FAQ |
Kalender |
2012-08-16, 11:48 | #1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är ute efter ett slags snittpris på en relativ vass svensk webbutvecklare som anlitas på timbasis som konsult. Till exempel 25 timmar.
Vad ligger timpriset på ungefär? (ex moms). Vi förutsätter att konsulten fakturerar genom eget bolag och har ca 5 års professionell erfarenhet med både backend och frontend. |
|||
Svara med citat |
2012-08-16, 12:12 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror på en mängd faktorer såsom vilken kunskap som efterfrågas, ju mer specifik den är och om få personer behärskar detta.
Om det handlar om ganska normala saker och utvecklaren ska vara duktig tippar jag på 800+ |
||
Svara med citat |
2012-08-16, 12:30 | #3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Beror som sagt på måpnga saker som nosnaj sa.
En viktig faktor är också hur långt uppdrag det är. Är det ett ett längre eller ett löpande uppdrag med ett garanterat antal timmar kan man ofta komma ned lite i pris om konsulten inte redan har mycket att göra. Mellan 700 och 1200 per timme är nog vad de flesta tar för ganska generella uppdrag som inte kräver spetskompetens inom något specifikt. |
|||
Svara med citat |
2012-08-16, 12:35 | #4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Obs: Jag är inte ute efter att anlita någon utan behöver denna uppgift av en annan anledning.
Jag fick ett PM från en som tog 850. |
|||
Svara med citat |
2012-08-16, 14:59 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En seriös utvecklare borde ligga ungefär i intervallet 700-1000 kr/h för den längden på uppdrag, lite beroende på.
Är det PHP så verkar det finnas gott om folk som knackar kod för 300 kr/h, men jag förmodar att det oftast inte är så hög kvalitet på arbetet. Man bör också betänka att duktiga utvecklare generellt jobbar effektivare och att det blir ett längre antal timmar; vilket rimligen innebär att prisskillnaden inte blir så stor i slutänden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2012-08-16, 15:18 | #6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Instämmer i kören, 800kr+ låter vettigt för ett uppdrag i stil med det du beskriver.
|
||
Svara med citat |
2012-08-16, 15:27 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det ovanstående stämmer även överens med min erfarenhet.
|
|||
Svara med citat |
2012-08-16, 16:09 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För uppdrag som ligger på 25 timmar kan man knappast ens prata om "utveckling". Då pratar vi enbart webbdesign. en utvecklare hinner inte ens läsa in sig på uppdraget på så kort tid, så det blir en omöjlig uppgift.
Att man hinner knacka lite HTML, CSS och Javascript på 25 timmar innebär inte att man (enligt min mening) skulle kalla sig utvecklare. För att det ska vara frågan om "utveckling" behöver uppdraget vara från 2-3 månader och uppåt. Men uppdrag (för en riktig utvecklare) som är kortare än 2 veckor får man räkna med att betala från 1250 kr/tim och uppåt. Den karaktären kan vara att hålla kortare kurser, delta i strategimöten, granskning av arkitekturdokument o.s.v. (m a o högst kvalificerade arbetsuppgifeter). Men är det egentligen frågan om webbdesign så är det ju andra nägot lägre prisnivåer, detta enligt min erfarenhet i alla fall. Jag skulle vara ytterst tveksam till att ta på mig ett uppdrag som "utvecklare" om det är mindre än 3 månader på heltid, för man hinner inte göra ett vettigt jobb på så kort tid. |
||
Svara med citat |
2012-08-16, 20:21 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Annars, håller med övriga på 800kr linjen. |
||
Svara med citat |
2012-08-16, 20:25 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
800 kr ner till runt 3-500kr vid längre uppdrag av min erfarenhet.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|