FAQ |
Kalender |
2008-08-16, 13:01 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är i tagen och startar en reklambyrå där många uppdrag kan beskrivas som datakonsultverksamhet. Jag ringde upp några försäkringsbolag för att teckna försäkring och de började prata standardavtal och abdaka/avtal 90. Efter lite googlande hittade jag http://www.itotelekomforetagen.se/we.../1.0.1.0/46/1/ vilket inte gjorde mig mycket klokare.
Vilka standardavtal finns det och hur använder jag dem? |
|||
Svara med citat |
2008-08-16, 19:41 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lämpligast för dig är avtalet "IT-Tjänster" från SITO (IT-företagen). Abdaka är ett gammalt krångligt och förlegat avtal. Jag har endast sett det användas av konsultmäklaren Key-man, men övriga använder "IT-Tjänster". Detta avtal passar utmärkt till uppdrag på löpande räkning där du inte har avtal om att du ska leverera ett specifikt resultat till fast pris.
Citat:
Citat:
Om du anlitar en riktig advokat att skriva dina avtal så ommer det garanterat att kosta minst 35 000 spänn per avtal, även om du ger dem ett standardavtal att utgå ifrån. Ett standardavtal kan vara mycket bra utgångspunkt när man är ny och ovan med avtal, de är väletablerade och det finns en god kännedom av dem hos branchorganisationer, advokater och domstolar. Även många större kunder känner till dem så det underlättar din förhandling med kunderna då de känner till avtalet och du slipper förhandla om varje detalj. Du kan fokusera på VAD du ska levera i stället för en massa nitty-gritty detaljer som måste med i ett avtal. Skriv ett huvudavtal som anger de specifika detaljerna i just ditt åtagande och referera till standardavtalet så blir det smidigt. Om det är en enskild paragraf du vill ändra på så skriver du in den i huvudavtalet. Du behöver en klausul i huvudavtalet som uttryckligen specificerar prioritetetn mellan avtalsdokumenten så att huvudavtalet gäller före standardavtalet. Kolla på expowera för att se mer om avtal http://www.expowera.com/mentor/juridik/jur...ridik_avtal.htm |
||
Svara med citat |
2008-08-16, 23:45 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Conny, du är en underbar resurs här på wn!
Verkar som att jag kommer behöva buntar av nästan alla, då jag dessutom kommer ha hand av serverdrift och webbhotell. Är det möjligt att distrubera avtalen elektroniskt, som t ex webbhotell gör? Och blir avtalen juridiskt bindande då? (generell fråga, inte bara detta fall) Hur gör branschfolk för småjobb <1000kr, t ex hyra en serveradministratör på distans för en timmes jobb. Då är det mycket bök med att skriva på ett avtal, men mycket kan gå fel på en timma. Jag ska kanske påpeka att min omsättning är väldigt liten och jag gör mest småjobb för några tusenlappar. |
|||
Svara med citat |
2008-08-17, 03:39 | #4 | ||||
|
|||||
|
Citat:
Tack! Citat:
Citat:
Citat:
<!--QuoteBegin--forngren@ Aug 16 2008, 22:45 Jag ska kanske påpeka att min omsättning är väldigt liten och jag gör mest småjobb för några tusenlappar.[/quote] Ja, ja det har vi alla börjat med, men så småningom så växer verksamheten och då är det bra att ha vanan inne på att arbeta professionellt. |
||||
Svara med citat |
2008-08-17, 11:13 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för dina svar!
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-08-17, 21:25 | #6 | |||
|
||||
|
Citat:
Men du ska definitivt ha "allmänna försäljningsvillkor" (du får gratis klippa vad du behöver från mina egna försäjningsvillkor http://www.verimentor.se/avtal/forsaljning...ngsvillkor.htm)), dessa är i grunden utformade av advokater men justerade av mig i efterhand. Justera dem så de stämmer med din verksamhet. De är i grunden utformade med samma betydelse som gamla "Tjänster 92" från SITO men anpassade för min verksamhet. Kolla gärna på fler varianter från fler kollegor i branchen hur de har gjort, det är bra att få synpunkter från flera olika håll. Min devis: Lyssna på andra, men bestäm själv! I slutändan är det du som ska stå för vad du gör inför kunder, leverantörer, personal, släktingar, vänner och domstolen och andra myndigheter, det s.k. personliga ansvaret. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|