FAQ |
Kalender |
2005-02-15, 15:46 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min .com sajt har mer eller mindre kopierats (inte samma text och bilder men samma ämne och samma tjänst). Min sajt har funnits i 3 år och "kopian" har legat uppe snart ett halvår och jag börjar ledsna. Kan jag kräva att få rätten till .se domänen? Exempel, min sajt heter i stil med bra-bilar.com och kopian heter bra-bilar.se (inte exakt de domänerna förstås, bara exempel). Någon som har erfarenhet av detta? Mitt firmanamn är inte detsamma som domänadressen.
|
||
Svara med citat |
2005-02-15, 16:08 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...t=6166&hl=&s=wn
så ja och nej.. det beror på hur inarbetat ditt namn är.. skulle jag tro |
||
Svara med citat |
2005-02-15, 16:19 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag råkade nyss ut för samma sak. Det andra (elaka) företaget registrerade produktnamnet (samma som domänen) som varumärke och vi missade klagotiden med en ynka månad. Vi startade redan 2001 och kopian för mindre än ett halvår sedan. Det är allmän domstol som gäller för att vi ska kunna fortsätta.
Jobbigt att det andra företaget, som givetvis kände till oss, har kopierat rubbet: namn, domän, målgrupp och produkt. Känns mycket tråkigt, fick slutgiltigt besked för 30 min sedan. |
||
Svara med citat |
2005-02-16, 15:28 | #4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2005-02-16, 15:37 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Meningen är nog att man ska hålla utkik själv, vi blev i alla fall inte kontaktade av någon. Jag har förhoppningsvis lärt mig att etik och moral väger lätt i affärslivet och att man ska skydda sig bättre. |
||
Svara med citat |
2005-02-16, 15:39 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har tittat på din sida och på den andra sidan. Det ni båda har är länkar till företag som säljer linser på nätet. Denna typ av sidor är det ju svårt att bygga ett varumärke för. Har har stulit idén och praktiskt taget sidnamnet, men å andra sodan hur många sidor finns det med samma idé som Blocket? Tror inte att du kan göra någonting alls. Inte just för den sidan.
|
||
Svara med citat |
2005-02-17, 11:25 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad ligger egentligen i begreppet "innarbetat varumärke", jag menar hur känt ska namnet vara. Kan det räcka med att visa på att den som registrerat upppenbart har fått idén till namnet genom mitt domännamn?
Vår domän registrerades som com-domän under 2002 och de första åren använde vi den inte till annat än att använda mail-adresserna. Sedan i våras har jag flitigt deltagit i ett annat forum och svarat på frågor och då ofta lämnat ut adressen. I höstas la vi sedan upp vår hemsida som i dags datum långt ifrån är färdig men som hela tiden byggs upp med mer och mer information allt eftersom frågor dyker upp. Nu har samma namn som vårt registrerats som se.domän och den som gjorde det har också deltagit i samma forum och alltså där kunnat se vår domän. Problemet som jag ser är inte i sig att någon annan har samma domän som oss det är väl kanske något man får räkna med. Risken som jag upplever är att se.sidan inte alls verkar besitta de kunskaper om området som sidan behandlar och att vi kan få någon form av badwill av de som kanske tror att det är vi som står bakom se.sidan. Det är svårt att förklara riktigt hur jag menar, men jag hoppas att ni förstår hur jag tänker. |
||
Svara med citat |
2005-02-17, 11:31 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vet de att de har gjort fel är det möjligt att det hjälper med att låta en advokat skicka ett brev där de uppmanas att upphöra med intrånget i ert inarbetade varumärke och att omgående överlåta domännamnet på er samt förbinda sig att inte använda namnet fortsättningsvis. I annat fall kommer ni att vidta rättsliga åtgärder och anser er att ha rätt till skadestånd på åtminstone några 100 000 kr.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2005-02-17, 11:51 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
Svara |