Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Faktura över Internet en dålig idé?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-01, 16:44 #1
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag har någon som utger sig för att vara mig på Internet. Personen i fråga har beställt både det ena och det andra under cirka ett års tid, oftast gratissaker (Svenska Spel-kort, kreditupplysningar), men en gång beställdes det filmer via faktura från en e-butik. Jag fick aldrig originalfakturorna (förmodligen har dessa gått till en obefintlig e-postadress någonstans) men eftersom fakturorna inte betalades så fick jag via posten hem påminnelsefakturor från Kreditor. Redan samma dag ringde jag så klart upp Kreditor som sade att jag skulle skicka dem en kopia av polisanmälan, så jag traskade iväg till polisstationen där de, liksom de tidigare gångerna, lagt ner förundersökningen i brist på bevis.

Jag har även gjort egna efterforskningar (tack till e-handlaren som gav mig IP-adressen!) och då bara kommit fram till en proxy i Tyskland.
En gång användes ett mobilnummer som gick till ett avstängt, oregistrerat kontantkort.

Det finns alltså inte en chans i världen att spåra den här förövaren om personen i fråga inte gör något riktigt klantigt felsteg.

Så till min fundering om fakturor. Jag påstår att fakturor över Internet är en dålig idé. Det finns inte en chans att kolla att det verkligen är rätt person som gör beställningen. Många e-handlare skickar bara till den adress beställaren är folkbokförd på när det är mot faktura, men det finns fortfarande inte en chans att kontrollera att det verkligen var jag som gjorde ursprungsbeställningen. Ska jag då behöva trassla med att sända tillbaka prylarna? Om någon e-butik skulle få för sig att debitera mig en enda krona i returfrakt skulle jag givetvis bestrida hela köpet och kräva att de hämtar sin produkt själva, men även om butiken tar på sig att ersätta returfrakten så tar det en himla massa tid i anspråk för mig och det drar på sig kostnader för e-handlaren. Den e-butik jag fick fakturor från levererade filmer över Internet, det skickades alltså aldrig en fysisk produkt ens en gång.

Eftersom det inte finns någon möjlighet att kontrollera vem som gör beställningen tycker jag alltså att fakturor är en dålig idé i dessa sammanhang. Det handlar om att bevilja en kredit till en person som mycket väl kan utge sig för att vara någon annan.

Jag handlar inte på kredit, och om jag av någon anledning skulle behöva göra ett undantag så fixar jag kredit från min bank istället. Kreditor har varit mycket tillmötesgående och lagt in en block av mig i sina system så att ingen kan handla i mitt namn via faktura via Fakturera mig, men det här håller ju såklart inte i alla sammanhang. En del sköter sin egen fakturering, många använder andra fakturaleverantörer.

Ni som driver e-butik, hur ofta är det här ett problem för er? Hur tänker ni kring problemet? Vad gör du om någon kontaktar dig och säger att hon fått en faktura på något som hon inte har beställt?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 18:39 #2
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag måste ha haft en rent otrolig tur, för det har faktiskt bara hänt mig en enda gång. I det fallet strök jag fakturan och skickade förbetalt returemballage så att killen kunde skicka tillbaka varorna.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 20:12 #3
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Intressant tråd! Det har aldrig hänt i vår butik eller för mig. Vi vill egentligen inte ha faktura men har det då det känns som ett måste. Vi har märkt att i början handlade alla mot faktura. Sen har kortbetalningarna ökat mer och mer då folk ser oss mer som en seriös aktör. Det goda pratet går runt helt enkelt.

Jag hade gärna sett att faktura slopas helt men så länge köparen vill ha det så måste det finnas kvar. Ordrar måste komma in..
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 21:11 #4
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Vi har än så länge inte heller råkat ut för detta. Jag tror det beror lite på vilken bransch man är i hur stor risken att råka ut för detta.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 22:27 #5
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Var det fysiska filmer som beställdes som skulle skickas till någon adress?

När jag jobbade på Webhallen hade vi ibland problem med att folk beställde med stula kreditkort. Kommer även ihåg en gång när polisen ville att vi skulle skicka ett tomt paket så de kunde plocka killen när han väl hämtade ut det. Dagen efter ringde polisen att de plockat upp killen.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 22:31 #6
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 79
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 79
När jag drev e-handel för fem år sen hände det en gång. Försumbart med andra ord. Däremot är systemet lite konstigt:
När någon beställde grejjer av oss ville polisen att den drabbade skulle polsinamäla. Detta leder ju tyvärr till att denne får göra allt jobb med polisen. Jag anser att ansvaret ska ligga på e-handlaren (mig i det fallet).

