Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bilduppladdning/nerladdning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-17, 11:07 #1
Fia Fia är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Medlem

Standard Bilduppladdning/nerladdning

Hej!
Jag laddar upp en bild med php på min server med en class som heter class.upload.php. Då blir bildena rätt storlek och får 72ppi. Men jag behöver en stor bild som har ett högre dpi (till print).Vad jag har läst mig till så gör alla php bildfunctioner bilden till 72ppi. Som jag gör nu så gör jag en stor bild på 1000px och om man konverterar om den i photoshop till 240ppi så blir den så stor som kunden vill att den ska bli för print. Men kunden har inte photoshop och vill inte hålla på och själva konvertra om bilden till 240ppi. Fins det något sätt att ladda upp en bild och ändra storleken men inte ppi'n ,alt. om man kan vid nerladdning av bilden ändra storleken till mindre och öka ppi. ? Jag behöver få upp bilder till print på servern via ett formulär som kunden sen kan ladda ner och använda direkt till print. Jag har sökt i dagar nu efter en lösning och har privat lite olika grejer. b.l.a. har jag försökt ändra i själva jpg bilden men det slutade bara med att filen inte gick att läsa. Någon som har ett tips på hur man kan få det att fungera som type istockphotos där kan man ladda ner bilder som har 240ppi.
Fia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-17, 13:22 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Kan du ändra i klassen så den både laddar upp originalbilden och sedan gör en eller flera andra förändrade instanser av bilden för visning på webbsidan?!

Är det bara filstorleken du vill ändra, eller är det proportionerna du syftar på?
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-17, 15:06 #3
Medlem

Medlem

Jag behöver sätta storleken bilden dom vill ha den ca 10cm och 300dpi i printstorlek då. Det är lite svårt att greppa printstorlekar och skärmstorlekar osv.... men jag vet att där är en skilnad och att allt beror på ppi'n. Jag tänkte att jag skulle kunna göra det(ladda upp orginalbilden) men då måste jag hitta ett program som kan fixa storleken och dpi'n innan dom laddar upp den gärna något batchprogram, kanske någon känner till något sådan till en billig eller gratis penning. Jag tror dom får jättestora bilder i 600dpi från sin fotograf.

Senast redigerad av Fia den 2011-01-17 klockan 15:09
Oläst 2011-01-17, 16:56 #4
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Det känns som om du kanske blandar ihop saker (dpi/ppi) lite. Följande sida förklarar det bra tycker jag.

http://www.andrewdaceyphotography.com/articles/dpi/

Det finns alltså egentligen ingen större anledning att förminska bilden om det inte behövs för storlekens (i bytes) skull. Tex för visning på webben. Använd originalstorleken och sätt dimensionerna på bilden vid utskrift/print. Dpi (borde vara ppi) på istockphoto är alltid med hänvisning till en viss dimension.

Senast redigerad av dotvoid den 2011-01-17 klockan 16:57 Anledning: Korrigerade bokstav i förkortning
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-18, 01:44 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Använder du GD eller imagick?

Imagick get betydligt bättre resultat vid lite mer avancerad bildbehandling och det ska gå att välja dpi med det också.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-18, 15:46 #6
Medlem

Medlem

Jag kör på orginalbildsuppladdning. Bilden får fixas innan den laddas upp.

for($i=0; $i < count($_FILES['my_field']['tmp_name']);$i++)
{
// check if there is a file in the array
if(is_uploaded_file($_FILES['my_field']['tmp_name'][$i])){
// copy the file to the specified dir
move_uploaded_file($_FILES['my_field']['tmp_name'][$i],$upload_dir.'/'.$_FILES['my_field']['name'][$i]);
}
}

Senast redigerad av Fia den 2011-01-18 klockan 16:56
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017