FAQ |
Kalender |
2008-12-01, 01:04 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
kan någon säga hur jag ska gå till väga. Jag har tjänat runt 50000kr i år på adsense och ett affiliateprogram. Saken är den att jag vill skatta för dessa pengar men vet inte vart jag ska börja. Jag har inte betalat ett enda krona i skatt på hela året och snart är 2008 slut. Kan någon svara när man senast ska skatta dom och när man skikar in sin deklaration mm, någon som deklarerar adsense och affiliate inkomster, när deklarerar du, när betalar du skatt, hur bokför du, och vad inebär boksslut. Tack på förhand |
||
Svara med citat |
2008-12-01, 10:01 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad har du för bolagsform? Jag har enskildfirma och deklarerar momsen varje månad och skatten vid årsskiftet.
|
||
Svara med citat |
2008-12-01, 10:52 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-12-01, 11:00 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har du kalenderår som bokföringsår, så är det väl deklaration i April och skatt in/ut i December som gäller?
[edit] Notera att jag har skrivit "väl", vilket betyder att jag inte är säker, mitt första bokföringsår har 30 dagar kvar. [/edit] |
|||
Svara med citat |
2008-12-02, 00:03 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nästan rätt Stefan,
Alla enskilda firmor har kalanderår och deklarationen ska lämnas in i maj. I år var det den 5:e maj... I december kommer slutskatten och den ska betalas in våren därpå (mars) om du är skyldig pengar och betalas ut i december (i samband med slutskattesedeln) om du betalat in för mycket. Dock är det viktigt att veta att ränta börjar ticka på skattekontot från och med att deklarationen lämnats in. Således om du är skyldig pengar och inte betalar in förren du måste betalar du strax under ett år i räntekostnad på skatteskulden. Om man vill kan man göra en fyllnadsinbetalning och på så sätt slippa räntan. Lycka till! |
||
Svara med citat |
2008-12-02, 02:41 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du ska deklarera inkomster för året 2008 senast 5 maj 2009, slutskattebesked kommer i november 2009 och skatten ska vara betald senast mitten av mars 2010.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|