Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjäna Pengar Som Affiliate

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-06-06, 22:55 #1
JPH JPH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 4
JPH JPH är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 4
Enligt Tradedoubler finns det hobbysajter som tjänar upp till en halv miljon per år. Själv är jag efter några års försök inte ens i närheten av dessa siffror.

Är det någon som har eller känner till någon svensk hobbysajt med svenska besökare som målgrupp, och som tjänar mer än 10,000 kr/månad på affiliateprogram.

Skulle behöva lite inspiration…
JPH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-06, 22:59 #2
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Jag känner flera som tjänar mer än 10 000 kr på afflitieprogram fast dock inte på TR. Det lär finnas en del som tjänar så mycket fast knappast att någon tjänar 40 000 i månaden. Om man har en så stor site så använder sig man inte av TR.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-06, 23:27 #3
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Kan nämna några stycken helt klart. Fast när det går upp till en halv miljon per år så kanske det inte längre rör sig om ett hobbyprojekt?
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-07, 00:38 #4
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
500 000 kr per år innebär 41666 kr i månaden.

Negativt

Säg så här jag jobbar på ett av Sveriges största byggbolag (Sök hallandås på din favorit sökmotor) som vanlig knegare, vid sidan driver jag Planet Six Network som är en kul grej för mej och jag gillar att programmera / utveckla saker / och snacka med såna som er här på WN, det kallar jag "extra knäck" eller hobbyverksamhet.

Tjäna "Dra in 500 000" per år är inte samma som vinst på 500 000.

Som jag ser det så kan man inte driva annat en en hobbyverksamhet på den inkomsten, då du kanske har utgifter på mer än hälften, skall du sedan betala sociala avgifter och skatt på det så slutar det med att du kan plocka ut en lön som är "något över existensminimum" vissa månader då internet svänger från månad till månad.

Iom ovanstående tror jag att dom flesta anser att svängningarna osv ... gör att ingen som vill känna nån form av trygghet i sitt liv tar steget att jobba heltid med internet om man har inkomster på 500 000 och normalt med utgifter.

Positivt

Citat:
Skulle behöva lite inspiration
Okey!

Pratar med en hel del webmaster hobbyister och företag så jag sammanställer ibland lite statestik i huvudet av vad jag hör och bildar mej en känsla av marknaden. Glöm inte att detta är min personliga känsla men väljer ändå att skriva den då underlaget är 50 - 100 ggr större än vad andra stora ansenliga patetiska företag anser som fakta.

1. Bannereklam.

Positivt! marknaden har markant svängt, majoriteten av det jag snackat med har 3 dubblat sina intäckter sedan April, det jag tror det beror på är att vi nu inte bara ser "Klicka här för att köpa ett skosnöre för 399kr" utan riktiga kampanjer med bra produkter till bra priser och att fler vill annonsera och överskottet i exponeringar minskat i nätverken.

2. Försäljning av produkt

Bra men en bit kvar!? Iom punkt 1 har priserna på annonsering stigit och det blir dyrare att annonsera sin produkt, folk med "skosnörena" kan inte få ekonomi i det längre (BRA!) ...

... det jag kallar Mobil branschen dvs. det man kan betala via ett sms eller ett mobilsamtal har har legat stabilt i ratio men det änvändare (surfare) som kan tänka sig att betala för en tjänst via mobilen har ökat för det känns säkert.

Tyvärr känns det som försäljning av produkter via postförskott inte har ökat, jag personligen spådde att försäljningen skulle öka när posten blivit ICA *Ironi* och folk vant sig att gå till sitt postombud för att hämta beställda produkter.

3. Siter utan reklam som ligger i vänteläget.

Jepp har en vision om att en gång skall kunna ta betalt 1 öre av mina besökare varje gång dom laddar sidan, ex "Besök bannerfria tv.nu, pris 1 kr per månad! klicka här ..." jag skulle få en stabilare inkommst för alla utgifter och besökaren skulle slippa den tradxsionella reklamen popup/back's och man kunde ägna sig åt att väva in bra reklam på bra plaster ex "länktips" och därmed kunna välja vad man vill tipsa sina besökare om. Tyvärr har jag inte ens hört om någon som jobbar på en sådan lösning, känns som det vore en bra grej för alla och bolag som telia, bbb, UF och BS skulle alla tjäna på ett PPV system likt alla teleoperatörer nu har på ex SMS.

Besökaren i ovanstående exempel skulle inte märka nåt utan gillar man en site så startar man en premunation och ISP'n känner sedan av om användaren har behörighet till sidan, om huvudtekniken skall ligga hos ISP'n eller på siten i fråga överlåter jag till en tekniker att svara på. Så i slutet av månaden när man får sin räkning så kommer det att stå ex. PPV kostnader 12.30 kr, knappt märkbart men massa pengar till ca 12 webmasters som tar 1 kr i månaden och har x besökare per dag. ISP tar en viss % av vinsten pga kostnader osv ...

Vet att SMS företag jobbar på en lösning på detta men kan inte förstå att inte ISP'n som redan har faktura kostnaden och mer eller mindre kan ta 100% och lägga i vinst kolumnen inte tänker i samma banor.

Det finns fler typer av siter men jag väljer att inte kommentera dessa branscher för dom ligger som jag ser det stabilt.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-07, 00:55 #5
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Citat:
"Dra in 500 000"
Då ser vi annorlunda på det hela då jag inte anser att "dra in" betyder "omsätta".
Resten du skrivit håller jag med dig om dock.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-07, 01:05 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Viktor@Jun 6 2003, 10:55 PM
att "dra in" betyder "omsätta".
En tolkningsfråga av ett slangord, de flesta jag känner kan uttrycka sig "... jag jobbade över massor förra månaden så jag drog in 23 742 kr ..." oftast avser det då före skatt, och man har glömt att det även kostar pengar att åka till jobbet i bilen för att jobba 2 timmar extra på lördag. Ett annat exempel är att vissa webmasters har inte förstått att det kostar att leverera ex. bannern till besökaren.

Men jag håller med om att jag inte skulle uttryck mej så då det kan missuppfattas

Omsättning - Utgifter = VINST ... det kan inte missuppfattas ... hehe ...

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-07, 01:11 #7
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Så sant som det är sagt. Som egenföretagare kan det vara förjävligt oavsett om man får in mycket pengar med tanke på alla avgifter man har på sig. 500 000 per år borde dock räcka att leva "gott" på.

Men som du säger är det en tolkningsfråga och det lär inte vara många hobbey-sajter som går upp i den volymen på några år. Inte svenska i alla fall. Ska inte säga för mycket för jag har ingen kolla på din ekonomi, även om jag skulle vilja
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-07, 01:28 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Viktor@Jun 6 2003, 11:11 PM
Ska inte säga för mycket för jag har ingen kolla på din ekonomi, även om jag skulle vilja
Säg så här för att inte snacka för krypterat, kan nån starta en tjänst och se till att jag kan erbjuda samma tablåutbud på tv.nu som ex aftonbladet genom att sammanställa programbolagens presstablå som är gratis och helt laglig att redigera och sälja vidare ...

Citat:
Är det någon som har eller känner till någon svensk hobbysajt med svenska besökare som målgrupp, och som tjänar mer än 10,000 kr/månad på affiliateprogram.
... Så har du en kund, här är handen! Du kommer omsätta mer än 10k per månad och ser du inte ditt jobb som utgifter så är det över 10k vinst

Med ovanstående vill jag inte nåt annat än tipsa min webmaster vänner att stora volymer trafik inte innebär stora pengar att spendera på krogen , allt måste optimeras och som jag poängterar i nästan alla inlägg som handlar om potensial, satsa på "target traffic" ... Bättre att ha 100 besökare och 10 köper din produkt än 100 000 och 10 köper din produkt, för hur det än är, när ni tuggar över ca 5 k besökare per dag kommer ert befintliga webbhotell höra av sig och säga att ni skall betala mer. Då får ni helt plötsligt en räkning som inte är en fast kostnad och det börjas ställa krav på er annars kan ni gå back. Och detta medför då att ni MÅSTE ägna tid åt er sida och då kan det roliga i det försvinna om man inte är beredd på det.

JM2C

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-15, 04:26 #9
Globe Globe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 8
Globe Globe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 8
Menar du Mainstream så är det svårare att få traffik att tjäna 10k imånaden.. är du ute efter pengarna så är det lättare att tjäna det i Adult/porr där det finns en mängd linklistor med skit trafik du kan försöka convertera. Men då behöver du också mer bandbred och som sagt mycket traffik.
Globe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-15, 23:37 #10
Alexander Alexander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 105
Alexander Alexander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 105
Citat:
Originally posted by WN@Jun 6 2003, 11:28 PM
Säg så här för att inte snacka för krypterat, kan nån starta en tjänst och se till att jag kan erbjuda samma tablåutbud på tv.nu som ex aftonbladet genom att sammanställa programbolagens presstablå som är gratis och helt laglig att redigera och sälja vidare ...
Du kanske kan samarabeta med AlltOmTV?
Alexander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017