Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Seo-påverkan av adwords

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-11, 08:41 #1
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
Standard Seo-påverkan av adwords

Hej!

En sak slog mig igårkväll när jag fixade lite i adwords. Har det någon påverkan på sökmotoroptimeringen? Och förändras ens ranking i organiska listan på något sätt genom att använda adwords?
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-11, 12:12 #2
SEOgeeks avatar
SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 34
SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad
Nykomling
SEOgeeks avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 34
Hade det påverkat, så hade Google fått det hett om öronen.
Plus att då hade alla börjat med "Adwords optimering för att komma högre upp på organiska resultaten" typ av tjänster.

Så du kan vara lugn, det påverkar inte ett dugg. =)
SEOgeek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 12:02 #3
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
Sweet Tack för svaret.
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 12:35 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
De allra flesta skulle hävda att det uppenbart inte gör någon påverkan medan en betydligt mindre del SEO-folk står på sig om motsatsen med egna experiment som bakgrund.

Min personliga åsikt är att det inte ger någon direkt påverkan men kan skapa en typ av positiv bieffekt där adwords-köp resulterar i fler besökare och fler som letar efter just din sajt. Något som möjligen får Google att tycka din sajt är mer relevant för användarna och placera den högre i SERPen därefter.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 23:12 #5
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
De allra flesta skulle hävda att det uppenbart inte gör någon påverkan medan en betydligt mindre del SEO-folk står på sig om motsatsen med egna experiment som bakgrund.

Min personliga åsikt är att det inte ger någon direkt påverkan men kan skapa en typ av positiv bieffekt där adwords-köp resulterar i fler besökare och fler som letar efter just din sajt. Något som möjligen får Google att tycka din sajt är mer relevant för användarna och placera den högre i SERPen därefter.
Håller med, många besökare är viktigt och där kan adwords ha en indirekt påverkan.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 11:44 #6
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 72
Hm okej... då kommer en följdfråga, rekommenderar ni att man använder adwords till alla sina webbplatser för att höja seon?
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 12:32 #7
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Hm okej... då kommer en följdfråga, rekommenderar ni att man använder adwords till alla sina webbplatser för att höja seon?
Eftersom Adwords (med väldigt stor sannolikhet) inte höjer SEO:n skulle jag inte rekommendera det som en del av SEO-arbetet. Men använd det gärna för att få trafik till webbplatserna, det passar det bra till.

Förstår inte de som menar att mer trafik på sajten är bättre för SEO:n. Hur vet Google exakt hur välbesökt en sajt är? Analytics är såklart en källa till information, men då blir det samma problem som med Adwords-påverkan, att vissa sajter (som använder andra Google-tjänster) särbehandlas. Detta leder i slutändan till att Google inte presenterar de mest relevanta sökresultaten. Jag tror inte Adwords har någon indirekt påverkan på SEO:n.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 13:26 #8
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
kw_wasabi: Jag hävdar att det är sannolikt att Google mäter CTR på de olika resultaten vid en sökning. Om du söker efter "tandpetare av mahogny" och klickar på tredje resultatet, så vet Google om det. Google vet också ifall du snart kommer tillbaka till SERPen med samma sökning, vilket isåfall skulle betyda att sidan inte var den du egentligen letade efter.

Det här gäller ju naturligtvis oavsett om det är det organiska resultatet, eller en annons du klickar på.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 14:04 #9
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Förstår inte de som menar att mer trafik på sajten är bättre för SEO:n. Hur vet Google exakt hur välbesökt en sajt är? Analytics är såklart en källa till information, men då blir det samma problem som med Adwords-påverkan, att vissa sajter (som använder andra Google-tjänster) särbehandlas. Detta leder i slutändan till att Google inte presenterar de mest relevanta sökresultaten. Jag tror inte Adwords har någon indirekt påverkan på SEO:n.
Nej, dom vet inte hur exakt det är, men tänk omvänt; Om 200 pers klickar på en AdWords -annons och sen 100% av dessa klickar igen på någon Google -sida inom "google-domänen" (kan vara sökresultat, annan adwords, eller nytt sökresultat) så ger det en vink om just denna webbplatsens värde.

Eller snarare, saknad av värde, värdelös! :-)

Det kanske inte går att mäta folks intresse, men folks ointresse går att mäta.

Men samtidigt, Google kan ju inte mäta hur många som skriver in URL i adressfältet, eller klickar på ett bokmärke... Det kan dom aldrig mäta, men för dessa personer och besökare finns andra analysverktyg. (Inte Analytics alltså.)

Men samtidigt är det så, SEO, eller google som sökmotor är inte till för just dessa personer, de som klickar på bokmärke, eller de som skriver in adressen i adressfältet...

Tänk på denna sidan! Alla som postar på daglig basis! Min gissning är att de flesta klickar på ett bokmärke eller skriver wn.se i adressfältet. Inte söker i sökmotorn för att komma till just denna webbplatsen...

Men för just denna webbplatsen är de trogna, de återkommande besökarna de viktiga besökarna! :-)

Senast redigerad av MrBob den 2009-12-14 klockan 15:13 Anledning: Markerar mening, vad svaret avser för Stefan med flera.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 14:39 #10
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
MrBob, det där med viktiga besökare skulle jag vilja ifrågasätta lite. Det är klart att innehållet på sidan är det allra viktigaste, och det är de trogna besökarna som står för i princip allt innehåll.
Tittar du däremot på sajtens inkomster (annonser) tror jag att en väldigt stor del av intäkterna kommer från tillfälliga besökare som hittar en annons som passade in på deras sökning.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017