FAQ |
Kalender |
2013-07-02, 10:55 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänk Dig själv att ha allt fungerande på Din server och sedan märker Du plötsligt att servern inte svarar. Vid inloggning på kontrollpanelen visar det sig att servern inte fått problem och stannat utan att KONTOT ÄR UTPLÅNAT. Det finns ingen subscription kvar! Den här skräcksituationen upplever jag just nu hos Ipeer där jag varit VPS-kund ett antal år.
Först trodde jag att det gällde någon obetald faktura. Men nej, allt är betalt till 2013-08-15. Jag mailade Ipeer supporten och fick svaret: "Hej, Vi stängde ner noden idag som denna VPS ligger på. Vi har försökt gå tag i dig upprepade gånger sedan i februari utan att få svar. Servern dessvärre nerstängd och borttagen. mvh Victoria Altin" Försökt få tag på mig sedan februari? Det måste uppenbarligen vara lögn. Sedan februari har jag varit i kontakt med supporten några gånger och ett antal fakturor har nått mig och betalts varför man åtminstone haft min epostadress och vanliga postadress. Man kunde dessutom ha stängt av servern (inte raderat den) för att påkalla min uppmärksamhet. Jag är helt skakad över detta. Det låg flera personers samlade epost på servern samt resultatet av åtminstone 7 års programutveckling. Givetvis har jag en del egna backuper (via FTP) men de är inte helt up-to-date då jag varit sjuk länge, bytt dator hemma etc. Nu måste jag försöka sopa upp spillrorna efter detta övergrepp av Ipeer. Inte lätt när man är sjuk. Nu funderar jag på FS data, Gelsys m fl inför framtiden. Ipeer fungerade bra tekniskt men administrativt är man en katastrof. Inte bara att man raderar en kunds server utan påminnelser brukade komma samtidigt med fakturor, man kunde inte betala årsvis (bara månadvis) och man kunde inte få fakturor via epost. |
||
Svara med citat |
2013-07-02, 11:16 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det allra första du ska göra är att RINGA Ipeer. Inte maila. Är du döv så får du köra textelefoni.
Det som hänt dig räcker inte med en långsam maildialog. Det kan ju vara så att de har backuper som är raderade imorgon.. Sen tar du allt därifrån. |
||
Svara med citat |
2013-07-02, 11:47 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kolla om de har någon backup.
Om du har betalt och de har backup så borde de kunna hjälpa dig. |
|||
Svara med citat |
2013-07-02, 12:13 | #4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inte okej att göra så tycker jag... undra om fler har blivit drabbade
|
|||
Svara med citat |
2013-07-02, 13:50 | #5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att de raderat kundinformation är ju förkastligt och särskilt om du betalat för tjänsten fram till Augusti.
Då kan du ringa upp dem och säga att du nu kommer lämna in en stämning och begära skadestånd, dels för den förstörda informationen och dels för kontraktsbrottet.... |
||
Svara med citat |
2013-07-02, 13:56 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar! Att jag mailat istället för att ringa har ju delvis rättsliga skäl. Jag måste kunna visa vad som sagts i en kommande rättsprocess. Men jag följde upp via telefon (tog "bara" 15 minuter att komma fram). Man påstår att man "håller på" med en restore (vart vet jag inte, servern är ju fysiskt skrotad enligt dem så miljön blir ju ny). Vi får väl se. Får jag inte ner allt så kontaktar jag genast advokat.
Vilka överraskningar livet bjuder på! Läste just hos Ipeer: "Virtuell server för affärskritisk it-drift". Ha, ha. Affärskritiskt där man raderar utan förvarning. |
||
Svara med citat |
2013-07-02, 14:00 | #7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Att de raderat kundinformation är ju förkastligt och särskilt om du betalat för tjänsten fram till Augusti.
Jo, det har jag redan gjort klart. Det ligger åtminstone 7 års jobb heltid på servern så det blir ett antal miljoner. |
||
Svara med citat |
2013-07-02, 15:40 | #8 | ||
|
|||
Banned
|
Korrekt tillvägagångsätt hade varit att flytta din VPS till en annan maskin. Sen hade du fått uppdatera DNS informationen.
Eller stänga av den. Att bara skrota är mycket fel. Vad säger deras avtal? |
||
Svara med citat |
2013-07-02, 16:06 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Detta låter helt sjukt!
Som du säger så kan dem ju uppenbarligen få kontakt med dig eftersom du får fakturor från dem. Detta är riktigt skrämmande! Som någon ovan sa så lyft på luren och säg till dem att lösa problemet! Det kanske inte var så viktiga filer du hade, men kanske var det filer värda miljoner. Ska du byta till annan leverantör så kan jag rekommendera GleSYS, har haft vps hos dem i många år och är mycket nöjd. Inte minst med supporten. Det finns säkert andra aktörer som är lika bra, men dem kan jag inte tala för då jag inte använt många andra. |
||
Svara med citat |
2013-07-02, 16:53 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
@stratosg: vi måste ibland byta ut servrar för att se till att de håller en god kvalitet. Inför att din server skulle tas bort mailade vi dig till de kontaktdata du angett 7 feb 08:33, 12 mars 15:32 och 22 maj 13:55 med ärendemeningen "Viktigt ang er VPS". Vi försökte även flera gånger ringa dig på det kontakttelefonnr du angett. Vare sig e-post eller telefon gav några svar. Företagsuppgifter saknades, men vi sökte på Eniro.se efter ditt namn, tyvärr trettio till andra personer med ditt namn i din stad. Vi måste utgå från de kontaktdata en kund angett vid registrering när vi försöker nå dem, att någon som kan vara samma kund från andra håll haft kontakt med supporten angående kontot är inte något vi idag mappar upp (men en rutin vi nu ska se över om vi ska införa).
Till slut stängde vi ner servern. Då vi efter tio dagar fortfarande inte hört från dig antog vi att du var en av dessa kunder som helt lämnat sitt konto, och raderade innehållet. Vi ber om ursäkt för det inträffade och ska se över rutiner och system här- självklart borde du lyfts över till en annan VPS tills dess din tid gått ut. Detta var ett problem då vi inte längre har några Windows 2003-servrar. Dina data har återställts från backup och vår supportchef har kontaktat dig angående uppföljning av detta. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|