Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför dessa bakåtsträvare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-10, 11:33 #1
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
Möjligt att detta ska ligga under Off Topic, en admin kan väl flytta den om detta är fallet...

Hur som helst, nu till själva poängen.
Har en idé som jag tror skulle kunna sälja bra på nätet, har kontaktat leverantörer för de produkter jag tänkt sälja men har fått samma svar från 4 stycken av 5 möjliga. "Vi kräver att du har en fysisk butik"... VARFÖR? Jag kan inte förstå detta alltså... Jag har även haft som argument att vi ska ha ett 020-nummer dit kunder kan ringa mellan 10-18 om de behöver hjälp (något som många e-butiker inte erbjuder). Trots detta så är det ingen av dem som vill vara med om man nu inte har en fysisk butik.

Någon som varit med om samma tidigare? Finns det något annat bra argument man kan använda eller är en fysisk butik det enda sättet att gå tillväga? Hur som helst, hemskt tråkigt med dessa bakåtsträvare som inte ser möjligheterna. <_<
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 12:51 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det finns för många bluffmakare och annat patrask som försöker med nätbutiker och ställer man kravet fysisk butik så försvinner de flesta förfrågningarna direkt. Om du är seriös så ska du inte ge upp där. Be att få ett möte med leverantören och presentera din idé och se till att göra en proffsig presentation. Dessutom så kan du behöva lägga upp bankgaranti etc. för att de ska vara villiga att släppa in dig.

Fixar du det så borde du kunna få köra vidare.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 13:07 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Eller så startar du en butik hemma i källaren som har öppet ibland
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 13:31 #4
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by jonny@May 10 2007, 12:07
Eller så startar du en butik hemma i källaren som har öppet ibland
Nu avslöjade du var dina servrar står ju
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 14:05 #5
godo.se godo.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 62
godo.se godo.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 62
Anledningen att dom säger "nej" kan även vara att dom vill bevara sin profilering/exklusivitet.
Så fort varumärket säljs på internet så sjunker det lite i exklusivitet.
Nu vet jag ju inte alls vad det är för typ av produkter och leverantörer, men detta är vissa argument vi själva stött på!
Vissa är hårdare medans vissa ger med sig.

Edit: Kom på ytterligare en sak!
Dom kan ha andra kunder som säljer över nätet, dom två parterna kan i sin tur kommit överrens om "ensamrätt på nätet".
Då, om deras andra kund säljer på en bra nivå så vill dom inte riskera att ta in dig även om du skulle sälja hyggligt.
godo.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 14:11 #6
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
Mjooo iofs, men dem har ju inget emot att man öppnar en webbutik när man väl har en fysisk butik så lite skevt tankesätt isf...
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 14:42 #7
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Citat:
Originally posted by boena@May 10 2007, 11:33
Möjligt att detta ska ligga under Off Topic, en admin kan väl flytta den om detta är fallet...
Hur som helst, nu till själva poängen.
Har en idé som jag tror skulle kunna sälja bra på nätet, har kontaktat leverantörer för de produkter jag tänkt sälja men har fått samma svar från 4 stycken av 5 möjliga. Vi kräver att du har en fysisk butik... VARFÖR? Jag kan inte förstå detta alltså... Jag har även haft som argument att vi ska ha ett 020-nummer dit kunder kan ringa mellan 10-18 om de behöver hjälp (något som många e-butiker inte erbjuder). Trots detta så är det ingen av dem som vill vara med om man nu inte har en fysisk butik.
Någon som varit med om samma tidigare? Finns det något annat bra argument man kan använda eller är en fysisk butik det enda sättet att gå tillväga? Hur som helst, hemskt tråkigt med dessa bakåtsträvare som inte ser möjligheterna.
Jag säger bara tänk om man hade spelat in vissa samtal vi haft med olika leverantörer om prissättning på deras produkter. Många leverantörer är livrädda att någon nätbutik ska börja att konkurrera med priset på deras produkter. De vill inte att nätbutiker ska "stöta" sig med någon av deras ordinarie återförsäljare. Så då väljer många leverantörer att inte sälja till dem. Eller så sätter de ett högt pris så att det inte finns någon möjlighet att ha lägre priser än fysiska butiker.
Jag kan till viss del förstå att man gör så, för det finns många "nötter" som inte kan räkna utan bara tänker att jag ska sälja så billigt som möjligt då säljer jag fler saker. Att de sedan inte får några pengar över, upptäcker de först när det är försent.

