Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ååh detta vill väl ingen svara på?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-09, 22:37 #1
horselover horselover är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 55
horselover horselover är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 55
Det verkar vara många egna företagare här. Alltså hur går det?

Jag har funderat av och an i ett halvår nu på att starta eget: Finge jag det att fungera så är det absolut det bästa alternativet för min livstil.

Jag är utbildad systemutvecklare, har bara gjort några sidor. "Kan lite om mycket" dvs bildbehandling, css, html, databaser och programmering, SEO. Programmering ligger mig varmast om hjärtat. Skulle vilja lära mig flash.

Lite för ofokuserad va?

Skulle vilja vända mig till småföretagare, men hur få snurr på det hela, de har ju inte så mkt pengar? Skulle vilja ha backup, dvs köpa tjänster av annan enmansföretagare(om man skulle ta sig vatten över huvudet). Finns det såna nätverk?

Ni som har företag, hur går det? Är det mycket "kundraggande"? vad har ni för beläggningsgrad, inriktning?

Det jag är mest rädd för är att all tid ska gå till att ragga kunder istället för att koda.

Jag bor i Värmland.
horselover är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-09, 22:53 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Att jaga kunder tar tid och är nödvändigt. Vill du dessutom kunna leva på vad du gör som egen företagare så kan du räkna med att du det första året kommer att få lägga 80% av kontorstiden på att ragga kunder. De jobb du får in får du göra på övrig tid, glöm fritid.

Låter det hårt? Det är hårt. Det är nästan lättare att försöka få jobba som underleverantör till lite större firmor i första läget. Kolla med reklambyråer och liknande i din närhet hur de gör med sina webbprojekt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 13:08 #3
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
I mitt fall är det inte så mycket raggande faktiskt, utan det har rullat på av sig själv för det mesta, trots att jag inte ens har en svensk sida uppe än Det är frågan om vad du kan och hur väl kunderna du får lovordar ditt arbete till andra. Gör du ett bra jobb så sprider det sig.

Min erfarenhet av programmerare är att dom oftast har det lite kämpigare i början, men sedan har hur mycket jobb som helst när dom väl visat sig pålitliga och kompetenta. Tyvärr är det allt för vanligt att enskilda programmerare tar åt sig arbete och sen försvinner innan projektet är klart, vilket har lett till viss skepsis att anlita en enskild för programmering. Därför skulle jag föreslå att du samarbetar med till exempel en webbdesign firma eller liknande med gott rykte för att få upp anseende och bygga upp en kundbas från vilket du borde få ytterligare arbete. I kombination ökar även möjligheterna till jobb då det är ganska vanligt att dom som behöver ny hemsida också vill ha lite programmering och tvärtom.

Om du har möjlighet skulle jag även rekommendera att du har detta som komplement till ett fast jobb så att du har en trygghet att stå på tills du känner att du har möjlighet att leva på din verksamhet.

Lycka till med din dröm!
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 13:28 #4
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Mortekai@May 10 2007, 12:08
I mitt fall är det inte så mycket raggande faktiskt, utan det har rullat på av sig själv för det mesta, trots att jag inte ens har en svensk sida uppe än Det är frågan om vad du kan och hur väl kunderna du får lovordar ditt arbete till andra. Gör du ett bra jobb så sprider det sig.
Håller med.

Att "ragga" kunder låter dock lite respektlöst tycker jag, bättre att kalla det för säljande. Min erfarenhet säger mig att de första uppdragen inte kommer gör dig stormrik och att det är bra med ett par uppdrag som inte går som du tänkt dig, man lär sig att t.ex. avtal inte är så dumt i slutändan.

Ett litterturtips som hjälpt mig en bit på vägen är "Sälj dig själv och ta betalt" av Ulla-Lisa Thordén. Rekommenderas!
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 15:08 #5
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Det är inte fel att vara anställd ett tag för att få lite större insyn i sitt yrket och kanske även lite kontakter, än att gå direkt från studier till eget företag. Klart det finns många sätt att lära sig saker, men de med begränsad erfarenhet har en tendens att dumpa sina priser och det är ju inte riktigt meningen.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 17:01 #6
horselover horselover är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 55
horselover horselover är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 55
Mycket intressanta svar.

Hur gör ni när ni jagar kunder, sitter och ringer, skickar brev eller åker runt och pratar?

Har fått för mig att webbdesignuppdrag är enklast att få in...
horselover är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 18:03 #7
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
vi jagar inte kunder, därför drar vi inte in så mycket jobb. Vi båda som äger företaget föraktar ofta säljare och känner oss falska när man ringer runt och gör sig jättetrevlig och försöker få jobb. Vi får jobb av att andra kontaktar oss, det är mycket roligare så... Dock får man väl skylla sig själv om man inte drar in lika mycket pengar som man kanske borde.. Dock har man ju manligheten kvar.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 21:02 #8
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 358
Kanske beror på vad man erbjuder..

Säljer du färdiga "Paket" med hemsida osv till småföretag så är ragga kunder viktigt.

Säljer du konsult-tjänster är det oftast svårare att komma igång tror jag, där gäller det att känna rätt folk och få in foten och göra ett bra jobb..

Jag har hållt på sedan 1999 och det är till 90% återkommande kunder jag har som vet vad jag kan osv.. = inget raggande behövs..
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 21:24 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Staffconsulting@May 10 2007, 21:02
Jag har hållt på sedan 1999 och det är till 90% återkommande kunder jag har som vet vad jag kan osv.. = inget raggande behövs..
Låt mig gissa, de sista 10% är via rekommendationer/tips?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-11, 10:23 #10
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Affärside? Den måste vara väldigt väl paketerad för att du ska kunna hitta kunder. Vilket är ditt kundsegment? Låter lite ofokuserat för att du ska hitta rätt. Det finns miljoner (nästan) småföretag därute? Exakt vad för produkt /tjänst ska du sälja in till vilka företag? och vem skulle vara din underleverantör och varför?
Låter som du mer är ute efter "livsstilen" än att göra affärer.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017