FAQ |
Kalender |
2012-02-05, 14:30 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena
Känner någon till svensk hosting av MongoDB? Syftar på denna typ av hosting. http://mongohq.com |
||
Svara med citat |
2012-02-05, 18:09 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle tippa att ingen på wn känner till vilka webbhotell som erbjuder detta, dock borde det finnas webbhotell i Sverige som erbjuder det och eftersom det endast är webbhotellen själva som vet vad man kan erbjuda i många fall och specialfall som detta, så är det enklare och effektivare att du tittar runt på de 10-15 största webbhotellen och frågar eller tittar på deras webbsidor.
Senast redigerad av Danielos den 2012-02-05 klockan 18:12 |
|||
Svara med citat |
2012-02-06, 12:59 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2012-02-08, 17:19 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du ska använda MongoDB till något seriöst hoppas jag att du känner till detta:
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-863 |
||
Svara med citat |
2012-02-08, 17:38 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ang. webhotell, detta är inget vanliga svenska hotell erbjuder men jag tror inte det borde vara någon problem för någon av oss som har sådan verksamhet att sätta upp. Det bästa alternativet är VPS, dock något dyrare. Senast redigerad av jayzee den 2012-02-08 klockan 17:51 |
||
Svara med citat |
2012-02-08, 18:28 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
http://www.infoq.com/news/2010/10/4s...mongodb_outage Sen ska vi ju inte nämna MongoDB i samma mening som crash-safe... För övrigt kan det vara värt att känna till att MongoDB saknar en ordentlig full-text sökfunktion. Vad gäller prestanda så cachar ju InnoDB data i primärminnet, så om RAM-cache är det enda skälet till att man går igång på MongoDB kan man lugna ner sig. Senast redigerad av Adestro den 2012-02-08 klockan 18:40 |
||
Svara med citat |
2012-02-08, 19:15 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vet hur mongodb allokerar minne för dokumenten och med min lilla site behöver jag knappast ens tänka sharding. Det gäller ju som sagt att tänka efter några ggr när modellerar upp allt.
Kan tipsa om mongolab.com som erbjuder 240mb gratis vilket är najs om man bara vill laborera lite med den. |
||
Svara med citat |
2012-02-08, 19:37 | #8 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
För övrigt får du sämre prestanda, mindre features, svårare att hitta extern expertis, sämre stabilitet än om du använder en mer beprövad lösning där stabilitet och dataintegritet faktiskt är prio 1. Det du dock får är mycket lättare horisontell skalning. Vilket är trevligt, om du inte är rädd att förlora data, ha nertid eller lägga massa extra pengar på hårdvara.
2012-02-08, 20:53 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"Fördubbla" är att ta i ganska hårt när vi nu pratar några byte/objekt, sen så är priserna på diskarna på väg ner igen och utrymmet per disk ökar. För att vara helt ärlig har jag aldrig någonsin fyllt upp mina diskar på någon av mina servrar, tittar jag ligger användningen på max ca. 50% - så det är inget problem, iaf. för mig. Ang. prestanda, vi bytte nyligen från Percona Server 5.5 till mongoDB i ett av större projekten och jag kan säga att prestandan är bra mycket bättre och att programmera OOP mot mongoDB är en dröm i jämförelse med PDO, mysqli & co. Dataintegriteten och stabiliteten har vi inte haft några som helst problem med och jag är väldigt positivt överraskad av atomiska operationerna. Citat:
Jag vill klargöra att jag inte på något sätt pushar för ena gentemot det andra, mySQL har sina fördelar och mongoDB har andra - det är upp till var och en att bestämma vilken lösning som passar en bäst för specifik ändamål. Senast redigerad av jayzee den 2012-02-08 klockan 21:01 |
||
Svara med citat |
2012-02-08, 21:41 | #10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |