Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betala en faktura (bankgiro eller överföring)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-03, 14:33 #1
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
addiction1 addiction1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 209
Standard Betala en faktura (bankgiro eller överföring)

Goddag.

Jag har en liten fråga och den lyder såhär; Vad är skillnaden om man betalar en faktura via bankgiro eller via ett bankkonto.nr (överföring)?

Har använt mig av båda metoderna (ibland bankgiro och ibland betalat via bankkonto.nr) och undrar om det har någon betydelse bokföringsmässigt.

// Kihlbom
addiction1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 19:01 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av addiction1 Visa inlägg
Goddag.

Jag har en liten fråga och den lyder såhär; Vad är skillnaden om man betalar en faktura via bankgiro eller via ett bankkonto.nr (överföring)?

Har använt mig av båda metoderna (ibland bankgiro och ibland betalat via bankkonto.nr) och undrar om det har någon betydelse bokföringsmässigt.

// Kihlbom
Bokföringsmässigt har det ingen som helst betydelse, om du har kopplat bankgirot till samma bankkonto, då är bankgirot enbart en "väg in för pengarna" när man bokför.

ent informationsmässigt så får man mer detaljerad information specificerad via bankgirot, så jag brukar alltid läsa infon från bankgirot och bifoga en kopia av utdraget i verifikationen (eller så kan man sätta alla bankgiroutdrag i en särskild flik i bokföringen så blir det lätt att hitta vid behov).

Om man sätter bankkontoutdrag och bankgirospecar i särskilda flikar och som jag brukar göra dvs använda VISMA/SPCS-priogrammet för att skriva ut den konterade verifikationen så blir det väldigt bra ordning i bokföringen och revisorn får lätt att hitta alla papper.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017