas mer seriöst att registrera en firma, alltså ett namn, hos Bolagsverket.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|