Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bokföring, lokalt eller webbaserat. Vilket är bäst för en “nomad” enskild firma?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-10, 15:03 #1
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
Question Bokföring, lokalt eller webbaserat. Vilket är bäst för en “nomad” enskild firma?

Hej,

jag har använd Visma Enskild Firma i flera år nu på min gamla PC som har ett enda uppdrag, nämligen att ta hand om bokföringen. Min nya Mac tar hand om jobbet och allt annat datorrelaterade skojs

Och nu inför bokföringsåret 2015, hörde jag att Visma satsar stort på webbaserad bokföring istället och skall så småningom avskaffa datorinstallerade program för småbolag.

Allt hade funkar bra fall jag endast befann mig i Sverige. Men sista åren bodde jag runt om Italien samt andra delar av världen med mycket sämre Internet än den man är bortskämd med i Sverige.

Och av samma anledning hade sköter jag min egen bokföring, då jag kan inte skicka mina verifikationer till en potentiell revisor när jag jobbar på distans från tex Bali eller Sicilien.

Jag jobbar med Internet så ja, jag behöver Internet för att driva mitt företag, men det är skillnad att behöva stabil uppkomling för att lägga upp bokföringen inför bokslutsdeadline i sista minuten. Ni fattar
Visma Enskild Firma på PC och några minuters uppkoppling mot Skatteverketshemsida för att lägga upp momsen, deklaration mm, funkade bra några år men nu undrar jag om icke-uppdaterat bokföringsprogram är bra allternativ. Tack!

Så min fråga, vilket system skall man välja när man driver enskild firma (ca 30 verifikationer/mån) och reser mycket runt om världen och gör bokföringen från olika ställen med olika stabila uppkopplingar?

p.s. så gillar jag egentligen INTE att något bokföringsbolag har tillgång till min bokföring på sina servrar. Hmmm
UnikGrafik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-10, 15:27 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Det är bra med tjänster som är integrerade med bankkontot.
Swedbank har något samarbete med SpeedLedger så tror att det finns i internetbanken där redan.

Sedan kan det vara en idé att kunna göra en export så att en revisor kan se alla poster tillsammans med verifikationspärmen för att kunna göra bokslut.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-10, 15:30 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Vissa av de webbaserade tjänsterna bygger på Silverlight eller andra externa mjukvaror som man måste installera. Tycker att man då tappar en stor del av poängen.

Jag har kört med BL Start http://www.blinfo.se/ under måga år (ett vanligt program) och var varit mycket nöjd. Men visst, firman hade extremt många små inkommande betalningar så koppling till banken skulle sparat MYCKET jobb.

Låter som att BL Start kan vara ett alternativ för dig.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-10, 23:11 #4
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Jag bytte till Fortnox från Promikbook iår, tror nya fortnox har offlineläge som synkar när du får anslutning igen.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-12, 15:54 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Liten inflik, du får egentligen inte ha datorn som innehåller bokföringen utanför Sveriges gränser så som beskriver.

Kravet för att få ha den elektroniska bokföringen utomlands är att du meddelar Skatteverket var lagringsplatsen finns, att informationen omedelbart kan skrivas ut i Sverige och att Skatteverket eller Tullverket på begäran kan ges omedelbar elektronisk åtkomst till informationen. Om lagringsplatsen finns i ett land utanför EU ställs ytterligare krav.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-19, 02:37 #6
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Liten inflik, du får egentligen inte ha datorn som innehåller bokföringen utanför Sveriges gränser så som beskriver.

Kravet för att få ha den elektroniska bokföringen utomlands är att du meddelar Skatteverket var lagringsplatsen finns, att informationen omedelbart kan skrivas ut i Sverige och att Skatteverket eller Tullverket på begäran kan ges omedelbar elektronisk åtkomst till informationen. Om lagringsplatsen finns i ett land utanför EU ställs ytterligare krav.
Danski, sen kommentar till din inflik Tack för ditt info!

Men låt oss improvisera lite. Pelles med sin lilla däckfirma anlitar en revisor, vi kallar henne Flitiga Lovisa. Lovisa gör allt bokföring åt sina kunder på sin stationära dator på sitt kontor i Umeå. Elaka tjuven kommer och snor Lovisas dator och därmed alla kunders bokföringsfiler. Men Lovisas IT-kompis har tjatat på henne att spara alla sina backupfiler på ett Dropbox-konto (som har servrar "ingen-väl-som-vet-var-exakt" . Så nu är tex Skattevännen nyfiken på Pelles däckfirmas bokföring och kontaktar Pelle. "Visa upp din bokföring 10 år bakåt" säger Skattevännen. Pelle ringer till Lovisa, men hon är på semester på Majorca. Lovisa vill inte avbryta sina semester och Pelle får vänta till Lovisa kommer hem, köper ny dator, installera bokföringsprogrammet och sedan installerar backupen. Vad händer. Är det Pelle eller Lovisa som får smisk från Skattevännen? Eller är det rimligt att ha 1-3 veckor på sig att återkoppla med sin bokföring till myndigheten?

Jag är inte ironisk eller så, bara nyfiken hur det funkar just i liknande situationer när både ägare/revisorer reser (nu pratar vi småfirmor), datorer krashar och cloud diskar sällan ligger på svensk mark...
UnikGrafik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-19, 13:39 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
I förarbetet till bestämmelsen om lagring anges att utskriften måste kunna ske "omedelbart" men att kravet på omedelbar utskrift får anpassas till förhållandena i det enskilda fallet (prop. 1998/99:130 s. 405). "omedelbart" är väldigt mycket hårdare än de vanliga "snarast" och "skyndsamt". Utan att läst ett utlåtande om detta så tolkar jag det som att småföretagare har max ett par dagar på sig.

I ditt tankeexempel så är det utan tvekan Pelle som gjort sig skyldig till bokföringsbrott. Styrelse och ledning kan aldrig avskriva sig ansvar för bokföringen. Lovisa bär inget ansvar för den frågan även om hon själv skulle ha eldat upp allting för att hon ville grilla korv (även om hon då begår ett annat brott).

I korthet:
1. Styrelse & VD är ansvarig för att bokföring skötts, ansvaret går inte att avtala bort.
2. Bokföring ska lagras på betryggande sätt så det inte riskerar att förstöras eller försvinna. För digitala medier gäller att man ska göra backups dagligen i företag med många affärstransaktioner och i mycket små företag räcker det en gång i månaden.
3. Bokföring bör inte och får inte i många fall lagras utomlands. Om du ändå lagrar utomlands så måste det kunna hämtas hem omedelbart.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-19, 15:15 #8
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
Tack Danski för utförligt svar! Uppskattas.
UnikGrafik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017