Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Låna ut pengar.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-20, 02:21 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Jag har en polare som kommit i lite trångmål och jag har lovat honom att han skall få låna 60k av mig.
Detta kommer att betalas tillbaka under 12 månader.

Kan jag låna ut pengar från mitt företag eller måste jag "ta det" privat?

Lite bråttom är det så om nån vet så fram med ett bra svar
Självklart skall jag ringa min revisor i morgon också men det kan vara bra att veta lite innan.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 10:10 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Blanda inte ihop privat och företag. Om det är fråga om ett lån till en polare så bör man nog låna ut det privat. Om det är minsta risk för att han inte klarar av att betala det så blir det bara joxigt att göra en sådan avskrivning i bokföringen sedan och skattemyndigheten kan få för sig saker.
Har ni nån slags affärer ihop så blir det kanke mer naturligt att ge honom en kredit via bolaget, men då bör de ske på affärsmassiga villkor (ränta) och det finnas säkerhet/pant bakom. Alternativt får du ställa honom på lagret och packa paket i ett par månader tills skulden är reglerad.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 10:16 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Som jag förstår det får ett aktiebolag låna ut pengar mot skälig ränta så länge det inte sker till en närstående.

Din polare får inte vara släkt med någon ägare eller styrelsemedlem, förmodligen inte heller med någon anställd. Han får givetvis inte heller äga aktier, vara anställd eller sitta i styrelsen.

Jag lånade ut drygt 20 000 kr privat för något år sedan. Jag var tveksam men lät mig övertalas - jag har iprinicp inte fått tillbaka några pengar och det är surt. Å andra sidan lånade jag ut 5 000 kr privat till en nära vän som betalade tillbaka enligt överenskommelse. Det har slutat med att jag är mycket restriktiv med att låna ut pengar.

Framförallt se till att det finns ett (gärna bevittnat) skuldbrev om du lånar ut pengar.

Kanske är det enklare att gå i borgen för ett banklån på 60 000 kr - det blir ju ungefär samma risk?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 12:49 #4
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Det är inte säkert att banken vill låna ut även med borgenär.
De kollar på låntagarens möjlighet att betala tillbaks (inkomst).
Om personen som vill låna är arbetslös eller student etc. så kan banken kräva att man ställer upp som medlåntagare ifall de ska bevilja lånet.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 16:19 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by vco-systems@Nov 20 2006, 13:49
[...] även med borgenär. [...]ställer upp som medlåntagare ifall de ska bevilja lånet.
Vilken är skillnaden? Banken kräver säkert proprieborgen så för dem är det egalt. De kan gå på vilken som.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 17:10 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Nu har min revisor gått igenom vilka regler som gäller i detta ämne.
Företaget får låna ut pengar till en privatperson om denne inte tillhör familjen eller är närstående släkt.
Företaget får inte låna ut pengar till en person som företaget gjort affärer med eller har ekonomiska intressen i. Företaget får inte heller låna ut pengar till personer som sitter med i styrelsen i det egna bolaget.

Med andra ord var det grönt för Lastbryggan att låna ut pengar till kompisen under förutsättning att ett skuldbrev upprättades och att en skälig ränta togs ut, samt att en amorteringsplan skrev in.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 19:35 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
och med tanke på dina bilköp lär du inte gråta blod om han inte skulle kunna betala tillbaka heller
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 20:43 #8
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Originally posted by jonny@Nov 20 2006, 20:35
och med tanke på dina bilköp lär du inte gråta blod om han inte skulle kunna betala tillbaka heller
Det spelar ingen roll om jag skulle bli blåst på 100kr eller 100k så hade jag sett fullständigt rött.
Är det nåt jag verkligen hatar så är det människor som blåser mig, i detta fallet så vet jag att jag inte kommer att bli blåst.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-20, 21:12 #9
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 37
egenfirma egenfirma är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
[...] även med borgenär. [...]ställer upp som medlåntagare ifall de ska bevilja lånet.
Vilken är skillnaden? Banken kräver säkert proprieborgen så för dem är det egalt. De kan gå på vilken som.
Skillnaden är faktiskt rätt stor. Dels för att de i första hand bör vända sig till låntagaren och dels för att borgensmannen har regressrätt, dvs kan kräva låntagaren i andra hand. Det kan visa sig vara ganska viktigt. Framförallt tror jag att det blir mycket tydligare när någon får förhandla med banken istället för med en vän/släkting. Och sist men inte minst så går det att förhandla med banken även när man gått i borgen, det har jag själv gjort.
egenfirma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-21, 00:01 #10
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
ABL 21kap 10§ säger att du måste upprätta en särskild förteckning varje år över låntagare, om vi antar att han uppfyller kraven i 1§ vilket det låter som att han gör (ej närstående, ej inflytande i bolaget osv).

Det kanske är en form av värdeöverföring enligt ABL 17kap 1§ 4p. "annan affärshändelse som medför att bolagets förmögenhet minskar och inte har rent affärsmässig karaktär för bolaget." Med andra ord, om han inte betalar tillbaka så kanske skatteverket anser att detta är ett sätt för dig att få ut pengar ur bolaget utan att skatta för dessa, iom att ni känner varandra. Skulle ju vara som att förlora pengarna dubbelt
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017