Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

.se sajt kopierar min .com med samma namn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-15, 15:46 #1
Elling Elling är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Elling Elling är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Min .com sajt har mer eller mindre kopierats (inte samma text och bilder men samma ämne och samma tjänst). Min sajt har funnits i 3 år och "kopian" har legat uppe snart ett halvår och jag börjar ledsna. Kan jag kräva att få rätten till .se domänen? Exempel, min sajt heter i stil med bra-bilar.com och kopian heter bra-bilar.se (inte exakt de domänerna förstås, bara exempel). Någon som har erfarenhet av detta? Mitt firmanamn är inte detsamma som domänadressen.
Elling är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 16:08 #2
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...t=6166&hl=&s=wn

så ja och nej.. det beror på hur inarbetat ditt namn är.. skulle jag tro
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 16:19 #3
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem

Jag råkade nyss ut för samma sak. Det andra (elaka) företaget registrerade produktnamnet (samma som domänen) som varumärke och vi missade klagotiden med en ynka månad. Vi startade redan 2001 och kopian för mindre än ett halvår sedan. Det är allmän domstol som gäller för att vi ska kunna fortsätta.

Jobbigt att det andra företaget, som givetvis kände till oss, har kopierat rubbet: namn, domän, målgrupp och produkt. Känns mycket tråkigt, fick slutgiltigt besked för 30 min sedan.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 15:28 #4
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Lime@Feb 15 2005, 16:19
Jag råkade nyss ut för samma sak. Det andra (elaka) företaget registrerade produktnamnet (samma som domänen) som varumärke och vi missade klagotiden med en ynka månad. Vi startade redan 2001 och kopian för mindre än ett halvår sedan. Det är allmän domstol som gäller för att vi ska kunna fortsätta.

Jobbigt att det andra företaget, som givetvis kände till oss, har kopierat rubbet: namn, domän, målgrupp och produkt. Känns mycket tråkigt, fick slutgiltigt besked för 30 min sedan.
hur lång är klagotiden? Blev ni kontaktade eller fick ni hålla ögonen öppna?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 15:37 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by jake@Feb 16 2005, 15:28
hur lång är klagotiden? Blev ni kontaktade eller fick ni hålla ögonen öppna?
Personen från PRV sa att klagotiden är två månader. Vi hade under den tiden kunnat åberopa inarbetat varumärke och kanske stoppat registreringen (och därefter registrerat namnet själva). Efter att klagoperioden är slut verkar civil domstol vara enda sättet.

Meningen är nog att man ska hålla utkik själv, vi blev i alla fall inte kontaktade av någon. Jag har förhoppningsvis lärt mig att etik och moral väger lätt i affärslivet och att man ska skydda sig bättre.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 15:39 #6
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Har tittat på din sida och på den andra sidan. Det ni båda har är länkar till företag som säljer linser på nätet. Denna typ av sidor är det ju svårt att bygga ett varumärke för. Har har stulit idén och praktiskt taget sidnamnet, men å andra sodan hur många sidor finns det med samma idé som Blocket? Tror inte att du kan göra någonting alls. Inte just för den sidan.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 11:25 #7
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Vad ligger egentligen i begreppet "innarbetat varumärke", jag menar hur känt ska namnet vara. Kan det räcka med att visa på att den som registrerat upppenbart har fått idén till namnet genom mitt domännamn?
Vår domän registrerades som com-domän under 2002 och de första åren använde vi den inte till annat än att använda mail-adresserna. Sedan i våras har jag flitigt deltagit i ett annat forum och svarat på frågor och då ofta lämnat ut adressen. I höstas la vi sedan upp vår hemsida som i dags datum långt ifrån är färdig men som hela tiden byggs upp med mer och mer information allt eftersom frågor dyker upp. Nu har samma namn som vårt registrerats som se.domän och den som gjorde det har också deltagit i samma forum och alltså där kunnat se vår domän. Problemet som jag ser är inte i sig att någon annan har samma domän som oss det är väl kanske något man får räkna med. Risken som jag upplever är att se.sidan inte alls verkar besitta de kunskaper om området som sidan behandlar och att vi kan få någon form av badwill av de som kanske tror att det är vi som står bakom se.sidan.
Det är svårt att förklara riktigt hur jag menar, men jag hoppas att ni förstår hur jag tänker.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 11:31 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Vet de att de har gjort fel är det möjligt att det hjälper med att låta en advokat skicka ett brev där de uppmanas att upphöra med intrånget i ert inarbetade varumärke och att omgående överlåta domännamnet på er samt förbinda sig att inte använda namnet fortsättningsvis. I annat fall kommer ni att vidta rättsliga åtgärder och anser er att ha rätt till skadestånd på åtminstone några 100 000 kr.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 11:51 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@Feb 17 2005, 11:31
Vet de att de har gjort fel är det möjligt att det hjälper med att låta en advokat skicka ett brev där de uppmanas att upphöra med intrånget i ert inarbetade varumärke och att omgående överlåta domännamnet på er samt förbinda sig att inte använda namnet fortsättningsvis. I annat fall kommer ni att vidta rättsliga åtgärder och anser er att ha rätt till skadestånd på åtminstone några 100 000 kr.
Jamen är det verkligen innarbetet, vi har ju bara haft sidan uppe sedan i höstas? Dessutom tjänar vi inga pengar på sidan den ska bara vara en hjälp till den kategorin av folk vi vänder oss till, så något skadestånd kan väl aldrig bli aktuellt då vi inte förlorar några pengar möjligen bara ett gott rykte.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017