FAQ |
Kalender |
2012-01-30, 15:34 | #1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Låt säga jag får in 5 000 kr /mån i annons pengar. Är det lönt att starta ett enskilt bolag för det eller tjänar jag mer på att t ex använda mig av tradedoubler och låta de dra alla avgifter man behöver? Företaget kommer enbart att startas isf pga av annons intäkter.
|
||
Svara med citat |
2012-01-30, 15:54 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan dra av kostnader så som webbhotell och dator med en firma. Dessutom så drar tradedoubler för höga arbetsgivaravgifter för personer under 26 år.
Dock så kan du ju göra en avvägning om du inte tjänar tillräckligt mycket för att det skall vara värt besväret. Rent pengamässigt så tjänar du på det. |
||
Svara med citat |
2012-01-30, 16:57 | #3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag är över 26. Jag kontaktade precis csn och enligt de får jag tex tjäna denna termin 63 000 kr före skatt (jan - jun). Just nu finns det inga utgifter eftersom jag har servern hemma. Det som kan bli aktuellt är om jag lägger allt på en hyrd server men som det är nu är inte det aktuellt. Därför är jag lite förundran om jag tjänar på att starta eget eller låta affiliate företagen dra det de ska och jag får ut "rena" pengar.
|
||
Svara med citat |
2012-01-30, 19:21 | #4 | ||
|
|||
|
Du kan ju låta dem dra arbetsgivaravgifter och under tiden lära dig det som behövs för att starta/driva företag och sedan göra det.
|
||
Svara med citat |
2012-01-30, 19:22 | #5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2012-01-30, 20:24 | #6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-01-30, 20:46 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Rätta mig om jag har fel. |
||
Svara med citat |
2012-01-30, 21:12 | #8 | |||
|
||||
|
Skatteverket bryr sig inte om under vilka kalendermånader du tagit ut din lön. Utan skatteverket tittar bara på kalenderår. Du kan alltså ta ut hela vinsten den 31:a december och ändå inte betala mer i skatt, än om du hade tagit ut samma summa fördelade på årets alla månader. Däremot så är det väldigt dumt att ha ojämnt fördelade inkomster över olika kalenderår. Då finns det risk att man åker på statlig inkomstskatt helt i onödan.
Som David skrev så blir din vinst i en enskild firma lika med din lön. Det finns dock regler som säger att du kan spara en del av vinsten i bolaget (expansionsfonden och periodiseringsfonden), men det innebär i praktiken bara att du skjuter skatten framför dig. Då är det betydligt enklare med AB. Där behöver du inte ta ut en krona i lön om du inte vill. Men om du tjänar 5000 kr/mån så bör du väl ändå inte komma upp i CSN:s gränsvärde på 63000 kr? |
|||
Svara med citat |
2012-01-30, 21:27 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du andra inkomster till dig som privatperson? I så fall starta ett AB, låt intäkterna ligga kvar i bolaget tills dess det inte drabbar ditt CSN-bidrag.
Ganska vanligt upplägg =) |
||
Svara med citat |
2012-01-31, 00:10 | #10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Gustav: 5000 var mer ett taget belopp, det kan säkert skilja från 1000-10000 per månad. Jag bara känner att det är trist och se t ex Tradedouble ta halva beloppet man tjänar I Juni -> Juli får jag inga pengar från CSN och i Maj får jag kanske 4000 kr bara. Lite därför jag undrar vad jag tjänar mest på. Jag vill helst inte hålla på och köpa saker som jag egentligen inte behöver bara för att komma undan skatten
Danski: CSN, det är allt! Dock har jag inte 50 papp som jag kan slänga in för att starta ett AB, annars hade jag nog gjort det. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|