Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kompatibilitet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-28, 13:48 #1
LiXs avatar
LiX LiX är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 34
LiX LiX är inte uppkopplad
Nykomling
LiXs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 34
Haj,
Hur går ni tillväga för att effektivt testa kompatibiliteten för en websida? Sitter ni med alla versioner av alla browsers hemma eller finns det något vettigt verktyg? :blink:
LiX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-28, 13:52 #2
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Brukar kolla manuellt med IE samt Mozilla, och självklart:
The W3C MarkUp Validation Service

(Vid mindre projekt åt mig själv slarvar jag dock med detta)
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-01, 02:47 #3
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Problemet med w3c markup validation tjänsten är ju att den "bara" kollar så att syntaxen är rätt enligt w3c's regler. Det har ju tyvär inget att göra med att tex Netscape på Mac tycker att 200pixlar bör se ut som 300pixlar etc, etc, asså hur webläsarna renderar html koden. Att 2 webläsare acepterar samma kod är ju ingen garant för att det ser likadant ut i webläsarna.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-01, 15:23 #4
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
Citat:
Originally posted by LiX@Feb 28 2004, 11:48
Haj,
Hur går ni tillväga för att effektivt testa kompatibiliteten för en websida? Sitter ni med alla versioner av alla browsers hemma eller finns det något vettigt verktyg? :blink:
Jag/vi brukar kolla med browsers direkt, det är enda chansen att veta att det blir som man tänkt sig.
Sen är det ju aldrig fel att validera koden så den är rätt syntaktiskt och följer standarder med.
Det är rätt enkelt att installera ett par browsers på en testmaskin, det är väl värda minuter/timmar.
Förutom IE och Mozilla så brukar vi kolla med åtminstone Opera och Lynx med.
Fungerar det bra i Lynx så brukar såna browsers för blinda med gå bra efter vad jag hört.
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-02, 03:19 #5
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Tycker Ni att man fortfarande bör/måste ta hänsyn till andra webläsare än I.Explorer? (Netscape är väl ute ur leken iom att inga fler versioner kommer att släppas.) I.Explorer används så vitt jag minns av 95%. De som inte har I.Explorer vet ju om att de därmed inte får se allt som det är tänkt....
När tror Ni att det blir (heter det plattformsoberoende?) en standard som alla browers kan tolka?
Så här ser statistiken ut för en site jag sköter: (de webläsare som har noll% är mkt få och därför avrundade ner till noll)
MSIE 6 58.76%
MSIE 5 35.81%
MSIE 4 2.01%
Netscape 7 1.19%
Netscape 4 1.18%
Netscape 3 0.80%
Other 0.09%
Netscape 2 0.04%
MSIE 3 0.02%
Opera 6 0.02%
AOL 4 0.00%
Opera 5 0.00%
WebTV 1 0.00%
Tycker det verkar ett onödigt jobb att antränga sig för den lilla klicken som inte kör I.Explorer - såtiilvida att man inte av ideoligiska skäl vill bekämpa Micsosofts monopolställning osv (Själv drivs jag inte av detta mål). By the way, någon som vet vad WebTV är?
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-02, 11:46 #6
AlexanderG AlexanderG är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 20
AlexanderG AlexanderG är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 20
Brukar kontrollera mina sidor i Mozilla Firefox, Opera och IE.
AlexanderG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-02, 16:54 #7
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Testar ni sidorna på olika skärmar?
eller andvänder ni bara websäkra färger?
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-02, 17:54 #8
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Ursprungligen postat av mistress
Tycker Ni att man fortfarande bör/måste ta hänsyn till andra webläsare än I.Explorer?
Ja, varför ska man inte få ha friheten att själv välja webbläsare?

Citat:
Originally posted by -mistress@Mar 2 2004, 01:19
(Netscape är väl ute ur leken iom att inga fler versioner kommer att släppas.) I.Explorer används så vitt jag minns av 95%. De som inte har I.Explorer vet ju om att de därmed inte får se allt som det är tänkt....
Netscape är visserligen nerlagd, men Mozilla lever vidare. Förutom IE och NS så finns det en uppsjö webbläsare som, enligt många, är bättre än IE. Varför används den då av 95%? Den följer ju med i Windows, detta är resultatet av hur en monopolsituation kan missbrukas. Förmodligen därför NS lades ner.

Citat:
Originally posted by -mistress@Mar 2 2004, 01:19
När tror Ni att det blir (heter det plattformsoberoende?) en standard som alla browers kan tolka?
Finns redan, den heter HTML och används rätt mycket på Internet. :P
Skämt å sido så finns redan standarden (eller man ska nog säga standarder) som webbläsarna kan tolka, men precis som religioner så tolkas budskap olika. Om man ska vara noga så är det egentligen bara rekommendationer, därför de olika tolkningarna. Det står vilka taggar som gör vad, men inte exakt hur det ska se ut. Sen försöker ju Microsoft "berika" IE med en del utökade taggar som följdaktligen inte funkar i andra läsare.
Citat:
Ursprungligen postat av mistress
[...]
Tycker det verkar ett onödigt jobb att antränga sig för den lilla klicken som inte kör I.Explorer - såtiilvida att man inte av ideoligiska skäl vill bekämpa Micsosofts monopolställning osv (Själv drivs jag inte av detta mål). By the way, någon som vet vad WebTV är?
Jag tror inte du vinner något på att "stänga ute" den "klick" som inte använder IE. Om du bara följer de standarder/rekomendationer som är uppsatta (av W3C) så kommer sidan förhoppningsvis se någorlunda vettig ut i många läsare.

Vi använder IE 6 (ibland även 5 eftersom de renderar olika), Mozilla, Konqueror samt Opera för den visuella renderingen. Sen går vi även igenom så sidan fungerar i Lynx så sökmotorer och övriga, mer textbaserade verktyg, fungerar tillfredsställande.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-03, 15:22 #9
Peter_Holms avatar
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 165
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem
Peter_Holms avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 165
Citat:
Originally posted by mistress@Mar 2 2004, 01:19
Tycker Ni att man fortfarande bör/måste ta hänsyn till andra webläsare än I.Explorer?
Det är ju en förkrossande majoritet som använder Internet explorer för PC. Det jag ser som ett problem är att fler och fler sajter inte fungerar på Macintosh och dess webbläsare Safari.

Det här är dels ett problem för Apple som måste vidareutveckla läsaren, men det stora problemet är nonchalansen mot andra operativ än Windows. Många småfel dyker upp.

Script som inte fungerar, grafik som ser konstig ut... allt pga. slarv...

Ett exempel, www.forsakringshjalpen.se <-- fungerar bra på pc, men när man ska fylla i ett formulär så går det inte att klicka "vidare"... funkar inte helt enkelt. Det företag som har utvecklat skryter på sin sida att det är av största vikt att deras produkter fungerar i ur och skur... (inte ordagrant.)

Läs mer på min tråd:

http://forum.macworld.se/index.php?act=ST&...=20&t=6801&st=0
Peter_Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-03, 22:33 #10
schi schi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 10
schi schi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 10
En bra tjänst för att kolla hur en site ser ut på en Mac är danvine.com/icapture.
schi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017