FAQ |
Kalender |
2009-06-27, 18:23 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjena
Hur gör jag om jag vill ha samma funktionallietet som load() har i jquery fast mot en extern sida. Jag vill alltså kunna skicka parametrar (POST/GET) till en extern sida via jquery (js). Resultatet av målsidan ska sen kunna laddas in i en div, precis som man kan med load(). Hoppas ni hängde med och att ni kan hjälpa mig. //Johan |
|||
Svara med citat |
2009-06-27, 18:35 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
Svara med citat |
2009-06-27, 18:57 | #3 | ||
|
|||
Administratör
|
Normalt sätt brukar man använda ett proxy-script på sin egen server som postar det mot den externa servern.
2009-06-27, 19:18 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Get och Post istället för load funkar inte mot externa sidor. |
|||
Svara med citat |
2009-06-27, 21:03 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-06-27, 23:45 | #6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Du lägger en javascript- och t ex en PHP-fil på domänen du vill hämta innehåll till. Javascriptet kör ett ajax-anrop mot denna PHP-fil som sedan vidarebefodrar anropet till en extern server med t ex libcurl eller file_get_contents. Det finns dock alternativ, t ex: - Ladda en extern javascript-fil från den andra domänen som inkluderas dynamiskt med <script>-tagg - Ladda innehållet i en iframe och hantera sedan innehållet i iframen med javascript - Använda P3P headers Alla har dock (i min mening) nackdelar jämfört med proxy-lösningen.
2009-06-27, 23:52 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har som sagt enbart en .js-fil att tillgå på den externa servern.
Har lyckats lösa det i FF, men det vill sig varken i Chrome, Safari eller IE. Citat:
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-06-28, 00:18 | #8 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
En god idé kan vara kolla över denna inställning på din egen dator om du använder Firefox även till tjänster där du är inloggad (t ex WN). Gällande länkarna kan du kanske ersätta det med ett anrop till en funktion som döljer allt, och sedan t ex $('#send, #skriv').show();
2009-06-28, 00:56 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Clarence:
Om du kollar här så kan du läsa att man ska kunna skicka HTTP GET requester över olika domäner. När jag testade denna sidan för ett par olika webbläsare jag har på min dator (Chrome, IE, FF) så verkar alla vara kompatibla med denna funktion (getJSON). Testa själv så får du se. Hur bemöter du det? Någon i övrigt som använt getJSON och har lite erfarenheter med tips och idéer som kan hjälpa mig? Det funkar alltså i FF, men inte i övriga webbläsare jag testat. |
|||
Svara med citat |
2009-06-28, 01:30 | #10 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Du får nog helt enkelt slå på javascript-debuggen i respektive browser så att du kan se felmeddelandet. Felet kan vara i princip vad som helst med hanteringen av datan i din javascript eller strukturen på datan i JSON-filen (dock ett mindre fel, om Firefox klarar sig igenom det).
Svara |
|
|