FAQ |
Kalender |
2009-06-03, 17:58 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har en fråga som jag funderat på rätt länge och som många gör på skilda sätt har jag sett. Säg att man har två webbsidor som är vinstdrivande och man vill starta företag. Ska man då starta ett företag för var webbsida eller ska man starta ett företag som äger båda sidorna? Jag skulle gärna vilja veta lite för och nackdelar med de olika alternativen och hur gör ni själva? |
||
Svara med citat |
2009-06-03, 18:13 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag driver allt inom samma bolag. Det blir enklare eftersom man då bara behöver hantera en bokföring och göra ett bokslut.
Jag ser egentligen bara en fördel med att driva två webbsidor som två skilda bolag. Det är om du har två AB och den ena webbsidan går så pass dåligt att företaget går i konken. Har du då två företag istället för ett, så kommer den olönsamma webbsidan inte att dra med sig den lönsamma i fallet. Men driver man båda webbsidorna inom ett och samma företag så är man nog klok nog att avveckla den olönsamma sidan innan det går så pass långt. Ur skattesynpunkt så kan de säkert finnas fördelar med att driva det hela som en koncern. Men det är nog ingenting som man bör trassla med om man inte har en relativt hög omsättning och goda kunskaper. |
|||
Svara med citat |
2009-06-03, 18:20 | #3 | |||
|
||||
|
Ytterligare en orsak att ha det olika bolag är om man är olika delägare i en sajt. Det är i så fall enklare att hålla isär de olika verksamheterna.
Men om det är du som äger och driver sajterna, så kan jag inte se någon orsak, förutom det som Gustav säger. Edit: Om man driver kontroversiella sajter, så kan det eventuellt vara bra att hålla dem skilda åt, så att ett eventuellt åtal eller liknande inte slår mot ens andra verksamhet. |
|||
Svara med citat |
2009-06-03, 21:00 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det blir ju också enklare att sälja en webbsida om du har ett AB vars enda verksamhet är webbsidan. Men det, som alla andra fördelar, förutsätter ju en viss omsättning för att det ska vara värt att hålla på med.
|
|||
Svara med citat |
2009-06-04, 21:08 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-06-05, 19:04 | #6 | |||
|
||||
|
Citat:
Varför köpa säljarens bolag, där man inte riktigt vet vad som finns i bolagets bagage. |
|||
Svara med citat |
2009-06-05, 19:12 | #7 | |||
|
||||
|
Citat:
Men någon större betydelse har det så klart inte. |
|||
Svara med citat |
2009-06-05, 19:39 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Dubbla företag = Dubbel lågbeskattad utdelning samt möjlighet att minska risken att en verksamhet med högre risk konkar och drar med sig tillgångar i det andra bolaget.
|
|||
Svara med citat |
2009-06-05, 19:45 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Edit: Fixat quote |
||
Svara med citat |