Om man hårddrar alla konkurrensregler så kan nog inte leveratörer neka nätbutiker att köpa.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 14:51 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Eller så startar du en butik hemma i källaren som har öppet ibland
Nu avslöjade du var dina servrar står ju
Du får gärna komma hem till mig och leta i min källare. Det är för övrigt visning på söndag.

Tror inte det finns någon datautrustning i källaren alls. Garanterat inga servrar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 16:40 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken
Citat:
Ursprungligen postat av boena
Möjligt att detta ska ligga under Off Topic, en admin kan väl flytta den om detta är fallet...
Hur som helst, nu till själva poängen.
Har en idé som jag tror skulle kunna sälja bra på nätet, har kontaktat leverantörer för de produkter jag tänkt sälja men har fått samma svar från 4 stycken av 5 möjliga. Vi kräver att du har en fysisk butik... VARFÖR? Jag kan inte förstå detta alltså... Jag har även haft som argument att vi ska ha ett 020-nummer dit kunder kan ringa mellan 10-18 om de behöver hjälp (något som många e-butiker inte erbjuder). Trots detta så är det ingen av dem som vill vara med om man nu inte har en fysisk butik.
Någon som varit med om samma tidigare? Finns det något annat bra argument man kan använda eller är en fysisk butik det enda sättet att gå tillväga? Hur som helst, hemskt tråkigt med dessa bakåtsträvare som inte ser möjligheterna.
Jag säger bara tänk om man hade spelat in vissa samtal vi haft med olika leverantörer om prissättning på deras produkter. Många leverantörer är livrädda att någon nätbutik ska börja att konkurrera med priset på deras produkter. De vill inte att nätbutiker ska "stöta" sig med någon av deras ordinarie återförsäljare. Så då väljer många leverantörer att inte sälja till dem. Eller så sätter de ett högt pris så att det inte finns någon möjlighet att ha lägre priser än fysiska butiker.
Jag kan till viss del förstå att man gör så, för det finns många "nötter" som inte kan räkna utan bara tänker att jag ska sälja så billigt som möjligt då säljer jag fler saker. Att de sedan inte får några pengar över, upptäcker de först när det är försent.

Om man hårddrar alla konkurrensregler så kan nog inte leveratörer neka nätbutiker att köpa.
Klockrent, precis så har en del av kompisens leverantörer sagt. Nu löste sig ju det bra för min kompis eftersom han fick en bra kontakt med dåvarande ägaren till den största av generalagenterna och när han sa ja så var det inga problem att få de andra att säga ja.

Egentligen så kan de säga ja och hänvisa till befintliga nätbutiker eller att de kräver en viss exponering i skyltfönster etc. Det finns en del krav som skulle vara väldigt svåra för marknadsdomstolen att neka till. Jämför med bilhandeln t.ex.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-13, 12:31 #10
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
leverantörer tänker oerhört olika med prissättning och försäljning.
Du kan inte köpa från någon dom redan levererar till? .. ofta kan priserna vara bättre än direkt från leverantören om dom är en större kund. Ivärsta fall om ideén är tillräckligt bra kan du kankse ta smällen med lite högre pris, men självklart ska du ha testat alla vägar för att få ett så bra pris som möjligt först!

Jaga priser och förhandla priser är skoj! Man känner ofta ganska lätt på leverantören om det går att få bättre priser.. när dom börjar skruva och vända på sig och få ett konstigt tonläge då vet man att dom har gett ett för bra pris, dit strävar jag varje gång!

Tillverkare tänker oftast samma, ju mer sålt destomer tillverkning desto bättre pengar.. du kan inte köpa direkt från tillverkaren eller tillverka själv?

Ett tips för alla som håller på att förhandla priser etc är att ta en "säljkurs"
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017