FAQ |
Kalender |
2009-11-12, 10:48 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag har fått en uppgift som jag skulle behöva lite hjälp med. Ska skapa en sida som visar PDF:er och det finns ganska många sådana. Min första tanke var att försöka skapa den som en vanlig html-sida men jag inser att det smartaste är nog att göra det på något annat sätt. Funderar på om det smidigt går att lösa det enligt bilden nedan. Förklaring till bilden: 1. Man kommer till en välkomstsida och väljer språk. 2. Skickas vidare till en annan sida med en meny där alla pdf:er finns listade. 3. När man valt pdf plockas rätt pdf ur en mapp. 4. Pdf:en visas tillsamman med en "topframe" på en ny sida. Så min fråga är hur man smidigast löser detta? Har hållt på en del med html och css, men där tar det slut också... Någon som har ett bra förslag... kanske finns det någon tutorial eller liknande för skapandet av en liknande sida? Mvh David |
||
Svara med citat |
2009-11-12, 13:22 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mitt förslag är att bygga en dynamisk sida där du lagrar information om dina PDF-filer i en databas.
informationen som behöver lagras är ju i dess enklaste form endast filnamnet (eller sökvägen till filen om man har dem i olika mappar) samt en titel + ev. beskrivning. Sen hämtar man bara ut alla poster i databasen och genererar länkar till visningssidan enklast är nog att låta den sköta hämtandet av rätt fil baserat på vilken länk man klickar på tex listaFiler.aspx --> visapdf.aspx?filid=42 i slutänden så blir det då bara max 3 sidor du behöver vilket gör det enkelt att göra ändringar |
||
Svara med citat |
2009-11-12, 13:55 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var något sådant som jag tänkte mig också. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska börja.
Man måste kunna köra sidan/databasen direkt från en dvd utan att behöva installera något. Går det att lösa. Är det någon som är intresserad av att ge mig lite vägledning med detta? Senast redigerad av David_gbg den 2009-11-12 klockan 18:04 |
||
Svara med citat |
2009-11-20, 10:24 | #4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
om den ska visa PDF och detta ska köras ifrån en DVD.
Då behöver du att användaren installerar en PDF läsare (program). Och att denna fungerar tillsammans med webbläsaren de använder. Annars behöver dessa PDFer ändras till att bli HTML. Jag har gjort sidor förr där jag gjorde PDFer till html. Var ett tag sedan men inget är omöjligt. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|