FAQ |
Kalender |
2008-02-02, 21:35 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
När jag hämtar hem all info från min nyhetsbrevstabell och sparar över den till en xls-fil får jag problem med å,ä & ö.
Mina ö:n blir "√∂", jag gör en charset: utf-8 i headern men den vill inte fungera. I källkoden blir allt bra men inte i excell-filen. Jag har prövat med utf8_decode/encode och jag sökte lite här och fann ett inlägg med exakt samma problem som fick det löst, men jag förstod inte förklaringen. Tråd: http://www.webmasternetwork.se/index...=ST&f=4&t=7820 Citat:
Kod:
$fil_typ = "vnd.ms-excel"; $filnamn = "Nyhetsbrev" . date("ymd"); $fil_andelse = "xls"; header("Content-Type: application/$fil_typ; charset=utf-8"); header("Content-Disposition: attachment; filename=$filnamn.$fil_andelse"); header("Pragma: no-cache"); header("Expires: 0"); $sql = "SELECT * FROM brev"; $result = mysql_query($sql) or die(mysql_error()); while($row = mysql_fetch_row($result)) { for($i=0; $i < mysql_num_fields($result); $i++) { echo $row[$i]."\t"; } echo"\n"; } |
||
Svara med citat |
2008-02-02, 23:31 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Pröva:
header("Content-type: application/octet-stream"); header("Content-Disposition: attachment; filename=filename.xls"); |
||
Svara med citat |
2008-02-03, 12:51 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej, jag får samma fel. åäö blir till olika krummelurer.
Är det så att förstår svaret i tråden jag tänkade i första inlägget? För det ska tydligen fungera. Sedan tänkte jag på att jag sitter på en mac, kan det påverka att jag har excel 2004 för mac? |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|