Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bo i AB:s bostadsrätt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-30, 23:44 #1
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Standard Bo i AB:s bostadsrätt

Hej,

Jag har lite svårt att hitta vad som gäller skatte- och lagmässigt då mitt aktiebolag har köpt en bostadsrätt som kontor, och jag själv är lite sugen på att delvis använda den som bostad. Någon som vet hur det ligger till? Hittar smått luddiga formuleringar i Bostadsrättslagen 6§:

Om en bostadslägenhet som inte är avsedd för fritidsändamål innehas med bostadsrätt av en juridisk person, får lägenheten endast användas för att i sin helhet upplåtas i andra hand som permanentbostad, om inte något annat har avtalats.

Ponera att föreningen går med på detta avtal - ger det några skattemässiga fördelar jämfört med vice versa där man köper bostadsrätten som privatperson och hyr ut till aktiebolaget? Hur grovt kan AB förmånsbeskattas för förstnämnd manöver?

Antar att jag inte är den första som funderat över det här, mycket tacksam för era erfarenheter.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-31, 00:12 #2
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
Ja det är en bra fråga. Kanske kan man utnyttja lagstiftningen om att hyran måste vara lägre än vad den skulle ha varit om vi hade haft fri hyressättning. Dvs du betalar en jäkligt låg hyra från dig själv som privatperson till bolaget. Privatpersonen kan ställa krav på att hyran inte är för hög och bråka med ditt AB...

Men jag är ingen expert på det här området och det går mer och mer åt frihyressättning.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-31, 23:55 #3
Bricksquad Bricksquad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 120
Bricksquad Bricksquad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 120
Vad jag vet (folk som gör). Det är om ditt AB/KB whatever har en fastighet i form av lägenhet osv och du också vill använda den som en bostad så måste det finnas två ingångar. En till företaget och en till dig själv privat. Annars kommer det inte fungera.
Bricksquad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-02, 08:48 #4
freakies avatar
freakie freakie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 128
freakie freakie är inte uppkopplad
Medlem
freakies avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 128
Nemesis.GH: Är du säker på det? När min morbror hade företagets kontor i deras villa så hade de inte en separat ingång för företagets räkning, utan det jag fick förklarat för mig var att firman skall ha ett avskiljt utrymme. Typ ett eget rum som endast används av firman. Det min morbror gjorde var att använda hela vinden/övervåningen till kontor.
freakie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-02, 08:53 #5
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag antar att de regler som gäller för privatpersoner om avdrag för den del av bostaden som används som arbetslokal även gäller omvänt, dvs att du som privatperson förmånsbeskattas för hela den del som inte är arbetsyta.

http://www.skatteverket.se/foretagor...Lokalkostnader
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-02, 09:31 #6
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Emil, jag resonerade mig fram till något sådant också även om just Bostadsrättslagen är ganska duktig så särskilja privat och juridisk person. Fasligt med dålig information om det här, tror jag köper lite tid av revisorn och reder upp det hela... återkommer!
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017