FAQ |
Kalender |
2009-12-04, 16:41 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag driver en sida som tipsar om olika tour operators i USA som bedriver Storm chasing (www.stormchasingusa.com). På sidan har kunder möjligheten att skriva reviews om en tour de varit med om och på så sätt tipsa andra om dessa turer.
Problemet jag har är att i princip varje gång det kommer en dålig review så får jag ett argt brev från företaget som tycker det är en fejkad review. Den senaste gången med hot om att dra in advokater...oftast är det de små, förmodligen småskumma företagen som gör det. De som förmodligen skulle behöva lyftas fram i ljuset också! Är det någon annan som har någon motsvarande sida och har löst det här problemet? Vad kan de göra egentligen? Ska jag behöva ta en kopia från kvitton från varje person som skriver en review? Mitt svar mot det senaste företaget blir att ta bort dem helt och hållet från sidan och låta dem "slippa" gratisreklamen de får genom sidan... |
|||
Svara med citat |
2009-12-04, 16:45 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tja, bedriver du sidan från Sverige så fråga vilken svensk lag du bryter emot.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-04, 17:32 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bara så vet framöver så finns ordet recension i svenskan
Jag tycker du ska ignorera dom och inte bry dig om att besvara mailen alls. Har råkat ut för liknande mail och till och med dödshot pga dåliga recensioner men det är bara att strunta i.
2009-12-04, 18:11 | #4 | |||
|
||||
|
Håller med tartareandesire, kasta deras mail och strunta i dem.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 04:29 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man behöver nog inte vara småskum för att "hota" när man känner sig orättvist behandlad. Jag hade i veckan kontakt med en konsult som kände sig mycket orättvist behandlad av en myndighetsperson och hade i samtalet hotat att gå till pressen. Inte professionellt och inte försvarligt men utifrån rådande situation lite förklarligt. Det var hur som helst dumt och i de flesta fall inte konstruktivt om man vill få en förändring till stånd.
Att gå till pressen är väl vad vi svenskar hotar med när amerikaner hotar med advokat. En del gör väl sedan slag i saken men möts väldigt ofta av ointresserade journalister/avrådande advokater. Om vi vänder på perspektivet. Vi är en hårt arbetande småföretagare i resebranschen. Lägger ner all vår tid i företaget och så får vi kritik, en kritik som vi dessutom inte håller med om. Handen på hjärtat - är inte vår första reaktion att gå på attack? Om vi sedan vet att det förekommer fejkade inlägg (vi vet det i vart fall om positiva som skrivs av företagen själva ...) är det då inte lätt att se det som att det är någon som vill åt oss? Sedan är det inte professionellt eller smart att skriva till sajtägaren och orera men hur många småföretagare är inte lite klantiga när det kommer till vad som kan kallas public relations? Kanske är det därför som de stora företagen (med en speciell avdelning för PR) inte gör sådana dumheter så ofta. Man kan strunta i sådana meddelande eller så kan man skriva ihop ett standardbrev (ev lägga ut det på sajten) om att få kritik. Lite om hur det kan kännas, att kritiken ligger kvar och hur man kan bete sig för att kunna gå vidare ... Ev med länkar till andra ställen som skrivit om hur man arbetar med dålig kritik. Allt för att visa att du som sajtägare är god, förstår dem, inte är ute för att jävlas med dem men att den framförda kritiken är lika viktig för dina besökare. Att ha ett standardbrev, som verkligen ser ut som ett standardbrev, kan ge en ytterligare vinst. Det visar den upprörde företagaren att han/hon inte är ensam om att ha reagerat så, dvs att reaktionen är "normal". Genom att ha blivit bekräftad på ett område kan det vara lättare att gå vidare med mer konstruktiva lösningar och inte måla sig längre och längre in i de "kränktas hörn". |
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 07:05 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu har det inte direkt med din frågeställning att göra och jag vet inte hur ditt system är upplagt men det finns ett stort problem med att ha omdömen på en sida om en så pass begränsad bransch. Det är fullt möjligt att företagen skriver dåliga omdömen om sina konkurrenter och bra om sig själva.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-12-05 klockan 12:21 |
||
Svara med citat |
2009-12-05, 11:56 | #7 | |||
|
||||
|
Rent juridiskt kan de inte komma åt dig, så du kan lugnt låta alla omdömen ligga kvar.
Jag är inte heller så förtjust i omdömen om företag, så tillvida att man inte kan verifiera att den som recenserar faktiskt varit kund hos företaget. Det i sin tur är i stort sett omöjligt. Så clirre, sannolikheten är stor att det faktiskt är företagen själva som skriver en stor del av alla omdömen. Både positiva och negativa. |
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 12:42 | #8 | |||
|
||||
|
Ciffan, du kan inte ge företagen möjlighet att sakligt bemöta kritiken då? T.ex. en länk med "Företagets svar" eller så?
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 13:52 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
@Westman Visst men det ingår i vad som brukar anses som ett bra sätt att bemöta kritik. Att själv komma med sina synpunkter. Men jag tror att många kan vara i behov av att få läsa lite om hur man gör så att det inte blir i stil med den kränktes anklagande "och det ska ni bara veta att den resenären var inte klok i huvudet. När vi startade så ..." Att få läsa att man ska tacka för att en resenär tagit sig tid att formulera sin kritik ... Att man ska beklaga för att någons resa inte blivit till den upplevelse både de och företaget önskar ... Visst floskler men det tjänar ett bra syfte - att man som får en positiv start på sitt bemötande och kanske kan hålla den tonen hela vägen ut.
|
|||
Svara med citat |
2009-12-05, 14:43 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det här för tankarna till den här tråden: http://www.wn.se/t1038345.html (Inlägget är skrivit av butiksägaren)
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|