FAQ |
Kalender |
2006-02-28, 18:10 | #1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har ett inloggningssystem där endast admin kan lägga till nya användare i ASP.
Jag har ställt in installningar.asp följande: Kod:
<% strAnvandarnamn = "Admin" strLosenord = "Losenord" strDatabas = Server.MapPath("login.mdb") strInloggadfil = "index.asp" strUtloggadfil = "default.asp" strEjinloggadfil = "default.asp" %> Men när man loggar in i administrationen och kollar inloggningarna så står det att den medlemmen som jag testat att logga in med har loggat in tex 3 gånger. Och jag kanske har testat att logga in 3 gånger så det stämmer ju. Men jag kommer inte till index sidan! Vad är problemet tro? Koden i login.asp är följande: Kod:
<!--#Include file="installningar.asp"--> <% If Request.QueryString("do") = "" Then %><style type="text/css"> <!-- body,td,th { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; } a:link { color: #006699; text-decoration: underline; } a:visited { text-decoration: underline; color: #006699; } a:hover { text-decoration: none; color: #003366; } a:active { text-decoration: underline; color: #003366; } --> </style> <p><strong>Logga in</strong></p> <form method="post" action="login.asp?do=login" name="login" onSubmit="return formcheck();"> Användarnamn:<br> <input type="text" name="anvandarnamn"><br> <br> Lösenord:<br> <input type="password" name="losenord"><br> <br> <input type="submit" value="Logga in"> <% If Request.QueryString("meddela") = "loginfel" Then %> <br><br> Felaktiga användaruppgifter <% End If %> </form> <p> <% End If %> <% If Request.QueryString("do") = "login" Then Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& strDatabas Set RS = objConn.Execute("SELECT id,inloggningar FROM anvandare WHERE anvandarnamn = '"&Replace(Request.Form("anvandarnamn"),"'","''")&"' AND losenord = '"&Replace(Request.Form("losenord"),"'","''")&"' ") If not RS.Eof Then Dim inloggningar inloggningar = RS("inloggningar") + 1 session("login") = "ok" objConn.Execute("UPDATE anvandare SET inloggningar = "&inloggningar&" WHERE id = "&RS("id")&" ") Response.Redirect(strInloggadfil) Else Response.Redirect("?meddela=loginfel") End If RS.close : Set RS = Nothing objConn.close : Set objConn = Nothing End If If Request.QueryString("do") = "loggaut" Then Session.Abandon() Response.Redirect(strUtloggadfil) End If %> </p> |
||
Svara med citat |
2006-03-01, 15:29 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ingen som vet? Jag behöver verkligen hjälp med detta. Helst idag för resten av veckan är jag borta och jag behöver ha det fixat helst så tidigt som möjligt så helst idag altså.
Någon snäll själ där ute som kan hjälpa en stackars flicka i nöd? Hehe |
||
Svara med citat |
2006-03-01, 16:29 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan tänkas att du har nån slags loginkontroll på sidan index.aspx antar jag.
Typ: if not session("login") = "ok" then Response.Redirect(nånsida.asp) end if Isf kanske det är den kontrollen som inte funkar och skickar dej vidare till en annan sidan, som inte finns. |
||
Svara med citat |
2006-03-01, 19:00 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svaret men jag etstade och det fungerade inte tyvärr.
|
||
Svara med citat |
2006-03-01, 21:01 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
hur ser index.asp ut då?
|
|||
Svara med citat |
2006-03-01, 21:44 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Innehåller variabeln strInloggadfil verkligen index.asp? Och kan du visa index.asp annars?
Om ja: Kontrollera loggfilen och se vad det är för felkod som anges när du får "Sidan kan ej visas" (borde vara 500 och då är det fel i index.asp). |
|||
Svara med citat |
2006-03-02, 08:18 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Prova att slå av "Show friendly HTTP error messages" (vet inte vad det heter på svenska) i IE, Verktyg > Alternativ > Avancerat", eller prova med nån annan webbläsare så får du ett tydligare felmeddelande.
|
||
Svara med citat |
2006-03-05, 16:10 | #8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att jag har hittat felen.
|
||
Svara med citat |