FAQ |
Kalender |
2009-11-09, 22:25 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi befinner oss nu inom Web 2.0 se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Web_2.0
I korthet betyder detta att i grunden bygger det på att Web 2.0 tjänster ska ge användarna stort inflytande över innehållet och möjligheter att samverka med andra användare. Dvs. 90-talets Web 1.0 med statiska sidor där man inte kan tex. logga in och interagera håller på att dö ut. Min fråga är: Kommer någonsin Web 3.0 att komma i överskådlig framtid? Vad skulle det isåfall bestå av? |
|||
Svara med citat |
2009-11-09, 22:37 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
Svara med citat |
2009-11-09, 22:42 | #3 | |||
|
||||
|
Fast den där artikeln handlar ju mer om internets arkitektur än dess funktionalitet. Vad skulle kunna vara steget över användares möjligheter att interagera i tjänster och kunna samverka med andra användare?
|
|||
Svara med citat |
2009-11-10, 00:01 | #4 | ||
|
|||
|
Webb 3.0 kommer att ta webbsidan ut ur dator och in i alla prylar som på ett eller annat sätt har kontakt med internet. Webbläsaren får egen intelligens och skapar din egen närvaro i interaktion med andra intelligenta webbläsare. Tror och hoppas jag.
|
||
Svara med citat |
2009-11-10, 01:11 | #5 | |||
|
||||
|
Jag är med på din tanke Magnus A, du menar användarinteraktion i en tredje dimension?
|
|||
Svara med citat |
2009-11-10, 01:23 | #6 | ||
|
|||
|
Nu agerar vi med sajten och därigenom med andra användare. Sen kommer vi att agera direkt med andra användare, utan att gå igenom sajten. Men när vi använder vår presentationsgrej smälter de två ihop och vi ser det som våra kompisar skapar och vad som händer på sajten samtidigt och ihop. Det betyder att vår webbläsare är inte bara en läsare utan även en webserver som skapar nytt innehåll. Be mig inte koda det bara.
|
||
Svara med citat |
2009-11-10, 04:12 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-11-10, 09:35 | #8 | ||
|
|||
|
Håller med. Google Wave är det närmaste vi ser web 3.0 idag.
|
||
Svara med citat |
2009-11-10, 13:06 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Med risk för att uppfattas som bakåtsträvande så tror jag ändå inte att grundtanken bakom Web 1.0 kommer att dö ut helt. Av de miljarders miljoner webbplatser som finns så är fortfarande en majoritet av dessa ren information (helt taget ur luften, kan inte backa upp med någon statistik alls). Behovet att informera om utbud och tjänster kommer alltid att finnas så länge vi har principen om tillgång och efterfrågan, men de siter som märks, syns och får mest uppmärksamhet, är de som tar till vara på nya trender och ännu inte upptäckta behov.
Däremot tror jag att man kan vara lugn som webbutvecklare om man ännu inte är kung på att utveckla trendsättande tjänster. Nisses Rör AB eller Annas Hunddagis kommer att vilja ha någon form av digital reklamkanal även om 10 år. Tror jag. |
|||
Svara med citat |
2009-11-12, 02:28 | #10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är inne på samma linje som undoredoo
Hur mycket än diverse visionärer tjatar sig hesa över webb tvåpunktnoll så kommer det alltid finnas ett behov av "enkla" enkelriktade sidor. Hela nätet behöver inte, och kommer inte heller, bestå av mer eller mindre avancerade sociala nätverk och spännande "tjänster" När web 2.0 var som mest hypat så dök det ju upp element från det "tänket" på var o varannan sida "bara för att", utan någon form av bakomliggande analys av behov och nytta. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|