Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snapback.se tar domänerna själva?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-24, 03:28 #1
adultcont adultcont är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 8
adultcont adultcont är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 8
Standard Snapback.se tar domänerna själva?

Ibland undrar man hur många domäner som slutar auktioner på trevliga summor och sedan går de ändå till PMG som driver Snapback.se eller kanske till någon de känner? Detta är svårt att veta då ingen har lust att övervaka så måna domäner.

Kanske är många av auktionerna helt meningslösa då Snapback själva föredrar att behålla domänerna ... om det nu händer? Frågan är om ett seriöst företag som driver dessa auktioner borde plocka domänerna åt sig själva?

Ja, vad tycker ni?

Ett ganska nytt exempel:

Domän: backpacker.se
Auktion: slutar på lite över 500 Euro (http://www.snapback.se/swe/auctions/backpacker.se)
Nvarande ägare efter släppet 22 december 2010: Emil och PMG
adultcont är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 09:05 #2
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Då reggar väl alla domäner åt sig själva och överför den när kunden betalar fakturan?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 09:35 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Då reggar väl alla domäner åt sig själva och överför den när kunden betalar fakturan?
Nja, de registrerar väl inte domänerna åt sig själva, dvs. PMG. Brukar stå på någon annan, men inte PMG.


Citat:
Ja, vad tycker ni?

De har väl inga skyldigheter mot .SE och bryter väl inte några regler förutom de "etiska och moraliska" om de skulle göra så.

Man vet ju aldrig vad som hände eller inte hände, då auktionen är ju anonym utåt. Dock tror jag man skulle inte vara så nöjd om man var den högsta budgivaren om de hade reggat domänen på sig själva.

Skulle de göra det ofta eller överhuvudtaget, hade nog detta tagits upp tidigare här på WN. Folk skulle ju märkt det. Tror inte så är fallet. Kanske speciella omständigheter kring denna domän.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 09:55 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
..Skulle de göra det ofta..
Definiera ofta!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 09:55 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Så fort vi mottagit betalningen för fakturan så skickar vi ut ett mail med auktorisationskoden till den e-postadress som finns i din medlemsprofil.
Citat:
Efter att du betalt fakturan för domännamnet så kan du beställa den så kallade AUTH-koden för domänen. Denna kod uppger du till ditt webbhotell för att flytta domännamnet till ditt webbhotell. Så fort flytten är klar kan du börja använda ditt nya domännamn.

Observera att Nunames har en regler som gör att du ej kan flytta .nu-domäner förens efter 60 dagar från registreringsdatumet.
Så troligen är det som Ara säger...

Edit: Tagit ifrån
http://www.snapback.se/swe/faqs
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 10:01 #6
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Definiera ofta!
Tillräckligt ofta för att någon auktionsvinnare skulle bli något irriterad och skriva om det på forumet. Sådant kommer snabbt upp på WN för kända tjänster på nätet, speciellt då jag kan tänka mig att många budgivare finns även här på forumet.


Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Så troligen är det som Ara säger...

Edit: Tagit ifrån
http://www.snapback.se/swe/faqs

Det tror jag inte. Det är jag ganska säker på. Domänerna är inte registrerade på PMG innan de förs över till auktionsvinnare. Det har de inte varit innan då jag har varit lycklig och fått någon domän (senast idag).

Senast redigerad av Helix den 2011-01-24 klockan 10:04
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 10:02 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Citat:
Så fort vi mottagit betalningen för fakturan så skickar vi ut ett mail med auktorisationskoden till den e-postadress som finns i din medlemsprofil.

Citat:
Efter att du betalt fakturan för domännamnet så kan du beställa den så kallade AUTH-koden för domänen. Denna kod uppger du till ditt webbhotell för att flytta domännamnet till ditt webbhotell. Så fort flytten är klar kan du börja använda ditt nya domännamn.

Observera att Nunames har en regler som gör att du ej kan flytta .nu-domäner förens efter 60 dagar från registreringsdatumet.

Så troligen är det som Ara säger...

Edit: Tagit ifrån
http://www.snapback.se/swe/faqs
Jag tror att du tänker helt fel här - auktoriseringskoder har ingenting med ägarbyten att göra för .se-domäner, utan endast registrarbyten.

Ett ägarbyte kan endast ske hos en registrar där såväl överlåtande som övertagande registrant är kund. För detta krävs en digital initiering av överlåtelseprocessen, samt en ifylld överlåtelseblankett.

För ett registrarbyte krävs auktoriseringskod.

Frågor på det?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 10:18 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
De har väl inga skyldigheter mot .SE och bryter väl inte några regler förutom de "etiska och moraliska" om de skulle göra så.
Senast jag läste .SE:s registraravtal stod det specifikt att domännamn får registreras enbart på uppdrag åt en kund och endast med kundens ägaruppgifter. Auktoriseringskod ska vidare lämnas ut inom fem arbetsdagar från att man mottagit begäran, utan avgift. Har man som registrar efterhandsbetalning gäller således att man får driva in betalningen på vanligt sätt genom (inkasso->)kronofogde->tingsrätt, men man kan inte hålla domänen som gisslan när den väl är registrerad.

Att bunkra domäner i spekulationssyfte åt sig själv eller närstående företag är inte heller tillåtet för en registrar.

Edit Nu verkar däremot Snapback.se inte vara en registrar så ovanstående gäller inte dem.

Senast redigerad av emilv den 2011-01-24 klockan 10:23
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 10:27 #9
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Ja, jag tror du har fel. Som jag förstått från tjänsten så:

- Snapback.se och PMG är ingen registrar
- domänerna registreras (oftast) på en tredje aktör, varken PMG eller registrar
- därefter först domänen över till auktionsvinnaren från tredje aktören, samt man får ut auth. kod för byte av registrar

Är ganska säker på att de inte bryter mot några regler. Men detta med mina begränsade kunskaper, så jag kan ha fel.

Senast redigerad av Helix den 2011-01-24 klockan 12:16
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-24, 10:32 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Tillräckligt ofta för att någon auktionsvinnare skulle bli något irriterad och skriva om det på forumet. Sådant kommer snabbt upp på WN för kända tjänster på nätet, speciellt då jag kan tänka mig att många budgivare finns även här på forumet.





Det tror jag inte. Det är jag ganska säker på. Domänerna är inte registrerade på PMG innan de förs över till auktionsvinnare. Det har de inte varit innan då jag har varit lycklig och fått någon domän (senast idag).
Hmm ja men om du tittar på länken som togs som exempel, så får man väl nästan gissa att den lila budgivaren är PMG eller har jag missförstått något? http://www.snapback.se/swe/auctions/backpacker.se

Detta är ju nackdelen med denna typ av dolda budgivningar (även om det finns färgade pluttar) att det blir frågor och vissa tveksamhet kring ett antal budgivningar, såväl vad gäller trissande av bud, men också kring vissa "budgivare" och "vinnare".


För vi har väl inte redan glömt "Halvarez" vid Snapnames (världens största snaptjänst)?
http://www.dnlingo.com/halvarez-from...raud-reveiled/
http://www.domainnamenews.com/news/s...ain-names/6479
Nelson Brady såg även till att vinna ett antal domäner som han ansåg fick för låga slutbud för att sedan erbjuda dessa domäner via bulvanbolag till ca dubbla priset, efter snappningen (det vet jag med säkerhet drabbade en WN-användare)



@emilv - Jag kan rätta dig - snapback.se är ingen registrar, således omfattas de ej av registraravtalet.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017