Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


factoring och inkasso

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-17, 01:09 #1
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
ledstrom ledstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 84
Hej!

Ska börja göra jobb åt en kund som jag är lite osäker på betalningsförmågon, enligt en kreditupplysning så är han skuldfri och allt verkar vara bra.
Om allt ändå går fel vad gör man då? Kan man sälja sin faktura i efterhand? Min dröm är (självklart att allt går bra, men om det går fel), han betalar inte, jag ringer och pratar med kunden som hittar på någon anledning, eftersom sånt här är frustrerande så skulle jag vilja låta någon annan beskymra sig om det, är det factoring man använder sig av då? Man säljer sin fodran får pengarna dagen efter och sen är det någon annans problem, finns det risk för kreditbolaget kan kräva pengarna tillbaks om dom inte lyckas få några pengar, eller är det osanolikt eller funkar branschen så?
ledstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 01:32 #2
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Som jag förstått det så är du av med en såld faktura för gott. Företagen tar ju ofta ut en viss procent av fakturabeloppet för att täcka sina egna kostnader.

Av egen erfaren het bör du dubbelkolla så att personen inte står under förvaltning, eftersom en sån person inte får ingå avtal så kommer troligen din fodran att "ogiltigförklaras"
Info om förvaltarskap finns här https://poit.bolagsverket.se/KPNPublikWeb/
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-17, 08:33 #3
dmdpageup dmdpageup är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 124
dmdpageup dmdpageup är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 124
Det är väldigt svårt att sälja en faktura som förfallit.
Skaffa ett avtal innan du börjar fakturera kunden.

Sen inkasso skulle jag inte rekommendera dig att använda för att driva in fordringar.
Skicka ärendet direkt till kronofogden.
dmdpageup är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-25, 14:21 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För att factoringbolaget ska ta över fakturan så måste kunden godkänna fakturan, factoringbolaget kontaktar kunden om det. Endast om kunden accepterar facturan köper factoringbolaget den av dig OCH om kunden är grön från betalningsanmärkningar.

Detta hindrar dock inte att kunden senare kan bestrida samma faktura och då blir du betalningsskyldig till factoringbolaget!!!! Detta har hänt mig så därför vet jag.

Om du ska sälja din faktura vidare så bör den vara på ganska stort belopp typ 50 000 SEK annars lir kostnaden ganska hög. Amfa Finans som jag anlitat tar betalt 48 SEK + moms för faktureringen gentemot kund + kreditupplysning för varje faktureringstillfälle med 136 SEK + moms, dessutom måste du betala en årsavgift på ca 4000 SEK + moms. Dessutom tar de ca 5% i avgift på fakturabeloppet för privata bolag för börsnoterade bolag är det 4% och för myndigheter 3%.

Observera att factoringbolaget INTE hanterar "struliga" kunder utan enbart kunder som hamnar på ekonomiskt obestånd, men trots allt godkänner dina fakturor.

Struliga kunder som okynnesbestrider din faktura får du tillbaks och blir betalningsskyldig till factoringbolaget.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017