Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

MongoDB hosting?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-05, 14:30 #1
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Medlem

Standard MongoDB hosting?

Tjena

Känner någon till svensk hosting av MongoDB?

Syftar på denna typ av hosting. http://mongohq.com
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-05, 18:09 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag skulle tippa att ingen på wn känner till vilka webbhotell som erbjuder detta, dock borde det finnas webbhotell i Sverige som erbjuder det och eftersom det endast är webbhotellen själva som vet vad man kan erbjuda i många fall och specialfall som detta, så är det enklare och effektivare att du tittar runt på de 10-15 största webbhotellen och frågar eller tittar på deras webbsidor.

Senast redigerad av Danielos den 2012-02-05 klockan 18:12
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-06, 12:59 #3
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
Tjena

Känner någon till svensk hosting av MongoDB?

Syftar på denna typ av hosting. http://mongohq.com
Tror helt ärligt att det är dåligt med det bland hotellen, dels för att efterfrågan nog är relativt liten, och kontrollpanelsleverantörerna (cpanel, plesk iaf) har inte börjat integrera det i sina produkter.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 17:19 #4
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Om du ska använda MongoDB till något seriöst hoppas jag att du känner till detta:
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-863
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 17:38 #5
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Om du ska använda MongoDB till något seriöst hoppas jag att du känner till detta:
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-863
Jag måste ha missat något, på vilket sätt menar detta skulle vara extremt viktigt? Hårddiskutrymme och RAM är inte dyrt nuförtiden, speciellt om man pratar om några extra byte per objekt. Att datat tar lite mer plats än om man använde en annan lösning är inget jag skulle bry mig om, speciellt om du får bra bättre prestanda och skalningsmöjligheter än traditionella lösningar.

Ang. webhotell, detta är inget vanliga svenska hotell erbjuder men jag tror inte det borde vara någon problem för någon av oss som har sådan verksamhet att sätta upp. Det bästa alternativet är VPS, dock något dyrare.

Senast redigerad av jayzee den 2012-02-08 klockan 17:51
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 18:28 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Jag måste ha missat något, på vilket sätt menar detta skulle vara extremt viktigt? Hårddiskutrymme och RAM är inte dyrt nuförtiden, speciellt om man pratar om några extra byte per objekt. Att datat tar lite mer plats än om man använde en annan lösning är inget jag skulle bry mig om, speciellt om du får bra bättre prestanda och skalningsmöjligheter än traditionella lösningar.
Nej ska du lagra några megabyte är det väl inget att bry sig om, men det är lustigt att du samtidigt nämner "skalningsmöjligheter". Det säger väl sig själv att när VARJE objekts egenskapsnamn lagras som en textsträng, även om alla objekt är exakt likadana, så skalar databasen inget vidare. Läs här om Foursquares erfarenheter av MongoDB och skalning:
http://www.infoq.com/news/2010/10/4s...mongodb_outage

Sen ska vi ju inte nämna MongoDB i samma mening som crash-safe...

För övrigt kan det vara värt att känna till att MongoDB saknar en ordentlig full-text sökfunktion.

Vad gäller prestanda så cachar ju InnoDB data i primärminnet, så om RAM-cache är det enda skälet till att man går igång på MongoDB kan man lugna ner sig.

Senast redigerad av Adestro den 2012-02-08 klockan 18:40
Oläst 2012-02-08, 19:15 #7
Medlem

Medlem

Jag vet hur mongodb allokerar minne för dokumenten och med min lilla site behöver jag knappast ens tänka sharding. Det gäller ju som sagt att tänka efter några ggr när modellerar upp allt.

Kan tipsa om mongolab.com som erbjuder 240mb gratis vilket är najs om man bara vill laborera lite med den.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 19:37 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Så att fördubbla sitt hårdvaruinköp skulle inte vara en stor deal för de flesta? När man väl kommer till nivån där skalbarheten är en utmaning så är det också desto mer pengar i hårdvara det pratas om.

För övrigt får du sämre prestanda, mindre features, svårare att hitta extern expertis, sämre stabilitet än om du använder en mer beprövad lösning där stabilitet och dataintegritet faktiskt är prio 1.

Det du dock får är mycket lättare horisontell skalning. Vilket är trevligt, om du inte är rädd att förlora data, ha nertid eller lägga massa extra pengar på hårdvara.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 20:53 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Så att fördubbla sitt hårdvaruinköp skulle inte vara en stor deal för de flesta? När man väl kommer till nivån där skalbarheten är en utmaning så är det också desto mer pengar i hårdvara det pratas om.

För övrigt får du sämre prestanda, mindre features, svårare att hitta extern expertis, sämre stabilitet än om du använder en mer beprövad lösning där stabilitet och dataintegritet faktiskt är prio 1.

Det du dock får är mycket lättare horisontell skalning. Vilket är trevligt, om du inte är rädd att förlora data, ha nertid eller lägga massa extra pengar på hårdvara.
Nu pratar du i nattmössan Clarence
"Fördubbla" är att ta i ganska hårt när vi nu pratar några byte/objekt, sen så är priserna på diskarna på väg ner igen och utrymmet per disk ökar. För att vara helt ärlig har jag aldrig någonsin fyllt upp mina diskar på någon av mina servrar, tittar jag ligger användningen på max ca. 50% - så det är inget problem, iaf. för mig.

Ang. prestanda, vi bytte nyligen från Percona Server 5.5 till mongoDB i ett av större projekten och jag kan säga att prestandan är bra mycket bättre och att programmera OOP mot mongoDB är en dröm i jämförelse med PDO, mysqli & co. Dataintegriteten och stabiliteten har vi inte haft några som helst problem med och jag är väldigt positivt överraskad av atomiska operationerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
För övrigt kan det vara värt att känna till att MongoDB saknar en ordentlig full-text sökfunktion. Vad gäller prestanda så cachar ju InnoDB data i primärminnet, så om RAM-cache är det enda skälet till att man går igång på MongoDB kan man lugna ner sig.
Jag har _aldrig_ någonsin sökt fulltext direkt i SQL, det jobbet har jag min Sphinx server för och så kommer det förbli. Även om InnoDB-motorn cachar data i RAM så är den långsammare än mongoDB som kör med minnes-mappade filer.

Jag vill klargöra att jag inte på något sätt pushar för ena gentemot det andra, mySQL har sina fördelar och mongoDB har andra - det är upp till var och en att bestämma vilken lösning som passar en bäst för specifik ändamål.

Senast redigerad av jayzee den 2012-02-08 klockan 21:01
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 21:41 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ang. prestanda, vi bytte nyligen från Percona Server 5.5 till mongoDB i ett av större projekten och jag kan säga att prestandan är bra mycket bättre och att programmera OOP mot mongoDB är en dröm i jämförelse med PDO, mysqli & co. Dataintegriteten och stabiliteten har vi inte haft några som helst problem med och jag är väldigt positivt överraskad av atomiska operationerna.
Vilka datamängder rör det sig om? Hur presterar MongoDB när databasen inte längre ryms i primärminnet?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017