FAQ |
Kalender |
2017-04-09, 12:17 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Det här har plågat mig många år men jag har aldrig orkat försöka hitta en lösning. Hur kan jag på enklaste sätt skapa absoluta länkar som pekar till root BÅDE lokalt (där jag helst jobbar) och remote trots att hierarkierna skiljer sig åt? Alltså, om länkning till root i min maskin t.ex. är /user/sites/ men på remote server är i stil med /usr/konto/public_html/, finns det något sätt att slippa ändra länkarna varje gång man laddar upp material till remote? (Hoppas jag förklarade begripligt...) |
|||
Svara med citat |
2017-04-09, 12:33 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
PS: Testat "base" href i head, men det ställde till det uttå hilvitte....
|
|||
Svara med citat |
2017-04-09, 15:17 | #3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns ett gäng olika lösningar på problemet, vilket som passar dig bäst är svårt att säga utifrån den informationen som du ger.
Några exempel är: - Använd en VM eller Container för att återskapa produktion lokalt. - Använd olika inställningsfiler lokalt och i produktion där du anger en "root path" - Använd enviroment variables som styr vilka sökvägar som används. Om du ändrar inställningar inför varje release gör du det inte rationellt. |
||
Svara med citat |
2017-04-09, 15:17 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I mitt slimmade miniframework som jag skapat för att använda till egna projekt så har jag en bootstrap-fil där jag sparar alla relevanta sökvägar för applikationen. Det fungerar likadant lokalt som på min remoteserver. Hur du gör detta beror lite på vilket språk du använder.
Kör du t.ex. med Docker containers så blir annars sådana här saker ganska triviala när du väl kommit igång.
2017-04-12, 15:41 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Behövs absoluta urls? Eller sökvägar. Kan du inte utgå från filen?
Css och så borde ju utgå från public_html. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|