FAQ |
Kalender |
2014-09-14, 09:22 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det råder nog ingen tvekan om att det skulle vara så fantastiskt behändigt att få rösta online. Det skulle höja antalet som röstar och göra det enklare för alla som inte kan ta sig till en vallokal.
Men det är också mycket svårt att garantera säkerheten för systemen som används så tror ni vi kommer att få upplevs elektronisk röstning via nätet inom någon snar framtid? |
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 12:42 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns en tanke med att stå själv bakom ett bås också och inte ha t.ex. någon i familjen eller en kampanjarbetare för något galet parti hängande över axeln när man röstar hemma vid datorn.
|
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 13:24 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du kan ju göra allt annat idag online, som ta lån. Utföra bankärenden, handla. BankID är lika säkert som fysiskt rösta, att rösta på mobil från valfritt ställe är inte ha någon över axeln. |
||
Svara med citat |
2014-09-14, 13:24 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag hoppas det, och jag tror att Bitcoin är framtiden - inte bara som betalningsmedel. Det finns en mängd potentiella användningsområden för system baserade på kryptografi och elektronisk röstning är ett av dom.
|
||
Svara med citat |
2014-09-14, 13:27 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Även om jag inte litar fullt ut på manuell rösträkning tror jag inte internet är riktigt moget ännu. Se bara på SSL/TLS-skandalen i våras.
Hur fungerar det i USA, Estland och andra länder med någon form av elektronisk röstning? Det är stängd källkod antar jag? |
||
Svara med citat |
2014-09-14, 14:09 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tvivlar inte så mycket på BankID utan på de bakomliggande systemen. I värsta fall kan man tänka i sig att ett extremt parti med bra kapital ser till att rigga hela valet och får majoritet.
Ang att rösta i en vallokal så verkar många rösta som föräldrarna alltd röstat så jag vet inte om det spelar så stor roll var man röstar. Skulle det gå att designa ett system som inte tummar på demokratin men ändå är säkert? |
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 15:40 | #7 | ||
|
|||
|
Det tror jag inte på, sådan stora förändringar i ett val hade varit lätt att upptäcka.
I bästa fall kanske man justera 5-15% mellan alla partier i röster. Hade SVP fått 51% som ligger under 1% övriga val så hade ju det inte godkänts utan extra röstkontroll. Citat:
|
||
Svara med citat |
2014-09-14, 16:08 | #8 | |||
|
||||
|
Norge löste "influens" problematiken med att man kan ändra sin röst ända fram till slutet. Så ifall familjen tvingar en att rösta så borde man kunna rätta till de efter.
Men klart att de blir lite mer anonymt när inte elektroniken är med, de var väll HiQ eller vad namnet var som hade rootkitsen liknande produkter i alla telefoner som då kunde läsa av allt. |
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 17:27 | #9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men vad skulle hända om valresultatet ändrades efter att valet slutförts? När röstningen är stängd och det visar sig att t.ex SvP får en majoritet av rösterna men kontroller visar att systemet inte verkar vara hackat. Då får man antingen besluta om nyval (vilket kan sluta i samma resultat) eller acceptera utgången och då leva i osäkerhet kring valets legitimitet.
|
|||
Svara med citat |
2014-09-14, 17:50 | #10 | |||
|
||||
|
Vallagen tillåter inte internetröstning ännu.
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|