FAQ |
Kalender |
2015-01-27, 19:50 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har precis köpt ett domännamn till ett framtida projekt som innehåller ett ä - bör jag köpa domännamnet utan prickar också? Kan man köra endast på IDN-namn idag? Funkar det med e-post etc? Hur är det med SEO - är IDN bättre eller är det bättre utan?
Tacksam för svar |
|||
Svara med citat |
2015-01-27, 19:53 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det ett seriöst projekt så är det enligt mig en självklarhet att ha bägge domänerna + ev. också .com och .nu. Annars är det strunt samma Jag skulle köra på icke-IDN som huvuddomän - för SEO spelar det ingen som helst roll men däremot kan det bli problem med andra tjänster så det är onödigt att sätta sig i den sitsen.
2015-01-27, 20:26 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för input! Det är mer på hobby-nivå - ett projekt som är kul att göra men som inte kommer dra in en spänn
|
|||
Svara med citat |
2015-01-28, 09:55 | #4 | |||
|
||||
Medlem
|
I google sökresultat fetmarkeras sökordet i texten med url om man kör med idn.
Jämför bröd-butik.se, brod-butik.se där bröd fetmarkeras men inte brod vid sökning på bröd. Däremot har väl vissa cms fortfarande problem med idn? Wordpress tex. |
|||
Svara med citat |
2015-01-28, 10:05 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du tänkt använda den till e-post, så rekommenderar jag starkt att du reggar även icke-IDN, då många e-post-servrar inte har stöd för IDN-Domäner.
Både när det gäller att skicka och ta emot. |
||
Svara med citat |
2015-01-28, 10:14 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror att jag kör med prickar endast, någon gång måste ju tiden vara mogen. Hade safe:at om det inte var så att detta bara var ett "för skoj skull"-projekt.
Verkar som att e-post funkar hyggligt vid mina test, men i visa klienter så skriver den ut hela punykoden men det kan jag leva med Tack för er input! |
|||
Svara med citat |
2015-01-28, 12:15 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Lycka till!
|
||
Svara med citat |
2015-01-28, 13:33 | #8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
då några e-postklienter inte har stöd för IDN-Domäner ska det vara gusti Epostservrar berörs inte av IDN domäner och konverteringar av puny-kod, all konvertering sker i klienten.
Senast redigerad av Danielos den 2015-01-28 klockan 13:37 |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|