FAQ |
Kalender |
2007-10-20, 01:25 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om vi bortser från att koden blir smärtsamt jobbig att överblicka, vinner man märkbart i prestanda om man försöker minimera sidorna så mycket det bara går? Genom att plocka bort kommentarer och radbrytningar?
En kort och kanske självklar fråga för er, men det har gnagt i mig så länge nu. |
|||
Svara med citat |
2007-10-20, 01:35 | #2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle nog svara nej på den här frågan. Du kanske spara ett par KB i genomsnitt, det påverkar inte laddningstiden märkbart mycket. Man brukar ju dock komprimera större mängder javascript och dyl. för att få dessa att ladda in i sidan fortare, men ödsla inte någon större mängd tid på detta snälla
edit: men om du måste http://www.port80software.com/suppor...#clientsideopt |
|||
Svara med citat |
2007-10-20, 15:35 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Beror ju lite på, en del html genererad av vissa program blir överfull med onödiga radbrytningar, mellanrum och kommentarer. Det kan utgöra runt hälften av sidans tyngd - i så fall är det väl motiverat att "städa upp" lite.
Annars om det är din egen kod med meningsfulla kommentarer och ordning så skulle jag låta det vara. |
|||
Svara med citat |
2007-10-20, 19:42 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
så länge du kör gzip så borde det inte vara något problem. Men du kan ju alltid byta till CSS layout istf den gamla typen av HTML-layout, med tabeller. Det brukar göra stor skillnad. Men allt beror egentligen på hur mycket trafik du har... Är det du som driftar Google.com så kan det vara en idé att ta bort tomrum :-D
|
|||
Svara med citat |
2007-10-20, 19:42 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mycket kod tar även längre tid för webläsaren att visa upp, det är inte bara transporttider.
Som exempel satt jag med en extrem sida där html-koden blev över 6Mb för vissa sökresultat (inga kommentarer tack, kunden vill ha det så). Renderingen av sidan i IE tog kanske 10sekunder! Efter att ha tagit fasta på ordet "cascading" i css och bytt ut javascriptfunktionsnamn till 2 tecken, css-classnamn till 2 tecken, etc etc så fick jag ner koden till 2Mb, alltså 66%. Nu är det här extremfall, men många bäckar små... |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|