I början när jag hade butiken återringde jag för jag trodde det skulle vara mer bedrägeriförsök än det var.
Att jag ringde upp ledde faktiskt till en del merförsäljning.
wjj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 08:04 #7
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Var det fysiska filmer som beställdes som skulle skickas till någon adress?
När jag jobbade på Webhallen hade vi ibland problem med att folk beställde med stula kreditkort. Kommer även ihåg en gång när polisen ville att vi skulle skicka ett tomt paket så de kunde plocka killen när han väl hämtade ut det. Dagen efter ringde polisen att de plockat upp killen.
Naj, det var inte fysiska filmer. Butiken sålde filmer för nedladdning och hade nyss börjat erbjuda fakturabetalning för detta (perfekt för bedragaren alltså).
Spännande lösning att skicka ett tomt paket =)

Citat:
Ursprungligen postat av wjj
När jag drev e-handel för fem år sen hände det en gång. Försumbart med andra ord. Däremot är systemet lite konstigt:
När någon beställde grejjer av oss ville polisen att den drabbade skulle polsinamäla. Detta leder ju tyvärr till att denne får göra allt jobb med polisen. Jag anser att ansvaret ska ligga på e-handlaren (mig i det fallet).
I början när jag hade butiken återringde jag för jag trodde det skulle vara mer bedrägeriförsök än det var.
Att jag ringde upp ledde faktiskt till en del merförsäljning.
Jag tycker också ansvaret ska ligga på butiken. Är det inte upp till försäljaren att bevisa att köpet verkligen gjorts?

Kul att du lyckades tjäna extra på uppringningen! Om det krävs ett fungerande telefonnummer för att handla mot faktura skulle nog en del bedragare dra sig för att göra det.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 09:42 #8
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Originally posted by emilv@Jan 2 2009, 10:04
Jag tycker också ansvaret ska ligga på butiken. Är det inte upp till försäljaren att bevisa att köpet verkligen gjorts?

Kul att du lyckades tjäna extra på uppringningen! Om det krävs ett fungerande telefonnummer för att handla mot faktura skulle nog en del bedragare dra sig för att göra det.
Hur skall man som försäljare kunna bevisa att köpet gjorts av någon specifik människa? Uppgifterna i folkbokföringen är ju offentliga, så det är ju inga problem att luska ut någons personnummer och folkbokföringsadress som kontrollerna körs mot, så länge de uppgifterna är korrekta är det inte så mycket mer man kan göra.

Om man vill ljuga för de man beställer från går det att göra utan att försäljaren vet om det. Det enda sättet vore att man är tvungen att komma in i butiken och betala kontant för att vara helt säker på att slippa bedrägerier från alla håll och kanter, men ja, inte ens i det läget kan man som butiksföreståndare veta om pengarna är stulna.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 10:42 #9
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 307
e-legitimation kanske...? De borde ju säkra att det verkligen är "rätt" person bakom skärmen. Jag har ingen aning om hur e-leg funkar i praktiken dock.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 12:06 #10
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Originally posted by Cos@Jan 2 2009, 12:42
e-legitimation kanske...? De borde ju säkra att det verkligen är "rätt" person bakom skärmen. Jag har ingen aning om hur e-leg funkar i praktiken dock.
Det skulle väl fungera för nätbutiker inom Sverige i sådana fall (och oftast erbjuder man fakturabetalning i vissa väl utvalda länder enbart). Dock är frågan, vill man verkligen göra det såpass omständligt att handla bara för att det finns folk som missbrukar systemet? Alla system går att missbruka, bara man är tillräckligt ihärdig. Detta är som av tidigare uttalanden inget som tur är alltför utbrett fenomen.

Visst, vi kan ju säkra upp allt genom att gräva fingeravtryck, e-legitmation, iris-avläsning och blodprov för att kunna köpa sig en klösbräda till sin kissekatt mot faktura men ja, vill vi verkligen det? Bekvämlighet innebär i mången mån att vi får acceptera att det kan vara lite bökigt när något går fel.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017