FAQ |
Kalender |
2011-06-27, 21:40 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej !
Jag satt och funderade över en mindre sak, om jag skulle komma över på lagligt sätt några domännamn som olika företag har idag. Har dom rätt att kräva tillbaka sin domän utan att behöva betala mig för dom ! ? Hur ser lagen ut när det gäller domäner som förfaller, och som andra är snabba på att köpa upp ? |
||
Svara med citat |
2011-06-27, 22:09 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kort och koncist, om du kan bevisa att din registrering(snappning) inte skedde i ond tro kan du faktiskt ha rätt till domännamnet ändå.
Du kan även läsa mer under http://www.iis.se/domaner/atf |
||
Svara med citat |
2011-06-27, 22:30 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej ! Kände inte till den sidan, och nej det ar inte varit med ond tro som jag har kommit över vissa domäner utan jag skulle se om vissa va lediga och reggade dem!
Nu har det visat sig att några av domänerna, var "upptagna", och två av ägarna vill ha tillbaka dem ! Men jag känner lite så att dom kan få köpa domänerna av mig för en slant. Jag reggade dem för att jag ville ha dom till min egen sida som jag håller på med ! |
||
Svara med citat |
2011-06-27, 23:09 | #4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Lite marigt det där. Sälj "tillbaka" dem för en skälig slant då? |
||
Svara med citat |
2011-07-04, 15:15 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har inte en aning, men man tycker ju att om man lyckas snappa upp en stor domän så borde man väl ha rätten till den? Dom har missat att förlänga tiden för den domänen så då får man ta konsekvenserna, så då har du en bra möjlighet att göra business, iallafall om jag får bestämma
|
||
Svara med citat |
2011-07-04, 15:22 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2011-07-04, 15:34 | #7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du har tyvärr alldeles för dålig koll på vilka rättigheter/skyldigheter som spelar in, så lägg inga större summor på utveckling av namnen i fråga.
Sedan blir jag väldigt nyfiken på hur man registrerar domännamn som redan är upptagna och används av etablerade företag, vilket lett till att de vill "ha tillbaka dom"? |
||
Svara med citat |
2011-07-04, 16:03 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Han menade att han skulle snappa sådana som företag glömmer bort att förnya.
2011-07-04, 16:30 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Även om säkert 99% köps tillbaks med NDA så finns det flera roliga exempel här. |
||
Svara med citat |
2011-07-04, 16:41 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jo jag är medveten om atf och dess motparter i andra länder.
jag förstår bara inte vad folk i tråden menar när han ska "sälja" dem tillbaka eller försöka påvisa god tro. Det är ju pinsamt uppenbart att TS köpt dessa namn i allt annat än "god tro" (handlar ju om mer än en domän som krävs tillbaka). OT: såvitt jag vet läggs ingen vikt vid "god tro" vid handel med exempelvis stöldgods längre (hört från juridikstudent, rätta om fel), undrar om detta sprider sig till atf? edit: för övrigt har TS inte nämnt något om att det handlar om .se domäner Senast redigerad av Advocacy den 2011-07-04 klockan 16:43 |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|