FAQ |
Kalender |
2012-11-09, 15:54 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Utan att vara allt för petig med detaljer. Men startar man ett företag som man sedan lyckas med, så tar staten glatt ca 55% av vinsten - Lyckas man inte så tar de hus,bil och tv? Är det lite så?
|
||
Svara med citat |
2012-11-09, 16:12 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja, det behöver inte vara staten som tar hus, bil och tv. Det beror ju helt på vem du är skyldig pengar. Det har dessutom ingen betydelse om du driver ett företag eller inte.
2012-11-09, 16:15 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lyckas inte behöver kanske inte vara lika med obetalda skulder, indrivning och konkurs.
|
||
Svara med citat |
2012-11-09, 16:32 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Exakt, och även om ett företag råkar gå i konkurs så behöver man inte drabbas så hårt ekonomiskt personligen.
2012-11-09, 18:08 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror ju på bolagsform, dock skatter kommer staten alltid driva in även om dom dödar dig på köpet mer eller mindre.
Staten tar bara pengar av företag, men ger ingen stöd om det går dåligt. |
||
Svara med citat |
2012-11-09, 19:21 | #6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Driver du en enkildfirma och saker o ting går vänster så är du personligen skyldig att betala, om det skatter och lån som du är personlig borgen för så ryker hus, bil, tv och även cykeln om den har ett minimalt värde.
Går allt bra å andra sidan så bör du ge 55% till staten för allt annat som den ger tillbaka och inte endast om om det går dåligt i bolaget, alternativet är då Malta - flytt kanske är det värt? |
|||
Svara med citat |
2012-11-10, 01:45 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lite väl cyniskt och hårddraget? Du betalar skatt ja. Om du är skyldig pengar så måste du betala dem. Inga konstigheter. Det finns gott om utrymme att bli både rik och slippa förlora rubbet även om försäljningen viker.
|
||
Svara med citat |
2012-11-10, 06:28 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Förstår det, samtidigt vill staten ta del av mina framgångar, men varför låter de mig köras i botten om jag inte lyckas? Om jag blir skuldsatt så är hela skulden min, men om jag lyckas så vill de ha hälften?
|
||
Svara med citat |
2012-11-10, 07:01 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
”låter de mig köras i botten” Menar du att staten skulle hålla hårdare koll och förbjuda folk att starta eller fortsätta driva företag? Senast redigerad av Ciffan den 2012-11-10 klockan 07:06 |
|||
Svara med citat |
2012-11-10, 07:24 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du driver ett AB och gör det korrekt har du inget personligt ansvar vid en konkurs - inte ens för skatter och avgifter. Detta under förutsättning att allt skett korrekt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|