FAQ |
Kalender |
2013-02-20, 10:49 | #1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Jag driver en webbutik på hobbynivå med en årlig försäljning på 150-200 000. Det butikssystem vi använder är egenutvecklat och backend administrationen lämnar mycket att önska så jag känner att vi vuxit ur vår butik. Jag har för avsikt att migrera till en open source plattform och när jag kollar runt så är dessa störst: Magento Community Oscommerce Prestashop Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa plattformar eller möjligen allihop? För- och nackdelar mellan dem? Payson använder jag som betalningshanterare idag och hade tänkt att fortsätta med det. Mvh Philip |
|||
Svara med citat |
2013-02-20, 11:45 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ta en titt på ehandel.se/forum/, finns grymt många trådar om olika butikslösningar (OpenCart är ännu en OS-lösning).
Mitt enda råd är att göra allt för att undvika osCommerce då det är hemsk hemsk hemsk kod. |
|||
Svara med citat |
2013-02-20, 18:39 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
här är mitt svar:
Magento: Ett väldigt avancerat system, mängder med valmöjligheter och därför också en lång startsträcka för att komma igång och lära sig systemet. Det är i dagsläget världens största e-handelsystem och därför finns det även väldigt många moduler, såsom klarna, dibs osv. Prestashop: Något enklare än magento, dock är det lite sämre med utvecklingen av vissa moduler, bland annat klarnamodulen. mitt generella tips är att inte välja en "hostad lösning" om du har en omsättning på runt 200k. du låser lätt in dig och det kostar skjortan i slutänden. |
|||
Svara med citat |
2013-02-20, 23:16 | #4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2013-02-24, 18:24 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Magento är ganska avancerat och svårt att behärska, speciellt om man vill in på djupet och ändra. Magento är förmodligen det bästa alternativet om man vill ha en plattform med hög prestanda och som skalar bra trotts väldigt många produkter(5000+).
Ett annat väldigt bra alternativ som är på stark frammarsch är WooCommerce. Det är en plugin till Wordpress vilket både medför en del fördelar såväl som en del nackdelar. Det är väldigt enkelt att komma igång samt administrera butiken. Det är även relativt enkelt att utveckla och anpassa butiken, speciellt om man har erfarenhet av Wordpress-utveckling sedan tidigare. Till nackdelarna hör väl att det kan bli lite problem med prestandan om man har många produkter och hyfsat många besökare, speciellt om man vill ha mycket specialfunktionalitet och plugins. Det finns dock en del lösningar för att snabba upp och de räcker oftast långt om man har koll på vad man gör. För de flesta mindre e-butiker tycker jag WooCommerce är ett väldigt bra alternativ. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|